Gå til innhold

Hvorfor fyller overvektige mennesker handlekorga med usunn mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det fordi de er "syke"? late? dumme? mangler kunnskap om sunn mat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fordi du legger merke til det når dem gjør det. Tynne mennesker spiser dritt dem og (mange) og mange store spiser bra.

Skrevet

Gjør de det da?

Da jeg selv var tykk (vi snakker 40 kg overvekt) var jeg livredd for å putte usunne ting i kurven. Sjokolade og potetgull og sånn turte jeg knapt nok å kjøpe selv. Tenkte at alle rundt meg tenkte at "hehe, se nå skal tjukka hjem og kose seg".

Og innlegget ditt bekrefter jo nettopp det.

Skrevet

tror du fokuserer på hva som ligger oppi kurven til overvektige fordi du av en eller annen grunn er nysgjerrig på "sånne" folk. Prøve å se i kurven til de som er tynne som en strek - masse grandis, cola og røyk og det som verre er der og! mange store handler helt vanlig mat som de fleste andre- stor eller liten. du er bare opphengt i å se kaloriene og ikke resten av det som er i kurven...

Skrevet

Er selv overvektig, men har diagnoesn overspising/bulimi.

Føler hvordan golk stirrer på meg når jeg kommer inn i en butikk, jeg prøver da å overkomme sykdommen min, men! Jeg starter bra, en sunn middag, grønsaker og frukt ellers, nøtter til salat og/eller hjemkos..

Men så kommer problemet! Alt det usunne støter man på på vei til kassen, brus, potetgull, kaker, godis, is osv. Og tankene mine slår inn: kjøper du dette og stapper det i deg, så er det NYDERLIG! Jeg godtar tanken så godt som hver gang, og kan ende opp med godis ol for rundt 300-500 kr (handler så klart for 5 dager i strekk). Så kommer jeg hjem, stresser med å pakke ut, for jeg klarer bare å fokusere på godisen, og det er lettere å smekke i selg 3 plater sjokolade på rappen, enn å hanske med følelsene. Da det enderlig er spist opp, så går jeg automatisk til doen, alt må opp igjen, for jeg VET hvordan jeg ser ut, og hva folk må tenke om meg når de ser meg i butikkene.

Er bortkastet penger, og blir bare mer deppa av det jeg gjør, men jeg kommer ikke ut av sirkelen min. Er en grunn til at BF er hoved omsorgspersjon for barnet vårt, og jeg får se h*n annen hver helg og hver onsdag (+ noen dager utenom)

Skrevet

Noen overvektige tenker nok som deg (de skjuler den usunne maten de kjøper), men HVER ENESTE GANG jeg handler mat, ser jeg disse overvektige med handlekurver tomme for frukt og grønt, og fulle av pizza, halvfabrikata, brus, is osv. osv.

Det tristeste synes jeg er når de lubne barna deres står som ville dyr og venter på at f.eks. isen, sukkerjoghurten deres skal komme ned rullebåndet.....

Jeg kan ikke annet enn å bli overgitt...

Skrevet

Jeg støtter teorien om at det nok er du som ser litt ekstra etter for å få bekreftet teorien din. Bestem deg de neste 10 gangene du er i butikken at du skal kikke i handlevognene til de normalvektige, og se hva du finner. Alternativt så kan du holde oppmerksomheten i din egen handlevogn ;-)

Skrevet

Jeg legger merke til hva folk har i handlekurven når de har smultbollebarn. Når jeg ser barn som er like bred som høy på butikken, ser jeg foreldre som kjøper mye dritt til dem.

Skrevet

Bullimi er jo en sykdom. Jeg skjønner godt at det er annerledes.

Skrevet

Kjære deg, leit å lese hvordan du har det. Kan du forsøke å hjelp? Det kan hjelpe å snakke med noen. Kan hende noen kan hjelpe deg så ikke hverdagen virker så kaotisk/følelser du ikke orker forholde deg til.

Klem

Skrevet

Når man står i kø for å betale for maten, så er det ikke så mange andre plasser å se enn på personene foran meg. Jeg står jo selvsagt ikke å nistirrer i taket eller i min egen kurv. Jeg følger med på at personen foran skal bli ferdig med å legge opp maten hun har kjøpt, så jeg kan begynne å legge opp maten min.... Det er umulig og unaturlig å ikke se det som er rett foran øynene....

Skrevet

Å se og å henge seg opp i, er to forskjellige ting.......

Jeg gidder altså ikke gå rundt å tenke over hva andre handler til seg. Det de har er likevel ikke mine varer.

Kanskje du har mer av den sladrekjerringmentaliteten enn meg og mange andre, HI? De bruker nemlig å være ekstremt gode til å huske negative ting om andre.......

Eller kanskje du har for mange feil i ditt eget liv, slik at du leter etter dette hos andre også?

Ikke godt å si......

Skrevet

I og med at mine skattepenger går med til å betale for helsekostnadene til alle de som pga dårlig kosthold har store helseproblemer, så irriterer det meg med alle de voksne som ikke kan styre seg.

På samme måte som jeg blir irritert når jeg ser foreldre som røyker i bil med barn, foreldre som ikke kler barna sine etter været slik at de går våte og kalde rundt, foreldre som ikke passer på 5 åringen som sykler alene rundt osv.osv., så blir jeg oppgitt over disse foreldrene som mishandler barna sine med all denne usunne maten....

Skrevet

Jeg tror mange av dem mangler kunnskap, ja, dessverre.

