Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #1 Skrevet 15. oktober 2010 ... er dere slanke fordi dere er flinke til å trene og er nøye på kotsholdet deres? Eller har dere bare vært heldige fra naturens side? Har tenkt mye på utspillet fra Kari Jaquesson om latskap, og faktisk er noen av de absolutt lateste menneskene jeg kjenner tynne. Har ei venninne som er slank og dritlekker til tross for at hun sitter på ræva og spiser alt det hun kommer over, og hun har heller aldri tatt i en gymsko. Hun røyker 20 om dagen og har en kondis som ikke står i stil til den fine figuren. Hun er også veldig flink til å påpeke det dersom folk er tykke. Hvordan er dette for dere andre slanke? Er verden så urettferdig eller jobber dere hardt for det?
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #2 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg må innrømme at jeg er veldig heldig fra naturens side. Veldig tynn, alltid. Så jeg er ikke enig med Kari Jaquesson.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #3 Skrevet 15. oktober 2010 Begge deler. Har gått opp 10-20 kg 2 ganger. Og gikk de ned igjen også. Så er enig i at fedme er mye latskap. Men verden er ikke svart / hvit heller. Idoitisk å komme med en sånn uttalelse. Men VG har visst beklaget for å feil sitere henne.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #4 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg er slank fordi jeg spiser mindre enn jeg forbruker. I mine studieår festet og spiste jeg for 2 flere ganger i uken og vekta økte deretter.. Nå spiser jeg mindre og min kropp bærer tydlig preg av mindre energiinntak. Jeg er 'lat' i den grad at jeg ikke trener, da.. Så for meg er Kari-uttalelsen 'riktig'; jeg ble tykk da jeg spiste mye og beveget meg lite. Sier ikke dermed at den uttalelsen er rett og rimelig overfor alle som har en overvektproblematikk. Men -for gjennomsnittsnordmannen, så er nok ikke Kari helt på bærtur. De aller, aller fleste vil nok kunne se en sammenheng mellom energiinntak og vekt. Skal godt gjøres at flertallet overvektige i landet har sykdom(mer) som gir utslag i økt vekt.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #5 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg er slank fordi jeg spiser mindre enn jeg forbruker. I mine studieår festet og spiste jeg for 2 flere ganger i uken og vekta økte deretter.. Nå spiser jeg mindre og min kropp bærer tydlig preg av mindre energiinntak. Jeg er 'lat' i den grad at jeg ikke trener, da.. Så for meg er Kari-uttalelsen 'riktig'; jeg ble tykk da jeg spiste mye og beveget meg lite. Sier ikke dermed at den uttalelsen er rett og rimelig overfor alle som har en overvektproblematikk. Men -for gjennomsnittsnordmannen, så er nok ikke Kari helt på bærtur. De aller, aller fleste vil nok kunne se en sammenheng mellom energiinntak og vekt. Skal godt gjøres at flertallet overvektige i landet har sykdom(mer) som gir utslag i økt vekt.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #6 Skrevet 15. oktober 2010 ..og jeg syntes jeg hadde så mye fornuftig å si at jeg postet det to ganger til og med..
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #7 Skrevet 15. oktober 2010 Før var jeg tynn og usunn. Kunne spise sjokolade til frokost, bolle til lunch og litt middag...var ikke så glad i middagsmat. Selv om jeg altså spiste usunn mat, så var jeg jo tynn...for alt i alt spiste jeg ikke så mye i løpet av hele dagen. Kunne fint gå mange timer uten mat etter en sjokolade.... Men... i dag spiser jeg sunn mat og flere, små måltider. Er helt greit aktiv. Trener ikke annet enn tar en sykkeltur i uka, gjør husarbeid, går/sykler til jobben og en del på jobben(ikke stillesittende jobb), leker med barna mine....
