Gå til innhold

Jeg klare ikke universitetsstudiet....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte nå i høst, skulel ta en årsenhet for å utvide kompetansen min, mht videre karriere og høyere lønn.

Men jeg klarer ikke, får ikke til, kommer ikke inn i hvordan man studerer - dvs. få forelesninger med 2-3 ukers mellomrom, og masse pensum man da skal fordele og lese på egenhånd.

Jeg har alltid vært skoleflink og vært top 5 i klassen, så dette er et forferdelig nederlag for meg. Det skal sies at det er mange år siden jeg har vært på skolebenken, og jeg har alltid hatt en stor angst for universitetet.

Jeg jobber fortsatt 2 dager i uken, og alle der er veldig entusiastiske til at jeg tar utdanning, spør hele tiden hvordan det går, etc...

Jeg blir så lei meg - her sitter jeg på en lørdagskveld og skal skrive oppgave som skal leveres mandag - og er fullstendig på villspor, har ikke klart å lese noe.. Faren min og kona passer sønnen min, så jeg skal få tid til å gjøre ferdig oppgaven.

Jeg har så lyst til å gi opp hele greia, men føler enormt press fra alle kanter om å klare det - får utdanningen dekket av nav.

Er jeg lat? Feig? Dum?

Det går så inn på meg at jeg blir suicidal - det er liksom fremtiden min dette handler om, og så klarer jeg ikke holde meg motivert, bare utsetter og utsetter til jeg sitter her som nå, i fullstendig panikk.

Noen som har vært i noe liknende situasjon?

Hva gjorde dere?

Jeg MÅ levere på mandag, har allerede fått utsettelse fordi sønnen min var syk første delen av uka.

Jeg vil bare gi opp, men kommer ikke til å takle konsekvensene. Faen, føler meg som en barnslig sutreunge, men jeg har fullstendig sperre....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ofte hjelper det bare å komme i gang. Hvilket fag dreier det seg om og hva lyder oppgaven. Legg det ut her så skal du se det er noen av oss som kan gi deg noen innspill som får deg på gli.

Har foresten følt noe liknende. Jeg fant ut at jeg hadde tatt for lett på det innledende slik at jeg ikke forsto det helt grunnleggende. Da jeg gikk tilbake og jobbet beinhardt med den aller første delen av pensum løsnet det.

Skrevet

Men hva er første del av pensumet? jeg tar 3 delemner innen arkivkunnskap, så mye av pensum overlapper hverandre.

problemet er at jeg ikke klarer å disponere tid til å lese jevnlig hver dag, ender opp med å bla desperat rundt i bøkene eller google når jeg skal skrive besvarelser...

Skrevet

Første del av pensum er gjerne det de første forelesningene handlet og det dere skulle forberede til dem. I tillegg kan det være lurt å se nøye på det som er oppgitt som forventet bakgrunnskunskap.

Jeg vet minimalt om arkivering (det bærer kontoret mitt preg av), så tviler på at jeg kan hjelpe deg med detaljene, men kansje det hjelper med en utenforståendes innfallsvinkel.

Mit beste råd nå er at du jobber med denne oppgaven nå. Gjør ditt beste så du i det minste får levert noe. På mandag leverer du og deretter snakker du med foreleser eller studieveileder om problemene dine. De kan helt sikkert hjelpe deg i veg. Det er det som er jobben deres.

Skrevet

Jeg har god kjennskap til arkivering, trenger du inspirasjon?

På den annen side, det virkelige problemet her;

Jeg er som deg, en sånn "sisteliten" person. Ikke på alt, men spesielt på pensum, bøker, innleveringer og slikt.

Jeg er også slik i arbeidslivet, men jeg har også oppdaget at i stedet for å få panikk, ha dårlig samvittighet osv, at jeg faktisk uansett gjør mitt beste arbeid under press.

Med et slikt tidspress blir jeg effektiv, mer kreativ og ikke minst tilegner jeg meg en masse ekstra kunnskap i tillegg til pensum, fordi jeg også er nødt til å google, lese andre oppslagsverk etc for å forstå heleheten.

Rett og slett har det gavnet meg mer å være som deg enn å lese kontinuerlig.

