Gå til innhold

kan mine foreldre bestemme over meg til jeg er 23?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke 18?

men mener å ha hørt at de kan bestemme helt til 23??

stemmer det??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du er 18 er du myndig og kan betemme selv.

Skrevet

nei det er bare til du er 18.

Men dersom du bor hjemme kan de bestemme at du skal forholde deg til de reglene som gjelder der.

Skrevet

Når du er 18 er du myndig og bestemmer over ditt eget liv (om man ikke har blitt umyndiggjort da)

Skrevet

Niks, de har ikke det. 18 er grensa. Det er vel tvilstilfeller der man umyndiggjøres av en eller annen grunn. Men siden du er i stand til å skrive ca 3 setninger uten grove skrivefeil, så er du vel ikke i den kategorien.

Skrevet

Med mindre du av en eller annen grunn er umyndiggjort er 18 år myndighetsalder her i landet. Det betyr at du selv kan bestemme, og også må ta ansvaret for bestemmelsene.

Hvis du bor hjemme hos foreldrene dine kan de selvsagt kreve at du overholder visse husregler eller stiller opp på forskjellig,for eksempel tar helgevasken annenhver gang eller blir med på besøk til tante Olga. Men juridisk har de ingen bestemmelsesrett over deg etter fylte 18.

Skrevet

Bestemme hva da? Jeg er litt nysjerrig på hva det er de ønsker å bestemme til du er 23!

Skrevet

Faktisk er det ganske mye man bestemmer selv allerede som sekstenåring. Attenåringer har selvfølgelig ikke foreldre, formelt sett, noe særlig å si på ... men mange legger jo stor vekt på foreldrenes meninger lenge etter fyllte 18 da :)

Skrevet

Når du er 18 er du myndig å bestemmer over deg selv, men bor man hjemme etter fylte 18 år så er det jo normalt at man tar hensyn til de reglene som er i hjemmet.

Det eneste jeg har hørt om aldren 23 er at om man er under barnevernet så er man under dem til man er 23.. ellers så bestemmer du selv etter fylte 18 år.

Får man lov til å spørre hvorfor du lurer på dette?

Skrevet

Tror du man blir umyndiggjort fordi man kan skrive 3 setninger, evt slipper å bli umyndiggjort om man ikke kan ta vare på seg selv bare fordi man kan skrive? Morsomt. :) Er nok ikke helt sånn det er i virkeligheten.

Skrevet

18 er alderen. Men uansett om du bor hjemme, så må du følge de reglene som gjelder i hjemmet....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...