Gå til innhold

Hva kan far kreve i denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor sammen med en mann som har et barn fra tidligere (skolealder). Vi har vært sammen siden barnet var 1 1/2 år og har et godt forhold. Vi er gift og har et felles barn på fire år.

Mannen min jobber en turnus som inkluderer veldig mange helger (tre av fem). Tidligere har far hatt barnet kun i sine frihelger, men det blir ingen god stabilitet i dette, hverken for samværsbarnet eller vårt felles barn. Vi ønsker derfor å gå over til normalt samvær, med annen hver helg og en dag i uka. Men mor nekter. Hun mener at det ikke er bra for barnet at ikke far har fri når barnet er her.

Kan hun nekte i et slikt tilfelle? Vi er som sagt gift og er det mest stabile dette barnet har hatt så langt i sitt liv. Jeg og barnet har det veldig fint sammen, og ikke minst er det lykke for barna å være sammen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Det er ingen fasitløsning her. Det beste rådet man kan gi er vel at foreldrene tar en ny diskusjonsrunde rundt samvær på familiekontoret, hvor de kan veiledes av tredjepart.

Sånn rent juridisk, om det skulle komme til en rettslig avgjørelse (det bør man jo i det lengste unngå om samarbeidsklimaet er OK som det er), er det heller ikke spesielt åpenbart hva konklusjonen ville bli. "Vanlig samvær" er ofte minimum av hva man innvilges, men det at far er bortreist vil telle veldig negativt så i måte. Det er barnets rett til samvær med sin far som er regulert i barneloven, og det vil jo åpenbart ikke fremmes av at barnet tilbringer tid med fars kone. Søsken er et pluss etter skjønnsmessige vurderinger, men ikke nevnt i selve loven. Hva deres felles barn opplever som stabilt, vil antagelig ikke tas med i vurderingen i det hele tatt.

Personlig er jeg tilbøyelig til å være enig med mor; samvær som ikke faktisk er samvær med samværsforelderen høres en anelse meningsløst ut.

Skrevet

I "kjernefamilien" er det heller ikke slik at barna er sammen med mor og far 24/7 så at barnet er hos dere selv om far er på jobb høres, for meg, greit og normalt ut.

Be ham om å bestille time på familievernkontoret slik at de kan ta det der og eventuelt lage en ny samværsavtale.

Skrevet

HI her.

En liten orientering:

Det er ikke slik at far er bortreist. Han er på jobb i 8 timer, enten natt, formiddag eller ettermiddag.

Skrevet

Familievernskontoret er også mitt råd, lykke til.

Skrevet

Mannen min ringte faktisk dit i dag og svaret var at dette er det mor som bestemmer. Merkelig spør du meg.

Det er klart at det er viktig at barnet er sammen med far under samvær, men det er ikke slik at mannen min er bort døgnet rundt de helgene han jobber. Det vil jo også være snakk om samvær i frihelger.

Jeg tenker at det er viktig med et godt forhold til oss som familie, spesielt med tanke på at det er søsken inne i bildet.

HI

Skrevet

Hvis det var mor som skulle ta disse avgjørelsene alene tipper jeg det hadde vært mange fedre der ute med skjegget i postkassa. Det kan jo ikke stemme!

Skrevet

Ah, ok, da misforstod jeg deg. Da vil han med høy sannsynlighet innvilges "vanlig samvær" ved en eventuell rettssak, noe en advokat sikkert vil gjøre mor oppmerksom på. Men familiekontoret er fremdeles en god ide, siden rettstrusler øker konfliktnivået voldsomt og ikke er noen god ide om de snakker ålreit sammen som det er.

Skrevet

De snakker overhodet ikke sammen, så en rettssak ville nok ikke gjort vondt verre.

Jeg håper du har rett i det du skriver :)

HI

Skrevet

Jeg synes også dette høres veldig rart ut! Jeg tror nok det blir en ny telefon dit på mandag, til en annen rådgiver vel og merke. Det sitter nok mange inkompetente mennesker på disse kontoret, og forhåpentligvis noen dyktige. Jeg blir ikke imponert!

Det er jo slik at vi som FAMILIE skal inkludere dette barnet på alle måter, men på den andre siden er vi likevel ikke gode nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...