sisten Skrevet 16. oktober 2010 #1 Skrevet 16. oktober 2010 Noen som har erfaring med bæresele/sjal? Anbefales det? Det ser så koselig ut men er det praktisk.....
Lemonia Skrevet 16. oktober 2010 #2 Skrevet 16. oktober 2010 Det er vel bra for de som liker det, for å si det sånn. Har man et barn som trenger mye kroppskontakt og ikke vil ligge alene ser jeg for meg at man får veldig lite ut av dagen hvis man ikke bruker bæresjal. Gutten vår har heldigvis aldri hatt noe problem med å ligge alene så vi har brukt veldig lite bæretøy. Vi kjøpte et formsydd bæretøy til feriebruk, men ingen av oss er særlig fortrolig med det. Jeg synes det blir varmt og klamt å ha babyen så tett på lenge om gangen og selv om belastningen blir fordelt riktig synes jeg det er tungt og ubehagelig å bevege seg med babyen på kroppen. Med andre ord hverken praktisk eller behagelig. For min del er det derfor helt uaktuelt å bruke dette mer enn når det er helt nødvendig. Vet om mange andre som sverger til bæretøy, som omtrent ikke bruker vogn og har huset full av diverse typer, så du vil nok finne alle slags erfaringer.
Gjest Mentha Skrevet 16. oktober 2010 #3 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg har arvet et bæresjal som jeg først syntes så ut som et monsterlangt skjerf. Det virket rett og slett skremmende å skulle klare å knyte det så man kunne bære en baby i det. Men det er en kjempefin side (http://www.tettinntil.no/Instruksjoner_baeresjal.htm) som beskriver forskjellige måter å bære på - med bilder - som gjorde at jeg nå har vendt helt. Står på kvelden og bretter og knyter med en dukke i sjalet og gleder meg egentlig bare masse til jeg kan prøve med bebisen Selv om det kan se overveldende ut er det faktisk ganske enkelt! Føles som om det gir god støtte til rygg og kropp (både min og babyen sin) når det knytes riktig. Liker tanken på å nærheten til babyen, og at den kan få varme fra meg siden den blir født på den kaldeste årstiden. Det er lett å tulle et pledd rundt også, før de legges i sjalet, så har de det godt og varmt og trygt, og man får hatt et øye på de hele tiden, ammet, kost, gjort husarbeid og vært sosial med andre, uten å flytte babyen eller bli sliten i armene Men foreløpig er dette bare mine egne tanker, jeg har ingen erfaringer ennå. Vet mange som bruker BabyBjörn, men har lest mye variabelt om den, så jeg har valgt å heller prøve bæresjal fremfor sele, i alle fall i starten. Da kan babyen også ligge naturlig, fremfor å måtte sitte oppreist.
Makko med to små gutter Skrevet 16. oktober 2010 #4 Skrevet 16. oktober 2010 Har litt forskjellig. Helt i starten brukte jeg elastisk sjal endel. Så mai-tai. Men når mini ble stor nok til rygg har jeg bare brukt ergo-sele. Synes det er kjempe praktisk når man bare skal en rask tur ut, f.eks. i butikken. Slipper gangen full av "drit" som vogna drar inn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå