Gå til innhold

Stjernekikker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså; har fortsått at det er barn som kommer med ansiktet vendt oppover om mor føder på rygg... stemmer det?

Men hva er utfordringen egentlig?

Er det vanskeligere for barnet å komme ut når det ligger med ansiktet opp enn om det ligger med deg ned?

I såfall hvorfor?

Og har det noe å si hva slags leie barnet har i magen før fødsel? Om det ligger med ryggen mot mors høyre eller venstre side på utfallet av om det blir en stjernekkker eller ikke?

Skjønner ikke denne debatten jeg... :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min sønn kom med ansiktet oppover, altså en stjernekikker! var en helvetes fødsel desverre..

Skrevet

Ifølge jordmor øker det omkretsen på hodet gjerne med 5-6 cm ene og alene fordi hodet ikke går rette veien ut,+ at de "bremser" med ansiktet/nesen.

Jeg vet ikke om høyre/venstre har noe å si...

Min første fødsel var en stjernekikker,det var ikke morsomt!!

Skrevet

Her var 2 av 3 stjernetittere;)

Ja- var mye vanskeligere fødsler!

Hvis du ser for deg babyen gjennom fødselskanalen- så bøyer jo kroppen til babyen seg på vei ut- prøv å bøy en baby "feil vei" da.....

Sier seg jo at babyen da fort kan sette seg fast på veien og at man ofte trenger litt mer hjelp (sugekopp, tang el)

Ene jordmoren fortalte meg at stjernetittere ofte ligger på en viss side i en viss stilling, men husker desverre ikke hvordan det var.

Skrevet

Jenta mi var stjernekikker. Fødselen gikk greit,fem timer fra bwgynnelse til slutt(igangsatt). Ca.halvannen time med pressrier. Hun kom ut uten inngrep,men hørte jm sa etterpå at ofte må de hjelpes ut med sugekopp,tang e.l.

Det er visst slik at de som ligger med ryggen mot høyre side av mamma sin mage (sett ovenfra:) ) har litt større sjangs for å bli født som stjermekikkere. Men det som avfkjør det er hvordan de roterer i fødselskanalen. Det er visst lettere at de roterer sånnt som de skal dersom de ligger med ryggen mot venstre av mammaens mage.

Jenta mi lå "rett" i magen, men roterte under fødselen slik at hun kom ut som stjernekikker.

Skrevet

Jeg fødte en stjernekikker... hadde en nydelig fødsel.. klart den var kanskje litt hardere enn mange har.... (aner ikke, var min første). Måtte klippes og revnet endel. Men føder gjerne igjen for å si det sånn.

Ha lå med ryggen på min høyre side.

Skrevet

stjernekikker her, fra 4 til 10 cm brukte jeg 22 timer.. ble tatt ut med vakuum og tang. Fikk alt av hormoner og prøvde alt men han ville ikke ut gitt.. pustet ikke da han ble født og lå lang tid på intensiven pga smerter i hodet.. stakars... så blir keisersnitt på meg denne gang.

Skrevet

Jeg hadde en stjernekikker. Etter 22 timer med rier hadde jeg bare 2-3 cm åpning og hjerterytmen på jenta mi ble dårlig, så fødselen endte i akutt keisersnitt.

Skrevet

Førstemann var stjernekikker. Og i tillegg var han 4,2 kg, 53 cm og 39 i hodeomkrets... Ouch!!! Jeg var under 50 kg da jeg ble gravid....

Brukte mangfoldige timer fra 7-10 cm.....Er jo den delen av fødselen som vanligvis går raskest..... fra 10 cm presset jeg i litt over to timer. Han satt mye fast på veien ut...Knakk også halebeinet. Lå i en uke på sykehuset. Tok tid å komme seg etter fødselen.

Nr 2 lå rette veien heldigvis :)

Skrevet

Nr 4 hos meg var stjernekikker. Hun satt fast ganske langt oppi fødselskanalen og jeg måtte ha drypp for å få henne ut. Det ble vurdert å tilkalle lege da hjertelyden sankt, men jeg fikk henne heldigvis ut for egen regning etter 2,5 timer med pressrier. Tror aldri i verden jeg hadde klart det selv hadde det ikke vært nr 4.

Har i ettertid lest at noen mener hvilken side babyen ligger på har betydning for om de blir stjernekikkere. Vet ikke hvordan min lå da legen ikke tok sf-mål eller klemte på magen på de siste kontrollene.

Skrevet

Min truet med å være stjernekikker. Dvs, han skrudde seg ikke riktig fort nok nedover slik at hodet ble liggende med panna mot fødselsveien. Han lå med ryggen mot min høyre side, og jordmor kunne bekrefte at det statistisk er en høyere andel av stjernekikkere blant barn som ligger med ryggen slik. Han ble tatt med vakuum for å dra bakhodet ut mot fødselsveien. Revnet en del, men det gjør man visst som regel når det tas med vakuum. Går rett og slett for fort til at vevet klarer å strekke seg nok uten å revne.

Skrevet

Gutten min var stjernekikker. Fødselen var igangsatt, og var på mange måter drømmefødsel helt til jeg hadde presset en time, og ingenting skjedde. Da ble lege tilkalt og han konstanterte etterhvert at han var stjernekikker. Han stod fast, og måtte forløses med vakuum. Jeg hadde sterke rier av meg selv, så slapp drypp. Men det måtte flere forsøk til med vakuumet før han endelig kom ut.

Jeg fikk også styrtblødning etter at morkaka kom, så ble litt styr etterpå ja.

Gutten min hadde også svelget en del fostervann og måtte ha litt starthjelp en halvtimes tid. Men alt gikk bra med både han og meg.

Jeg ble også klippet og sydd en del, og det plaget meg litt et par uker, men jeg stod det over:-)

Mener det er større sjanse for at de bli stjernekikkere om de ligger til høyre i magen. Min gjorde ikke det, og jeg har en teori om at det skjedde fordi fødselen gikk ganske raskt, og pga at jeg klarte ikke å stå/gå så mye pga rier i beina. Hadde jeg vært mer oppe å stått, tror jeg han hadde kommet lenger ned i bekkenet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...