Gå til innhold

Ang. barnefordeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal skilles og har tre barn. Han ønsker selvfølgelig og ha barna halvparten.

Jeg sakl prøve å få meg et bosted i nærheten slik at barna kan bo en uke hos hver.

Jeg er avhengig og få ekstra støtte.

Vi tenkte at to av barna har adresse hos meg og et har adresse hos han, men samværet deler vi 50/50.

Er det sånn at vi begge får skatteklasse 2 og en ekstra barnetrygd hver?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snylta til seg mest mulig. eg og vil ha skatteklasse 2 og dobbel barnetrygd.

Skrevet

Snylte? Jeg vil gi barna mine et sted og bo og samtidig at de kan være mest mulig sammen med pappaen sin også..

Skrevet

Du vil ha mest mulig penger du.

Skrevet

Når systemet er lagt opp slik at man har mulighet til å gjøre slik HI skisserer her så er det ikke noe galt med at hun og mannen ønsker å gjøre det slik

Skrevet

Så det er lov og gjøre det sånn?

Skrevet

Høres ikke ut som det blir helt rett, hi...

Tviler på at dere får så mye ekstra penger hver-.

Skrevet

Samme hvilken av adressene barna er registrert på - så lenge dere har 50/50 omsorg for barna, så er der ikke mye å hente.

Annet hvert år med skatteklasse 2, og en ekstra barnetrygd på deling. Ingenting annet.

Det utløser mer å ha hovedomsorgen. Dvs 60% eller mer av det daglige, og at dette er varig. Dette KAN gjøres slik at dere har hovedomsorgen for hvert deres barn, slik at begge blir støtteberettiget......

Skrevet

Det er ulovlig. Dere må ha en faktisk fordeling på 60/40 for at det skal være lov.

Skrevet

Ja det var det jeg tenkte at jeg har hovedomsorgen for 2 av barna 60/40 og han 1.

Men i realiteten deler vi samværet 50/50

Skrevet

Mulig det bare er meg som tenker dette, men jeg syns det er en stygg utvikling innen det med barnefordelingssakene. Flere og flere deler ungene imellom seg ved å ta hovedomsorg for et barn hver, bare for at begge skal ha krav på stønader, og så praktiseres delt omsorg. Er det ikke sånn at en må ha mer omsorg enn den andre for at man skal få stønader, f.eks 60/40? Skal da søsknene splittes i noen dager for å få kabalen til å gå opp, eller er de annenhver uke hos hver av dere uten at nav vet det?

Men for å svare på spørsmålet ditt, jeg TROR dere har krav på skatteklasse 2, og ekstra barnetrygd, så lenge dere har hovedomsorg for hvert deres barn. Man er jo da en slags aleneforsørger.

Skrevet

Du sier dere liksom skal ha 60/40 på papiret, men skal praktisere 50/50. Og så reagerer du når noen påpeker at dere gjør det for å snylte på systemet? Hadde det vært bedre om vi hadde sagt dere utnytter systemet på en ulovlig måte? For det er det dere gjør. Og med denne løsningen deres er det jo kun for pengene dere gjør det sånn.. Eller hva?

Skrevet

Alternativet er jo at jeg må flytte til et annet sted og barna ikke får like mye tid med begge foreldrene.

Skrevet

og dessverre er det pengene som rår..hadde vært fint og kunne leve på luft og kjærlighet!!!

Skrevet

Det er fortsatt ulovlig. At du har dårlig økonomi er ingen holdbar unnskyldning for svindel.

Skal dere ha rett på stønader som aleneforsørgere, må dere praktisere skeivdeling.

Skrevet

Men hvis mannen din tjener mer enn deg, hva er problemet med 60/40, er det så vanskelig for han å gi deg en dag mer i uka enn han, sånn at det kan unngås at du må flytte? Er det da bedre å gjøre seg til kjeltring for denne ene dagen? For straffa er streng om dere blir tatt; bot og/eller fengselsstraff. Du trenger ikke søke barnebidrag selv om du har mer omsorg enn han, så økonomisk vil det ikke utgjøre så alt for stor forskjell for han.

Skrevet

Det er fler og fler som blir tatt for trygdesvindel pga nettopp dette, og jeg håper dere blir en av disse.

