simsalabima Skrevet 15. oktober 2010 #1 Skrevet 15. oktober 2010 Baby på 7mnd som har vært forkjølet i ca 2 (!) uker. Ble plutselig verre for 2 dager siden. Er utilpass, litt blek, slapp, men smiler når jeg gjør meg VELDIG morsom, øyekattar, litt lukt fra munn. Men nå har jeg ikke fått i henne noe drikke eller mat siden 6 i morges. Hun griper ivrig puppen, men gir seg etter ett sugetak. Men hun har veldig lite feber. Kun 38,0! Hadde dere ringt lege? Eller tror dere det bare er en vanlig kraftig forkjølelse. Jeg vet jeg kan klare å "presse i henne" mat, noen skjeer her og noen skjeer der. Men jeg er redd hun har så vondt i halsen at hun ikke klarer å spise. Kan man få halsbetennelse uten å ha noe særlig feber tro?
Mor Løvehjerte Skrevet 15. oktober 2010 #2 Skrevet 15. oktober 2010 Kjære deg! Ring heller til legekontoret, du enn å sitte og vente på kloke råd herfra. Legekontoret gir deg alle slags råd pr. telefon, eller ber deg komme med jentungen, hvis de oppfatter henne som kandidat for et legetilsyn. God bedring!! (og jeg mener ikke å være ekkel!)
Lizz27 Skrevet 15. oktober 2010 #3 Skrevet 15. oktober 2010 Ring legevakta med en gang du. De kan detta. Og stol på magefølelsen din. Dra ned om du føler deg usikker. Du kjenner barne ditt best og skjønner når noe er galt. God bedring
simsalabima Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 15. oktober 2010 Nei da du er ikke ekkel:) Jeg har ringt legen, og skal få komme inn (så vidt)men med to syke barn i hus føler jeg at jeg er der hele tiden. Å fikk ett ganske nebbete svar i tlf. Ender alltid opp med at det er bare ett virus og jeg føler meg som en overhysterisk mamma. (noe jeg er;)) Men hvor lenge er FOR lenge å gå uten mat å drikke for en baby?
Gjest Skrevet 15. oktober 2010 #5 Skrevet 15. oktober 2010 Det er ikke så farlig å gå en stund uten MAT, men de kan fort bli dehydrert uten drikke (i løpet av dagen). Best å ringe til legen!
Mor Løvehjerte Skrevet 15. oktober 2010 #6 Skrevet 15. oktober 2010 Hvis småunger ikke har veldig høy feber, ikke er veldig slappe, altså fjerne og har våte bleier, så er allmenntilstanden ok. Hvis bleiene er tørre, er det et tegn på dehydrering. Enkelte leger påstår hardnakket at de ikke er dehydrerte før de ikke gråter tårer, men det vil jeg påstå er et veldig seint symptom. Mat klarer de seg lenge uten. Væske erdet viktigste! Det blir skje for skje-prinsippet som teller når appetitten er så dårlig. En skje med drikke hvert . minutt f. eks. Og da er det ikke nøye at det er sunt. det viktigste er at det smaker, og at det glir ned.
Mor Løvehjerte Skrevet 15. oktober 2010 #7 Skrevet 15. oktober 2010 Hvert femte minutt, skulle det stå.
Cornelianelia Skrevet 15. oktober 2010 #8 Skrevet 15. oktober 2010 Særlig siden det er fredag kan det være greit å komme seg til legen. Så vet du mer hva du har å forholde deg til gjennom helgen. Bedre å dra til fastlegen i dag enn å risikere å vente en halv dag på legevakt i helga. Enig med siste over her. Gi mye drikke. Og gi gjerne saft eller eplejuice (evt blandet med vann) dersom det er enklere å få i enn morsmelk og vann. Selv om man vanligvis ikke pleier å gi ungen slik søt drikke, så må man prøve slikt dersom det er vanskelig å få i dem noe annet. Og vær obs på om hun tisser. Tørre bleier er tegn på dehydrering. Hadde selv en runde der sønnen min ikke spiste og nesten ikke drakk på seks dager. Tørre bleier og han ble tynnere og tynnere. Viste seg at han hadde ørebetennelse, og da hjalp det med antibiotika.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå