Gå til innhold

Misfarget tann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har en tann som ble skadet for ett år siden. Han falt av et eller annet i barnehagen (ja, tjohei som de følger med disse kjærringene....) og et skal gikk av ei fortann. Vi var hos tannlegen med en gang det skjedde, så etter noen måneder for oppfølging. Fikk beskjed om at de ikke gjør noe med dette. For ca et par uker siden sa gutten at det gjorde vondt når han tygget med den, så vi dro til tannlegen som hevdet at ingenting var galt og sendte oss hjem med et "jaja, det går sikkert snart over"

I dag la jeg merke til at tanna har blitt litt gråaktig. Skiller seg klart fra alle de andre tennene. Skal til en privat tannlege nå, orker ikke flere slappe kommunalt ansatte som sier "jaja, alt er så fortreffelig" uansett... men nå er det jo helg, da. Er det noen som har noen erfaring med hva de gjør med dette? De trenger vel ikke å trekke tanna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst: SELVSAGT kan barnet falle ned selv om de ansatte følger med! Det er gjort på mindre enn et sekund. Hvis det skal unngås må han la være å klatre opp på noe som helst, ikke leke i trær, ikke huske. har du ikke sett barn i lek siden du ikke begriper dette? Tror du de voksne i barnehagen har mulighet til å fotfølge barnet ditt over alt og holde ham i hånda? Slike som deg provoserer meg grovt!

Men som svar på det du spør om: Tannen er antakelig død. Nerven er skadet, og da får tannen etter hvert en gråblå farge. Sønnen min har også en slik tann. De trekker neppe tannen, men tar et bilde for å undersøke om tannen under har blitt skadet. Antakelig kan han bruke tannen helt som normalt til den faller ut.

Synes forresten du er temmelig ufin mot tannlegen også: det er litt problematisk å vite om tannen er død før den faktisk endrer farge. Men de burde ha tatt et bilde for å sjekke at tannen under hadde det bra.

Skrevet

Hehe, jeg har også en sønn med en blågrå tann. (fremtannen). Når tannen blir misfarget betyr det at den er død. Nerven inni er skadet. Det har han hatt fra han var 2 år. Nå er han 7 år og har fremdeles ikke mistet den.

Stort sett ikke noe de kan gjøre med det. Er delte meninger blant tannlegene om de trekker de ut eller ikke. De fleste jeg har møtt vil prøve å unngå å trekke tenner så lenge som mulig. Det er skremmende for de små vet du, men må man så må man.

Min gutt har stadig hatt tannbyller/betennelser over tannen og har i de periodene hatt litt vondt. Men det er sånn som kommer og går.

Skrevet

Joda, helt klart at barnet kan falle ned. Men de visste ikke hva han hadde falt ned fra engang... "et eller annet" er ikke akkurat imponerende svar...

HI

Skrevet

Jeg er heller ikke ufin mot tannlegen, jeg var svært høflig, men velger å ikke ta med det kjæreste jeg har til en "tannlege" som trekker på skuldrene når han har vondt...

HI

Skrevet

Takk for svarene, forresten:) Godt å vite hva som antagelig skjer, siden man ikke får svar fra helsepersonell:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...