Et vilkår for å få stønader som enslig forsørger er at barna er klart mer hos den personen enn den andre.

Slik er det ikke ved 50/50, og da har dere heller ikke rett på stønader.

At du ikke har råd til å bo alene eller må flytte tror jeg nav bryr seg lite om hvis du blir tatt. For å få stønader etter folketrygdloven må faktisk vilkårene være oppfylt, selv om dette gjør at man kommer i en vanskeligere økonomisk situasjon.

De fleste tror at det er vanskelig å bevise hvor mye barne er hos den ene parten, men vær klar over at nav kan gå ganske langt ved mistanke om om at det er gitt feil opplysninger. Det er ikke så veldig gunstig økonomisk den dagen du skal betale tilbake alt du ikke hadde krav på.

Kjenner jeg blir skikkelig provosert over folks holdninger. Det er som det er den mest naturlige ting i verden å svindle til seg penger man ikke har krav på. Går du inn på butikken og tar med deg varer du ikke betaler for? Fordi du og barnefar har flyttet fra hverandre, og hvis du må betale for alt du putter i kurven så må du flytte et annet sted?

Skrevet

I all verden så sinna da..

Vi har ikke satt noen avtale ennå vi, og derfor blir det nok vanskelig å få tatt oss gitt!!

Jeg vet at mange gjør det på denne måten og har lest litt rundt og kan ikke finne at dette er ulovlig.

Prøver bare å finne en løsning som gangner barna mest mulig.

Skrevet

"§ 15-5. Enslig mor eller far

[...]

En mor eller far har aleneomsorgen for et barn når vedkommende varig har klart mer av den daglige omsorgen enn den andre av foreldrene."

(Folketrygdlovens forskrifter)

...og på NAV.no/familie kan du finne at bare foreldre med aleneomsorg har rett på stønad som enslig forsørger.

Ergo er mor Nille en sten, og løsningen du foreslår er - som flere har nevnt gjentatte ganger - ulovlig.

Skrevet

Så du mener det må stå et sted at man må praktisere den barnefordelingen som står på papiret? At det er helt ok å skrive at man har en 60/40 fordeling som utløser rett på stønader, selv om barna er 50/50 hos hver så lenge dere ikke finner noe sted at det er ulovlig?

Hva med folketrygdlovens § 15-5 andre ledd:

"En mor eller far har aleneomsorgen for et barn når vedkommende varig har klart mer av den daglige omsorgen enn den andre av foreldrene. Ingen av foreldrene anses å ha aleneomsorgen for barnet ved boforhold som nevnt i § 1-5 fjerde ledd, eller ved andre nære boforhold. "

Videre står det i retningslinjene

Dersom barnet bor vekselsvis hos foreldrene i like lange eller tilnærmet like lange perioder, anses ingen av foreldrene for å ha aleneomsorg, selv om begge i den enkelte periode har klart mer omsorg. Tilnærmet like lange perioder vil foreligge der hvor barnet skifter på å bo hos foreldrene på en slik måte at den ene forelderen ikke har klart mer av den daglige omsorgen.

Skrevet

Det gagner jo ikke barna best når du bare vil hamest mulig penger, det gagner bare deg best.

Skrevet

Neivel, så har dere ikke satt opp en avtale ennå. Men for å søke om disse stønadene, så må dere faktisk oppgi hvordan barnefordelingen er. Hvis du mener dette ikke er ulovlig, hvorfor spør du ikke heller nav om dette er en mulighet, og så kan du jo få høre fra dem akkurat hvor lovlig dette er! Det finnes også sosiale stønader, om det er så dårlig stilt at du ikke har råd til å bo i nærheten av barna. Men det er kanskje bedre å være svindler/kjeltring enn å være sosialklient? Har du ikke krav på tilsyn til barnepass, søk "delvis friplass" via kommunen. Det er MANGE andre alternativer enn å utnytte et system som er laget for å hjelpe.

Jeg syns det er bra dere tenker at barna skal få se dere like mye. Men at dere er villige til å risikerer fengselsstraff for det, det virker ikke helt gjennomtenkt. Hva skjer med barna da, om dere blir tatt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...