Gå til innhold

Hva er gode grunner til å ta abort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes personlig at mange tar abort på tynne grunnlag..som at det ikke passer oss akkurat nå.

Vel, det passer i grunnen aldri å få barn.

Så hvilke grunner synes du er "gyldige"? Utenom voldtekt og lignende såklart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og bar sånn at det er sagt; jeg har tatt abort selv som 18 åring, da jeg ble gravid med en mann som viste seg å være gift. Fælt, men synes det var en god grunn.

Skrevet

JEG synes det er et valg hver enkelt må ta... kanskje jeg synes jeg har en god grunn til å ta abort, selv om dere andre ikke synes det!

Det er faktisk opp til vær enkelt! Å ingen her skal dømme noen for de valgene de tar!

Skrevet

Synes det er opp til hver enkelt, for dem er det jo en gyldig grunn... Skjønner ikke hvorfor folk skal bry seg med andres grunner, så lenge det er det rette for dem så må jo det være deres valg... Hadde personlig aldri tatt abort, men det er mitt valg og hva andre gjør og hvorfor gir jeg blanke F... i :-)

Skrevet

Er enig med deg HI.

En veninne av meg ønsket seg barn og ble gravid. Men tidspunktet var dårlig så hun tok abort. 3 mnd senere passet det bedre og de startet å prøve igjen..snålt!!

Skrevet

Gyldig for hvem? For den kvinnen som faktisk skal ta dette inngrepet, eller for baksnakkende idioter som absolutt skal mene noe om ting de ikke har peiling på?

Skrevet

Baksnakkende idioter? Jeg nevner da ingen spesielle og det finnes såklart gode grunner for å ta abort!

Men jeg mener at folk generelt tar for lett på det! Ingen som henges ut her, og dette er vel en helt grei mening?

Skrevet

Man er ganske idiot hvis man har bestemt seg for at noen som ikke er den gravide kvinnen har rett til å uttale seg om hva som er god nok grunn eller ikke...

Skrevet

Det kommer an på hva vedkommende anser som gyldig grunn, ingen andre enn den det gjelder kan avgjøre hva som er rett eller galt angående et så vanskelig valg.

Når det gjelder meg selv. Første gangen jeg ble gravid var jeg 16 år og uten fast følge. Andre gangen jeg ble gravid, 22 år og helt nytt forhold ( 3 mnd). Dette hadde nok for mange vært "gyldige" grunner for abort, jeg vurderte det selv begge gangene men klarte ikke gjennomføre det. Noe jeg er veldig glad for den dag i dag;)

Jeg kjenner ingen som har tatt abort fordi det passer dårlig, har ei venninne som har tatt abort da hun ble gravid 3 mnd etter fødsel og hadde det svært vanskelig psykisk.

Skrevet

Signerer Hjemmetråkkende ..., det er faktisk ikke opp til noen andre å avgjøre hva som er en "gyldig grunn", enn akkurat den kvinnen som skal ta inngrepet. Det blir for dumt å sitte med pekefingeren og avgjøre noe sånt uten grunnlag for det.

Skrevet

"Men jeg mener at folk generelt tar for lett på det!"

Javel? Og du er med i prosessen når "folk" tar avgjørelsen, ettersom du vet hvor lett de tar på det?

Det er ikke ulovlig å ta abort i Norge. Det er lenge siden kvinner måtte stå foran en nemnd og forklare seg. Hvorfor skal man spekulere i hva som får noen til å velge abort? Og hvorfor dømme?

Skrevet

Jeg har alltid tenkt at jeg ALDRI ville komme til å ta abort!

Men når jeg fikk en alvorlig infeksjon i starten av svangerskapet, som kunne gjøre ungen hjerneskadet, blind og hørselskadet var det ikke et sekund av tvil hverken hos meg eller mannen min. En slik unge kunne vi ikke beholde. Heldigvis viste fostervannsprøve at ungen ikke var smittet :-) Men hadde legen fortalt meg den dagen at resultatet hadde vært andelens hadde jeg bedt om abort på dagen, selv om jeg veit at hadde måtte gjennom en "nemd" og etterpå føde barnet.

Skrevet

Ja, jeg meneat mange tar for lett på det!

Har da flere bekjente som ups blir gravide..og jaja, det er bare å ta abort det.

Og når abort nr 4 er et faktum er det vel på tide å gå gjennom både vurderingsevner og fornuft?

Eller, nei, hvem er jeg som skal uttale meg. 4 aborter bare fordi man ikke gidder å beskytte seg er sikkert helt ok det.

Skrevet

Jeg har tatt 3 aborter .

1 .Jeg var 17 år, ble gravid med kjæresten jeg hadde da ,som var narkoman (noe jeg akkurat hadde fått greie på rett før jeg ble gravid), bodde sammen med søstrene mine , hadde ingen inntekt og INGENTING å tilby det barnet !

2 .Gikk på p piller, ble voldtatt og gravid .

3. Var jeg i et stabilt forhold med samboeren min ,vi hadde en sønn på 1 år

Vi brukte kondom, men jeg ble gravid .

Vi hadde akkurat kjøpt oss hus ,jeg var midt i et attførings løp , samboeren min hadde ikke fått pappaperm , jeg har en sykdom som hadde gjort det veldig vansklig for meg å ha 2 småbarn alene .Vi hadde mistet huset vårt pga at jeg hadde mistet attføringa mi .Så vi valgte abort .

Hadde aldri trodd at jeg kom til å ta abort i et samboer forhold..

Det er 10 år mellom 2 og 3 aborten .

