Gå til innhold

Kristiansand sykehus, setefødsel vs keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan forholder dette sykehuset seg til dette dilemmaet? Noen som har noen erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt et planlagt og ett akutt KS i Kristiansand... Men ingen pga setefødsel.... Så vet ikke om jeg kan hjelpe deg!

Snakk med jordmor/ lege =)

Skrevet

Fødte ikke på Kristiansand sykehus, men kan jo fortelle litt hva jeg opplevde uansett.

Barnet mitt vekslet mellom sete-og tverrleie. Sykehuset ønsket å ta røntgen av bekkenet mitt for å se om jeg kunne føde vaginalt. De ønsket også å foreta en vending. Jeg sa nei begge delene, da jeg følte det ikke var riktig. Etter litt kjemping fikk jeg planlagt ks noen dager før termin.

Så regner med at du får forespørsel om å gjøre dette først du også. Og da tror jeg det er viktig at du tenker igjennom hva som er rett for deg. Har en venninne som fødte i seteleie, og hun sa det gikk kjempe bra. Så tror nok det varierer veldig fra person til person.

Skrevet

Har litt småpanikk for å gå gjennom en setefødsel... , mens en vanlig hodeleiefødsel er jeg klar for.

Lurer egentlig bare på om de er veeldig steile på å prøve uansett med vaginal fødsel først.

Jeg ønsker ks med seteleie, punktum! :)

Skrevet

Jeg fikk innvilget ks uten medisinsk grunn (eget ønske) i Arendal. Tror bare man må være litt streng og ikke begynne å diskutere så mye. Jeg sa bare at jeg fikk ks, enten her eller annet sted, men greit å slippe å reise.

Skrevet

Det er litt høyere risiko ved seteleie så de kan ikke nekte deg keisersnitt om du ønsker det. Hvem skal da ta skylda om det går galt? De tør ikke ta den sjansen om du insisterer på snitt.

De kommer sikkert til å ville prøve vending, og om det ikke går vil de prøve overtale deg til en vanlig fødsel. Hør på hva de har og si, vær ydmyk og hør etter. Men så kommer du med dine argumenter og de blir nødt til å høre på deg også.

Er konklusjonen din at du absolutt ikke tør så tar de hensyn til det ved seteleie.

Mitt tips er å lese seg opp og skaffe seg info på egenhånd, vit litt om hva du går til. Jeg turte absolutt ikke prøve vending, da jeg fikk vite at morkaken kan løsne, at navlestrengen kan komme i klem og at fødselen kan starte spontant, at det kan bli blødninger osv var det ikke snakk om at de fikk prøve engang. De sa jeg måtte ligge rolig i minst en time etter vendingen også måtte de ta en ul for å sjekke at alt var bra før jeg fikk reise hjem. Aldri!

Barnet mitt snudde seg selv under 3 uker før fødsel da, så jeg slapp hele problematikken, men jeg fikk innvilget keisersnitt om jeg ønsket det ved seteleie.

Dette var i Arendal.

Skrevet

Takk for svar dere !

Jo mer jeg leser og graver etter info på nett, jo mer bekymret blir jeg egentlig. Hele dagen i dag har jeg vært skikkelig på tuppene, skikkelig redd, klarer ikke roe meg selv ned.

Vil egentlig bare ha ut denne ungen nu, så er vi ferdige med all denne bekymringen og redselen.

Og nå spruter tårene... great!

Alt er så usikkert sånn som det står nå.

Alt ordner seg nok til slutt da, har bare en pyton dag....

HI

Skrevet

Kan si litt om praksis på Ullevål ved Seteleie.

Jeg fkk fritt valg, uten å måtte måle bekken. De sa at de gir kvinnen valget alltid ved seteleie. De har heller ikke vanlig praksis med å forsøke å snu barnet. Man kan be om det, men det er få leger som praktiserer dette ved sykehuset, så man må da be spesielt om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...