Dessa ღENDELIGღ Skrevet 16. oktober 2010 #1 Skrevet 16. oktober 2010 Ble målt hos jordmor i går, og ligger litt under normalstreken på Symfysemål.. Hu så på fødselsvekta til min førstefødte, og sa at denne gangen kom babyen til å bli like stor, kanskje litt mindre enn min første.. Men hvor godt kan man egentlig stole på disse målene? Noen som har erfaringer? Min første lå på normalstreken på SF-mål hele svangerskapet, og veide 3510g..
urmoderen *mamma* Skrevet 16. oktober 2010 #2 Skrevet 16. oktober 2010 Nå er det jo ikke "bare baby" som gir målene, Jeg lå litt under gjennomsnittet på #1, og hun kom ut 3960 gram, 53cm lang.. Nå ligger jeg akkurat på strek, og er rimelig spent på de vitale mål på denne karen Små variasjoner i mengden fostervann gir utslag på målene, så det er "hands on" undersøkelser eller ul som gir de mest korrekte anslagene, tror jeg. Selv om de ikke heller nødvendigvis er sikre.. Selvfølgelig må undersøkelsene være gjort av noen med erfaring!
Plutselig_gravid Skrevet 16. oktober 2010 #3 Skrevet 16. oktober 2010 Er veldig mye som spiller inn på sf-målet. Tror ikke str på barnet har så veldig mye innvirkning på det. Med Nr 1 hadde jeg skyhøye sf-mål gjennom hele svangerskapet. Langt over det grønne området. Hadde også gigantisk mage som var veldig høyt oppe. Magen så nesten fake ut. hehe. Gutten var 4200/53 Nr 2 lå jeg under gjennomsnitt på sf-mål. Tror ikke sf-målet kom så mye lenger enn rett over navlen. Liten og kjempelav mage i forhold til førstemann. Følte magen var mellom knærne;) hehe. Jenten var 4140/51cm Som du ser så var det ikke store forskjellen på barna til tross for et svangerskap med høyt sfmål og et med lavt sf-mål. Skilte dem 60 gr og 2 cm:)
Lemonia Skrevet 16. oktober 2010 #4 Skrevet 16. oktober 2010 SF-målet er et veldig dårlig mål på babyens størrelse. Det er bl.a. derfor vi som har risikosvangerskap får vekstestimering på UL i tillegg. Sist hadde jeg SF-mål som lå perfekt på den røde streken hele veien, men fikk likevel en relativt stor gutt (noe de visste fra UL).
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 16. oktober 2010 #5 Skrevet 16. oktober 2010 Symfysemål kan gi en pekepinn, men det trenger ikke bety stor eller liten baby. Det kan f.eks bety mye fostervann. Jeg lå på midt på den røde streken en lang stund, etterhvert lå symfysemålet et hakk over den røde linja, selv om jeg hadde veldig liten gravidmage. Jeg var ikke stor i omkrets rundt midja, likevel hadde jeg ikke et lavt symfysemål. Og jenta som kom ut var bare 2940 gr. Så det var ikke noe sammenheng mellom symfysemål og størrelse på baby her ihvertfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå