Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #1 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg har ikke hatt dyr før, men er veldig glad i dyr. Sønnen min på 4 år er også veldig glad i dyr. Så nå lurer jeg på om vi skulle få oss en pusekatt. Men jeg lurer på.. Hva av utstyr burde vi har før vi evt. får en pusekatt? Pleier de å være rene når de er leveringsklare? Innekatt, utekatt..?
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #2 Skrevet 17. oktober 2010 Vi har en innekatt , det er en rasekatt. Vår var renslig da vi kjøpte han. Vi hentet han da han var 2 mnd. De blir som regel ikke solgt eller gitt bort før de er rundt 2-3 mnd. Om det er en rasekatt som du vil ha , så blir den også vaksinert før du overtar den . Det er veldig greit! Vår katt er veeeeeldig kosete , men kan til tider bli litt sjalu når det er mange mennesker tilstede. Du trenger selvfølgelig kattetoalett og matskåler. Vi har også en kattebag som vi bruker når vi skal til dyrlegen. Det er som regel mer arbeid med en rasekatt enn det er med en vanlig katt. Vi har også hatt en utekatt. Forskjellen på inne og utekatt er jo at , innekatten er der hele tiden. Utekatten er jo mye ute og er mer selvstendig enn en innekatt. Med utekatten så må du jo også huske på å åpne opp døren , slik at han kommer seg inn. Mange utekatter , kommer hjem bare for å spise og slappe av litt , færer den farer ut igjen. Det jo også mange utekatter som forsvinner , det er jo ulempen med en utekatt. Katter og barn , bruker som regel å gå veldig fint sammen. Her har det ihverfall gjordt det. Men man må passe på å vaske hendene godt og ofte, når man har katt. Barna må lære seg at de må vaske hendene sine etter at de har kost med katten , pga. bakterier ved katteavføring ol. Det er som regel mere bakterier hos en utekatt enn hos en innekatt. Lykke til med valg av husdyr!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #3 Skrevet 17. oktober 2010 Selvfølgelig utekatt om det er mulig. Mindre jobb og mye bedre for katten. Skal du ha innekatt anbefaler jeg rasekatten ragdoll, det er den eneste katten som er avlet fram til å kunne trives med et liv innendørs. Da bør du også ha to, så de har selskap å leki hverandre.. Du trenger innedo, klorestativ, vann og mat. Økonomi til å sterilisere/kastrere katten når den er rundt fem mnd.. FØR du slipper den ut. Katten skal ikke slippes ut før den er 5-6mnd gammel, det er først da allle sansene ferdig utviklet...Du må også ha økonomi til å ta katten til vetrinær når det trengs. Ellers er det bare kjærlighet som skal til:) Lykke til! Katter er fantastiske dyr! Mvh. Vetrinær og aktivt medlem i dyrebeskyttelsen Trondheim omegn. Og husk. Det er mange nydelige pusekatter som har hatt et tøfft liv og ikke har noen hjem. Ta kontakt med dyrebeskyttelsen i ditt nærområde:)) Mvh. Vetrinær og aktivt medlem i dyrebeskyttelsen Trondheim omegn.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #4 Skrevet 17. oktober 2010 Snakk med dyrebeskyttelsen i din kommune. De har ofte kattunger som trenger nye hjem. Da gjør du en god gjerning samtidig
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #5 Skrevet 17. oktober 2010 Tusen takk for de informative svarene ) Det hjelper å lese litt først!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #6 Skrevet 17. oktober 2010 Vi har også voksne katter som trenger sårt et trygt hjem. Kattunger er mye lettere å få gitt bort enn voksne katter.. Men voksne katter er gull! Man mærker virkelig hvor mye de setter pris på et godt å trygt hjem:) Blir helt rørt av tanken. Jeg Adopterte en voksen hannkatt som ingen ville ha. Han er ikke akkurat "pen", han er svart, sjuskete og gammel.. MEN for en personlighet!! Han ELSKER både meg å sitt nye hjem!)
