Gå til innhold

Kan høyt blodtrykk utløse svangersk.forgiftning, eller er det bare symptom på det?


Snellamedto

Anbefalte innlegg

Ja. For blodtrykket mitt vil liksom ikke ned, selv om formen er fin og jeg ikke synes jeg stresser. Legen vil egentlig sykmelde meg, er det fordi det kan utløse svangerskapsforgiftning?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei høyt blodtrykk kan ikke utløse svangerskapsforgiftning det er en morkake sykdom hvor høyt blodtrykk er et symptom.

 

Høytblodtrykk kan over tid hvis det er høyt nok påvirke gjennomstrømningen i navlestrengen. Blodtrykket kan være høyt når du er på kontroll fordi du f. eks er bekymret for om alt er som det skal, be lege/jordmor ta pulsen også neste gang dersom pulsen er høy er det fordi du er stresset det kalles kontorblodtrykk. Jeg har det selv.

 

Legen ville nok sykemelde deg fordi blodtrykket er et stress symptom og stress er ikke sunt for hverken deg eller babyen.

 

Hvor høyt var blodtrykket da?

 

Jeg hadde svangerskapsforgiftning i forrige svangerskap og et blodtrykk var da 210/160 da ble jeg seff innlagt men det roet seg og babyen var frisk og velskapt og morkaka var helt fin. Svangerskapsforgiftning gir ødemer, kraftig hodepine i pannen og proteiner i urinen også. Høyt blodtrykk alene er ikke så veldig farlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk! Husker ikke tall i hodet, men det har vært høyt hele veien. Jeg har hatt høyt blodtrykk også før svangerskapet (ikke stress, men arvelig), men det har steget og legen er nøye med å følge med det nå som jeg er gravid. Jeg er i uke 26 nå, det blir målt ca hver andre/tredje uke samt jeg har jo ikke proteiner i urinen. Så stresser ikke med forgiftning egentlig :-)

 

Bare kom til å tenke på om det var derfor, men jeg tenker nok det er pga stress ja. Blir jo ikke akkurat lavere blodtrykk jo mer jeg fyller uka med i tillegg til en stressende hverdag. Så vi får se hvordan det blir utover. Formen er nå fin iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på hun over her.

 

Vil også komme med et lite tips dersom det lar seg gjøre hos lege/jordmor. Jeg kom alltid en halvtime før tiden og la meg på siden på en benk og hvilte en halvtimes tid. Så kom legen/jordmoren dit og sjekket blodtrykket. For hos meg ble det til slutt sånn at blodtrykket ble ekstra høyt nettopp fordi jeg ble stresset av å skulle ta det.

 

Jeg hadde veldig høyt blodtrykk gjennom hele svangerskapet og det var nok mest stress på jobb som utløste det. På slutten fikk jeg svangerskapsforgiftning, men har aldri hørt noe om at blodtrykket skulle ha utløst det. Det var kun et av symptomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...