Gå til innhold

Hvilket etternavn har barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten vår har min samboers etternavn og mitt etternavn som mellomnavn.

Ville egentlig ha det omvendt fordi han har et kjedelig og veldig ordinært etternavn mens mitt navn er mer skjeldent. Men det klinger bedre sammen med hans til slutt og da ble det slik.

Hvordan har dere gjort det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår har kun pappaen sitt navn. Jeg har et langt og litt vanskelig etternavn som jeg ikke er så begeistret for selv. Foreløpig er vi bare samboere, men planen er at vi en dag gifter oss, og ta tar jeg hans navn, nettopp fordi jeg ikke liker mitt så godt.

Skrevet

Her har vi gjort samme som deg, mitt etternavn som mellomnavn og mannen min sitt etternavn. Det hørtes best ut i den rekkefølgen :)

Jeg tok ikke mannen min sitt navn når vi giftet oss, så vi er alle en fin mix hehe.

Skrevet

Hos oss er det mannen min som har sitt etternavn som mellomnavn, og jeg som har hovedetternavn.

Skrevet

Konas. Det har jeg også, med mitt opprinnelige som mellomnavn. Mest fordi vi har bodd en del utenlands og slett ikke var sikre på om vi ville ende i Norge da ungene fikk navn, og det fungerer mildt sagt veldig mye bedre enn mitt opprinnelige sånn i internasjonale sammenhenger. Rent subjektivt synes jeg det er finere også.

Siden begge gutta har to fornavn syntes vi det holdt med ett etternavn.

Skrevet

De har mitt (dame) og mannens som mellom navn.

Skrevet

Etter en del forhandlinger så kikket vi ssb,no og sjekket hvem som hadde minst slekt. Han hadde 256 og jeg hadde 43 stykker med samme etternavn. Så da ble det mitt på barna. Vi har ikke mellomnavn, da vi synes det blir for mange navn.

Skrevet

Kun mitt - Jeg er alenemor. Meningen var å bruke hans i tillegg, men det ble så langt siden hun også har to fornavn, så klinger bedre med bare mitt. Hun får lov å forandre det selv om hun har lyst, når hun blir eldre.

Skrevet

Kun pappaens. Det bestemte jeg.

Vi har begge skjeldne slektsnavn, men synes det blir tungvindt med to etternavn. Det enkle er det beste.

Ett fornavn, ett etternavn.

Skrevet

Pappaen sitt etternavn. Jeg liker ikke etternavnet mitt, så jeg kommer nok til å endre det selv.

Skrevet

Mitt som etternavn, pappaens som mellomnavn. Det er fordi mitt navn er sjeldent, og kun min familie heter det her i landet. Og på min side av slekta er det kun jeg som kan "bære det videre".

Vi er samboere, men når vi gifter oss skal mannen ta mitt navn som etternavn.

Skrevet

Kun pappans. Jeg har et kjempevanlig navn (ikke helt Hansen, men pokkern meg ikke så veldig langt unna), og han har et sjeldnere navn med litt koselig historie. Navnet var opprinnelig brukt av fire familier på fire gårder i nærheten av hverandre. Mitt funker heller ikke så godt i utlandet, mens mannen min sitt gjør det. Har lyst til å bytte til hans etternavn, men da vil jeg hete det samme som en annen i hans nære familie siden vi har likt fornavn...

Skrevet

Mitt etternavn som mellomnavn og hans etternavn. Er 30 personer i Norge som har det samme etternavnet, og jeg har et vanelig -sen-navn:)

Skrevet

Mitt etternavn. Ble mest naturlig siden jeg er alenemor og ikke hadde kontakt med faren da barnet ble født.

Skrevet

Vi skal kun bruke sambo sitt på jenta:)

Jeg har 2 -sen navn, og liker ikke de så godt:p Mens han har ett sjeldnere.

Og gifter vi oss en dag vil jeg ta hans navn:)

Skrevet

Vi bruker begge navn , samboers og mitt. Vi har valgt å bruke samboers som mellomnavn og mitt som etternavn:)

Skrevet

Vi bestemte oss for at alle våre barn skulle ha samme etternavn, og at kjønnet på den første skulle bestemme hva det ble.

Dersom det ble en jente ville etternavnet være hans og så mitt.

Dersom det ble en gutt ville etternavnet være mitt og så hans.

Skrevet

Barna har samme etternavn som oss :)

Jeg tok mannens etternavn da vi giftet oss, så hele familien heter det samme

Skrevet

mitt til slutt. jeg har et navn som bare min familie i norge har og det er veldig fint og en stor del av min identitet.

det var aldri aktuelt og ikke ha mitt til slutt, selv om pappaen ønsket det andeledes. hans vanlige navn er ikke noe å samle på... hehe

Skrevet

Begge har kun mitt etternavn. Vi mente det var evig nok med ett fornavn og ett etternavn, så da ble det slik.

Skrevet

Begges etternavn med bindestrek mellom for sikkerhets skyld..

Ingen av oss var villige til å gi opp kampen om navnet.

Begge har relativt sjeldne navn -men mitt er det færrest som heter

og som har en kjent opprinnelse av de to navnene.

Han ønsket sitt etternavn til sist og da sa jeg OK til det dersom

jeg fikk sette en bindestrek imellom. Ville ikke at mitt etternavn

skulle reduseres til en bokstav mellom fornavn og etternavn.

Så barna våre skal nok ha sine navnvalgkamper den dagen de får

egne barn, vil jeg tro..

Skrevet

Han har mitt siden jeg er den siste til å føre navnet videre, han har samboers som mellomnavn

Skrevet

Mitt navn som etternavn og mannens som mellomnavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...