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #7 Skrevet 17. oktober 2010 Vil anbefale å ha ett bur så fort som mulig til katten. Det letter ting når dere skal til dyrlege, pensjonat, reise osv.. Og hvertfall om katten er vant til buret fra den er liten.. Så er det veldig greit å ha en kloresak, som du kan ta den bort til hver gang den klorer på møbler\tepper.. Så kommer jo det vanlige som matskåler, innedo. De fleste pleier å være rene når de kommer, men du må sikkert venne den til å gå ute etterhvert. Jeg foretrekker en ute\innekatt. Om du bor sånn at katten kan gå inn og ut så er vel det det beste.. Men ikke slipp den ut med engang, vent noen uker til den er trygg på dere og hjemmet dens.. Og ikke alene første gangene.. Vil og anbefale ett ordentlig for. Fra Royal Canin, Hills, eller Iams. Mye bedre enn det skvipet du får på butikken.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #8 Skrevet 17. oktober 2010 Man skal vente lengre enn noen uker ja. Om kattungen er liten skal dere vente til den er 6mnd. Da er den fullt utviklet. Og finner tilbake til hjemmet sitt. Det sa iallefall dyrlegen min til meg.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #9 Skrevet 17. oktober 2010 Anbefaler også å dra på Dyrebeskyttelsen, vår nydelige pusekatt hentet vi der for 4 år siden, han var blitt dumpet i et bittelite bur med 4 andre katter da han bare var noen uker..var halvdød da de fant dem Det finnes så ufattelig mange drittfolk som bare dumper dyra når de ikke vil ha dem... (Ja til dyrepoliti!)
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #10 Skrevet 17. oktober 2010 siden du ikke har hatt dyr selv før så tillater jeg meg å si litt om det å ha katt ...vel...jeg er ingen ekspert men har hatt både kattunger og store katter i mange år. ikke ta alt som en selvfølge av dette men sjekk opp i det om det er noe du stusser over.... når man skaffer seg en liten pusekatt er det endel som må gjøres og passes på. kattungen om du har tenkt å kastrere/sterilisere den, bør det gjøres rundt 5-8 mnd. også id-merking er en aktuell måte. vaksinering og makkekur osv bør en gjøre så slipper du mye sykdom osv. på sommeren er det lurt å få flott-middel til katten. er ikke alltid kattene er stuerene når du får dem. det kommer ann på tidliogere eiere om hva dem har gjort eller om kattemoren har fått lært dem dette. noen sier 8 uker er leveringsklare og noen sier 12 uker... jeg mener litt sånn mellom her en plass....da har kattungen tilvent seg annen mat og dier ikke for det meste lenger på maman sin. når katten kommer hjem sies det at katten bør være innenfor døra til den er ca 8 -10 mnd pga retningsansen ikke er helt klar før denne tiden..(om før kan jo evt kattebånd slik at du kan leie katten brukes) til mat er det knotter til passe alder og kattemelk å få tak i. ønsker du å kunne bade katten så bør det gjøres ganske tidlig du får katten, men bruk katteshampoo. utstyr til kattepusen : - Matskål - Vannskål - Klorebrett/hus - Seng/soveplass - Toalett - Kattesand - Spade - Leker (småballer, museleker osv) - Børste (særlig til lanhårete katter) - Klotang--- jeg har ikke fått bruk for dette jeg da men... - Fòr - Kattegress-- man må ikke ha det som jeg vet da - Kattegodis til trening og belønning - Transportbur - Evt. Halsbånd /sele og kobbe kanskje denne siden kan være aktuell : http://www.hillspet.no (se på fanen katt 0-1 år eks ) dyrenett.no mittdyr.no
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #11 Skrevet 17. oktober 2010 Kattunger SKAL IKKE dra fra moren før de er minst 12 uker! Eneste unntak er om en veterinær anbefaler at den leveres ny eier tidligere, men aldri før den er 10 uker. Mange oppdrettere av rasekatter leverer ikke ungene før de er 14-16 uker. Og det at kun Ragdoll egner seg som innekatt er noe stort tull. Har selv en Bengal, en Ocicat, en Maine Coon og en huskatt, og alle trives inne. En utegård er alikevel en fin ting, eventuelt kan katten gå tur i sele/bånd. Så lenge katten blir aktivisert inne, så kjeder den seg ikke. Men anbefaler folk å ha to katter, da har de selskap. Og jeg ser hvor stor pris mine katter setter på hverandre... Fertile katter bør *ikke* gå ute alene.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #12 Skrevet 17. oktober 2010 Katter skal IKKE bli tatt ifra moren sin før de er 12uker nei!! VIKTIG!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #13 Skrevet 17. oktober 2010 Takk så mye for alle svarene! Fikk litt å lese gjennom nå, men er nok lurt å sjekke opp litt før det evt. blir aktuelt. Takk )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå