Gå til innhold

Hva kan far kreve i denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor sammen med en mann som har et barn fra tidligere (skolealder). Vi har vært sammen siden barnet var 1 1/2 år og har et godt forhold. Vi er gift og har et felles barn på fire år.

Mannen min jobber en turnus som inkluderer veldig mange helger (tre av fem). Tidligere har far hatt barnet kun i sine frihelger, men det blir ingen god stabilitet i dette, hverken for samværsbarnet eller vårt felles barn. Vi ønsker derfor å gå over til normalt samvær, med annen hver helg og en dag i uka. Men mor nekter. Hun mener at det ikke er bra for barnet at ikke far har fri når barnet er her.

Kan hun nekte i et slikt tilfelle? Vi er som sagt gift og er det mest stabile dette barnet har hatt så langt i sitt liv. Jeg og barnet har det veldig fint sammen, og ikke minst er det lykke for barna å være sammen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan vel ikke kreve noe som helst. Det dreier seg om jentas rett til å være sammen med sin far, og hun får jo ikke samvær med sin far om han er bortreist. Men om han er delvis hjemme også i jobbe helgene sine, stiller det seg jo litt annerldes.

Kan jo se at disse halvsøskene har glede av hverandre, og at det kan være viktig å holde søsken sammen også. Men det er jo tydelig at mora ikke prioriterer det.

Jeg kan se for meg at det kan være greit for deg å ha litt søsken avløsning i de helgene når mannen din jobber, og du vanligvis er alene med en fire åring, det kan jo være litt krevende for alle og enhver, og at det i tillegg, særlig for deg kan være fint å ha frihelger, uten stebarn tilstede, men ser også at din mann kan synest at det er greit av og til.

Jeg er sikkert negativ til edle hensikter, men jeg er stemor selv, og jeg hadde følt det var veldig kjipt å aldri ha en helg bare meg og mine. Men det er jo sikkert fordi vi har et mer anstrengt forhold til hverandre her hos oss. Vi har ikke gode forhold! Jeg passer heller aldri hans barn, og hos oss er det uaktuelt med samvær uten far.

Men jeg ser nok for meg at om stebarna kunne gi meg avlastning når jeg ellers var alene med barna, og samtidig ordnet det slika t jeg fikk mer tid med min mann og kun mine barn, ville jeg nok stillt meg mer positiv til samvær uten far.

Om du virkelig vil ha fokus på dette med søskenene får tid sammen, kan du kanskje tilby deg å ha henne på helger når faren er på jobb, som avlastning for mor, uten at det skal gå på bekostning av jentas tid med far. Jeg vil tro at jentas tid med far er moras første prioritet når det gjelder samvær. For hun går tross alt med på uregelmessig samvær, fordi om det sannsynligvis ikke passer henne best av alt.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...