Jeg hadde gode grunner til alle abortene mine og skammer/angrer ikke på noen av de . Blir jeg gravid igjen og det viser seg at fosteret har en alvolig fuksjonshemning så blir det abort pga at jeg har ikke helse til det .

Jeg har vært åpen om abortene mine før her inne og da fikk jeg tilbakemeldinger om at jeg aldri skulle hatt barn, at jeg brukte abort som prev og at jeg var en morder ..

Det sjokkerte meg og jeg ble veldig forbannet .

Hvordan våger de og dømme meg meg for at jeg har tatt 3 aborter !

De har ikke levd mitt liv ....

Alle har sine grunner til å ta abort , livet er ikke sort - hvit ...

Skrevet

1.ikke rette mannen!

2.Mannen ikke ønsker og bli pappa! Det er en veldig GO grunn..

3.du selv ikke ønsker deg barn/føler deg klar!

4.At man er for ung,man har jo ett liv man burde leve litt før man får barn!

5.one night stand,helt sykt dem som velger å beholde da man ikke har peiling på hvilken gener man setter ut i livet!!

6.Man har mange skavanker med seg selv,da dette kanskje man får en unge med samme feil! (hjerteproblem,astma,deprisjoner,kraftige allergier på mat osv... Akkurat som dyr,,man avler jo ikke på dyr med feil,men prøver å få best resultat av det man lager.. :)

Mye man burde tenke på,men dessverre ikke alle som skjønner.. for de vil jo ha egne barn!!

Skrevet

Ei veninne av meg tok abort i sommer. hennes grunn var pga hun skulle tilbake til skolen(sa hun selv) men det var fordi hun skulle på 2 utenlands reiser og ville drikke... hun angret veldig etter hun kom hjem fra siste reisen. hun kom heller ikke inn på skole så må eventuelt ta utdannelsen som privatist. nå har hun fått seg type og de skal plutselig prøve på baby. hun har også hatt et seriøst forhold på 3 år hvor de prøvde i nesten hele den perioden på og få baby, hun har nå prøvd siden sommer på baby men ikke blitt gravid. vet hun har slitt tidligere også da hun har hatt sex uten prevansjon en del ganger og i noen forhold. har sagt hun burde gå til lege og undersøke, hun ble misbrukt som barn av sin far og bror og noen kompiser av broren hvor de utførte veldig grove ting. ting man en gang ikke skal ha oppi en viss plass som pinner osv...

Man skal være 100% sikker om man tar abort og ikke bli påvirket av andres meninger osv. jeg ble selv gravid igjen når snuppa var 6 mnd. jeg tok abort pga jeg og typen min ville aldri klart det økonomisk, vi bor ikke sammen pga han har ikke nok inntekt til og forsørge meg og snuppa så jeg er nødt og motta os og slikt. holder nå på med utdannelse. skulle ønske tiden passet til en til, men det gjorde det på ingen måter. så vi valgte abort og vi angrer ikke(har selvsagt snakkt sammen om dette mye før og etter)

Jeg vet ikke hva som er god grunn og ikke god grunn sånn egentligt fordi alle mennesker har forskjellige verdier. Og noen vil først og fremst ha utdannelse, jobb, hus og bil,lappen og slike ting før det kommer barn inni bildet. mer og mer så lever barn med skilte foreldre. så mange burde vente litt lengre før de får barn. mange får barn før de bor sammen med bf og så flytter de sammen så fort di blir gravide eller vertfall før babyen kommer og forholdet forandrer seg fort når man bor sammen me den man er sammen med for da ser man andre sider man ikke har sett før og irriterer seg over rot og mann som ikke bidrar i huset..

Skrevet

Jeg lurer... er det en menneskerettighet å ha sex med noen man absolutt ikke vil ha som far til sitt barn, og deretter si man er nødt til å ta abort? Hvorfor ikke ta vurderingen aller først?

Skrevet

Syns en svarte veldig bra lenger opp; At man ikke ønsker seg barn.

Jeg har tatt en abort og det var det beste jeg kunne gjort i den situasjonen. Å få et barn da hadde ødelagt hele den familien vi allerede var.

Skrevet

At man ikke ønsker å bære frem barnet.

Jeg har da ingenting med å vurdere gyldigheten av andres vurdering om noe som bare angår dem.

Skrevet

Jeg syntes det er mange gode grunner til å ta abort. Det viktigste er jo at barnet får det bra når det blir født. Generelt liker jeg ikke abort, men jeg har full forståelse for at ankelte "må" innimellom (meg inkludert).

Grunner kan være

- En eller begge partene er veldig unge og ser selv at de er for unge (setter ingen alder da det å være ung er inviduelt).

- At barnefaren kan være til skade for barnet og er en type mor allerede holder seg unna. Det kan faktisk være at han får hovedomsorgen for barnet (det skjer oftere enn man hører om) og man vil jo at barnet skal ha det bra.

- At man ikke har mulighet til å ta seg av et barn selv(kan være sykdom, økonomiske grunner ol).

Selv tok jeg abort da jeg var sammen med en gutt som viste seg å være psykopat. Vi hadde kjent hverandre i tre år og han var veldig god til å prate for seg. Da jeg ble gravid første gangen vi hadde sex så så jeg først hvilken type han var. Han sperret meg nesten inne og jeg innså at et barn med han som far ikke kunne få det særlig godt. Jeg har i ettertid skjønt at jeg hadde rett. Han har fått barn med en annen jente og hun sliter virkelig med han på de fleste måter.

Skrevet

annie 00.17

Kan jeg spørre deg hva slags infeksjon det var?

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hvorfor jenter og kvinner tar abort. Jeg blir ikke skadd av at uønskede barn ikke fødes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...