Skrevet

Hjelpes for en perfeksjonist du er, da...

At andre tar valg du ikke ville tatt, betyr ikke at du gjør alt perfekt........

Greit at en skal bry seg om andre, men der finnes da grenser.

Skrevet

Det er et fritt land. Folk kan spise hva de vil og i motsetning til røyking eller alkohol er godteri, pizza og halvfabrikat noe som alle spiser i mer eller mindre grad. Du kan forby røyking, du kan forby alkohol, men mat blir vanskelig.

Vil du komme deg bort fra helsekostnader pga fedme må du flytte til u-land for ALLE industriland har samme problem.

Skrevet

Hva så da? Skal vi bare godta dette problemet?

Skrevet

Det er veldig trist at foreldre som selv er overvektige og har overvektige barn ikke kan gjøre noe for å forbedre seg! Vet om en storfamilie som knapt spiser frukt og grønt, mye usunn mat bl.a. grandiosa pizzaer, fet ost, mye sukker osv. En av barna bruker å være hos meg av og til fordi hun liker å dulle med babyen, hun visste knapt om frukt og grønt, hadde knapt smakt på noe som helst av det som lå i kurven min når vi var i butikken. Blir irritert når de ikke kan velge sunt istedetfor!

Yngste barnet er enda ikke overvektig, men alle andre er det... Merkelig..

Skrevet

Hvis du tror alle overvektige gjør det, er du sannelig trangsynt. Jeg er selv overvektig, og skal inrømme at jada, det er min egen skyld. Men jeg har nå tatt meg selv i nakken, begynt å lage sunn mat fra bunnen av, begynt å trene osv... Men vekta er jo der fremdeles, selv om det har begynt å gå nedover. Du ville ikke funnet mye usunt i min handlevogn.

Hvorfor vil du dømme alle overvektige? Jeg synes mennesker som du skulle passe sine egne saker. Jeg vet om mange såkalt "normalvektige" som kun spiser pizza, sjokolade, boller og is. Hvordan de ser ut innvendig vet jeg ikke noe om, men jeg kan ikke tenke meg at de har det særlig bedre enn meg som har x antall kg for mye.

Vi med overvekt er ikke mindre intelligente enn dere med normal vekt! skjerp deg, HI, som kan si noe sånt. Vi er ikke dumme heller. Om vi er late kan jo diskuteres, mange er nok det. Ikke mangler vi kunnskap heller, jeg tror de fleste overvektige vet mer om kosthold enn mange mange andre. Syke? Livsstilssykdommer kan de fleste få, overvekt eller ikke. Men selvfølgelig er det lettere å bli syk om man har overvekt. Jeg er enig i at vi overvektige bør gjøre noe med situasjonen vår, og at det som oftest er selvforskyldt. Men vi trenger ikke at folk som deg dømmer oss uten at dere vet noe om situasjonen vi er i.

Selv gir jeg f... i hva andre måtte mene om meg, men ikke alle har det sånn, mange er veldig såre og følsomme for dette temaet. Tror du det hjelper da, å dømme slik som du gjør?

Skrevet

Du vil aldri se handlekurven min i dagligvareforretningen inneholde en eneste frukt eller grønnsak. Absolutt aldri. Det vil nok få deg (som åpenbart er innsnevret og sykelig opptatt av andre) til å trekke konklusjonen at jeg og min familie ikke spiser sunt. Du vil sikkert fråde inne i deg og være superfrustrert fordi mine dårlige matvaner vil koste skattebetalerne mange penger. Det er ganske irriterende, ikke sant?

Problemet ditt er at du ikke vet hva jeg har i bilen, Jeg kjøper nemlig aldri middelmådig frukt og grønt i kjedebutikkene. På vei hjem er det nemlig er glimrende grønnsakshandel jeg elsker. Der storhandler jeg flere ganger i uken. Så dine forutinntatte og nedlatende tanker om meg vil være helt feil.

Skrevet

De gjør det av hensyn til deg og dine medsøstre. slik at dere også i dag skal kunne gå å gruble over hvor smarte dere er og hvor dumme alle de overvektige menneskene er.

Skrevet

Det irriterer meg at mine skattepenger går med til å betale for eventuelle helsekostnader til sånne sure kjerringer som annie 11:17. Håper du holder deg frisk.

Skrevet

Vil bare opplyse om at det er flere enn en person inne her som skriver innleggene "mot" usunne handlekurver...ikke alle innleggene er fra samme person..

Skrevet

Jeg er glad over å finne ut hvorfor det er slik: altså konklusjonen min må jo bli at flertallet av overvektige synes angrep er beste forsvar.

I stedet for å innse at de er tjukke ene og alene fordi de ikke spiser rett mat i forhold til hvor mye de beveger seg, synes de det er mye bedre å finne på unnskyldninger, finne andre å rette pekefingeren mot, enn seg selv.

Vi som stiller et såpass enkelt spørsmål blir de "slemme".

Skrevet

Annie 11.17: Ikke bekymre deg over at skattepengene "dine" ( for de er vel strengt tatt ikke lenger dine når staten har fått dem?) skal gå til helsekostnader for mennesker som er dårligere enn deg. Det er såpass mange hull å putte disse skattepengene i at jeg vil tro at sjansen er stor for at akkurat dine kroner ble til noen cm vei, eller maling på en kirkevegg, mattebøker til en 3. klasse eller møblement i en pu.bolig. Om du tenker på det så slipper du nok litt irritasjon i hverdagen ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...