Kanskje du kan forsøke å vri dette til noe positivt? Kanskje også du jobber bedre under press? I så fall lærer du jo også noe nytt om deg selv:)

Skrevet

Hei! skjønner hva du mener...

Jeg kunne nesten ikke snakke norsk da jeg begynte på universitetet her og jeg har blitt ferdig på kortere tid dvs ble ferdig men en bachelorgrad på 2 år istedet for 3...

Det var veldig veldig vanskelig siden jeg måtte først forstå språket sså forstå pensumet..hehe.. Saken er at du ma gi jernen og lese myyye...

Hvis jeg har klart så kan alle nordmen klare utdanning på norsk...

Skrevet

Takk for svar... jeg er også den typen som jobber best under press - så jeg SKAL klare å levere NOE... Hvis jeg får ikke godkjent, har jeg en uke på meg til å levere en forbedret oppgave...

Ja, jeg vet jo at jeg må lese mye - men nå føler jeg at jeg er så mye på etterskudd at det begynner å bli kritisk..

Første del av oppgaven er grei, men her er andre og tredje del, dersom noen ønsker å komme med innspill:

.Diskuter særlig likheter og forskjeller mellom emnebaserte og funksjonsbaserte arkivnøkler – med tanke på hvordan man lager dem og hvilket innhold de får. Illustrer gjerne med eksempler.

Hvilke fordeler og ulemper ser du ved de ulike ordningsprinsippene? Får endringene i arkivdanningen de siste tiårene konsekvenser for vurderingen av de ulike ordningsprinsippene – og i tilfelle hvilke?

Hjelp...!!!

Skrevet

Nå jobber jeg i Staten, så vi har oppsett og felles regler for bruk av arkivnøkler.

Men sånn kort;

I en tradisjonell arkivnøkkelen klasseres sakene ofte etter emne, det vil si etter hva de handler om. Men mange såkalte emner beskriver en funksjon. Det er også mulig å lage en arkivnøkkel der sakene blir klassert etter hvorfor de ble til, altså etter funksjon.

Hvorfor funksjonsbasert?

* Dokumentene tilføres viktig kontekstuell informasjon

* Gjenfinning og tilgangsstyring forenkles.

* En funksjonsbasert bevaring og kassasjonsvurdering kan lettere overføres til arkivmaterialet.

Funksjonsanalyse

For å lage en arkivnøkkel basert på funksjoner må man foreta en analyse av virksomheten. En virksomhet vil vanligvis bare ha et fåtall hovedfunksjoner, men noen av disse kan deles opp i underfunksjoner. En funksjon deles opp i aktiviteter som har en begynnelse og en slutt. En aktivitet som gjentar seg kan man kalle en prosess. En aktivitet kan igjen deles opp i transaksjoner, og det er transaksjonene som skaper arkivdokumenter (records).

Skrevet

Tusen takk for litt info. Records- begrepet har vi en hel bok om, enb svær murstein på engelsk.

Jeg tygger litt mer på saken ikveld, setter vekkerklokka på tidlig imorra, og begynner fra kant. Ikke annet å gjøre. Sønnen min blir levert på ettermiddagen, så kan jeg fortsette litt til etter hans leggetid. På mandag her jeg til kl.15 med å levere, så jeg må da klare noe, om enn det ikke blir godkjent.

Trengte litt oppmuntring, godt å høre at det er flere som meg - syns alle på universitetet virker så oppegående og samfunnsorienterte, mye ac sjargongen går over hodet på meg...

Ha en god kveld alle dere snille sjeler!

Skrevet

Dette kan jeg ikke noe om, men ut fra oppgaven ville jeg begynt med en helt kort forklaring av emnebaserte og funksjonsbaserte arkivnøkler, en setning eller to på hver. Deretter ville jeg satt opp en liste over likheter og en over forskjeller. Ta med også ting som i første omgang virker opplakt eller og ting som virker uvesentlige. Når du har listene på papiret blir det enklere å diskutere.

Når du skal diskutere kan du muligens også ta utgangspunkt i de samme listene. På det siste spørsmålet som går på endringene de siste tiårene ville jeg gitt en kort redgjørelse for disse først (har sansynligvis noe med innføringen av datamaskiner å gjøre). Deretter ville jeg forklart hvilken betydning jeg mener dette ville hat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...