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #8 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg er også slank fordi jeg spiser lite, vekta øker med en gang ikke jeg passer på- jeg tror kari har helt rett.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #9 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg er slank fordi jeg er heldig. Spiser minst det dobbelte av hva "dagens anbefalinger" sier vedr inntak av kalorier. Vet heller ikke om noen som er latere enn meg og jeg har en elendig kondis. Men jeg påpeker aldri folk som er tykkere eller tynnere enn andre. For det første har jeg ikke noe med det, for det andre er det respektløst - selv om dem ikke hører at jeg sier noe. Tenker heller ikke noe spesielt. Blir faktisk litt sur når andre sier sånn som : hun der burde kanskje ligget unna den burgeren.. Vet godt det kunne vært meg. Ei venninne av meg er kjempeflink til å trene, spiser sunt og variert. Skeier ut med druer.. Hun er stor. Alltid vært litt bitter på meg, men trøster henne med at mens jeg dør av hjerte eller hjerneslag som 50 åring har hun antagelig helsen helt frem til hun dør.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #10 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg gjør ingenting for det faktisk.... har vært 173 høy og 60 kilo så lenge jeg kan huske:) men jeg har planer om å begynne å trene da, men det for å forbedre kondisjonen:)
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #11 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg kunne spise hva jeg ville frem til jeg ble 18-19 år. Etter det har jeg måttet ta meg sammen for å holde vekten. Jeg spiser sunt og passelig mengde, men trening er det mindre av. Jeg har en fysisk jobb, så jeg har ikke så dårlig samvittighet.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #12 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg er slank fordi jeg passer meg. Jeg har alltid vært aktiv, går mye når jeg skal steder, og trener og spiser sunt. Det er litt slitsomt, for jeg kan ikke slappe av med hva jeg spiser ett sekund, før jeg begynner å legge på meg igjen. Jeg legger LETT på meg, men har en "panikkvekt" som er ganske lav, sånn at hvis jeg kommer dit må jeg intensivere mosjonen og stramme inn på det usunne. Men jeg er vant til denne livsstilen, så det går fint. Føler meg råtten hvis det går mange dager uten at jeg har trent eller mosjonert, og synes det er rett og slett ekkelt og ubehagelig å føle meg alt for mett.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #13 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg er i utgangspunktet heldig fra naturens side. Men har fått to barn med tre års mellomrom og gikk opp nøyaktig 22 kilo i begge svangerskap og gikk ikke ned et gram etter fødsel. Så disse kiloene har jeg måtte bli kvitt selv to ganger på tre år. Neimen ikke så lett. Det største trekkplasteret mitt for å bli kvitt dem var at jeg er vant til å være tynn og trives best med meg selv når jeg er det. Jeg har ikke trent en hel masse osv... Men jeg syns det er deilig å gå tur og være ute og gjør det så ofte jeg kan. Utenom det er jeg litt fysisk lat... MEN; jeg tror jeg har en god kjennskap til hva kroppen min trenger av mat. Mengde og type inntak. Til daglig spiser jeg et variert kosthold og spiser kylling, kjøttdeig, fisk og grønnsaker samt veldig grovt brød. Innimellom skeier jeg selvsagt ut med Mcdonalds, godteri og kake, men det er unntakene. Jeg spiser sjelden eller aldri etter kl 20.00 om kvelden, drikker mye vann og tar de vitaminene jeg føler at jeg trenger. For meg er magnesiumtilskudd, vitamin D og B bra innimellom. Magnesiumtilskuddet hjelper på blodstrømmen din. Jeg drikker heller ikke brus. Bare om det blir servert i en bursdag o.l. Et glass appelsinjuice til frokost, utenom dette drikker jeg kun vann gjennom dagen. Jeg vil råde deg til å gå til en alternativ terapeut som kan ta mål av verdiene i kroppen din og se etter om du har noen anemier. Vedkommende kan da råde deg i riktig retning. Flere jeg kjenner som trener, spiser rett osv, men aldri går ned i vekt har hatt god effekt av en slik terapeut. Du trenger "intelligens" i forhold til din egen kropp. Hva DU trenger. PS; selv om man er slank, er det ikke dermed sagt at man er sunn. Den indre fettprosenten kan være skyhøy selv om man er slank og kroppen kan faktisk være like dårlig sirkulert som hos en som er veldig overvektig - til og med dårligere. Lav vekt er ikke nødvendigvis lik at man er sunn. Og en høy indre fettprosent er veldig farlig. Da ligger nemlig fettet rundt de indre organene...
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #14 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg er slank, og har alltid vært det. Jeg trener, men selv i perioder hvor jeg ikke har trent så har jeg vært slank. Mulig jeg spiser mindre enn andre, men jeg spiser akkurat det jeg har lyst på og det beste jeg vet er cola og pizza. Jeg synes det er litt underlig at noen mener det er slik at gener bestemmer hårfarge, høyde, farge på øyne osv. osv. men ikke skal ha noe å si for hvor lett man legger på seg.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #15 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg er absolutt ikke en slank person fra naturens side. Jeg har alltid vært normal, med kanskje 3-4 kg ekstra. Jeg trente fra jeg var 12 til jeg var 19 og var med på juniorlandslaget men jeg var aldri tynn. Mine to søstrer er kjempe tynne ennå i dag. Nå er jeg over 30 og etter noen år med ca 5 kg for mye har jeg tatt tak i mine matvaner og veier nå 57 kg.. Jeg trener fortsatt 3 ganger i uken...da mest jogging. Jogger jeg 3 ganger i uken kan jeg absolutt ikke spise det jeg har lyst på uten å gå opp i vekt. Jeg må passe meg for hva jeg spiser. Mitt problem er nok at jeg spiser for store porsjoner og for få ganger per dag. Jeg mener at de aller fleste av oss spiser for mye og trener for lite. Vi tror at vi er mer aktive enn vi er og vi tror vi spiser bedre enn det vi gjør. Selvfølgelig er der menisker som er naturlig tynne og fine men jobber du hardt nok blir du det også.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #16 Skrevet 15. oktober 2010 Det er nok helt sikkert slik at gener spiller en rolle her. Noen må nok jobbe mere for å holde seg slank en andre. Men jeg tror også det er liten tvil om at høyt matinntak og lite aktivitet spiller en stor rolle her. Tror nok ikke genene i befolkningen generelt har endret seg slik at flere og flere har "fete" genene, overvekt er trossalt et økende problem. Jeg for min del er rimelig slank. Spiser godterier osv. men passer på å begrense meg. Gir ikke etter hver gang jeg kjenner trangen til sjokolade for å si det sånn, da ville jeg nok blitt feit jeg også.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #17 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg kan spise hva det kan være, og nesten hvor mye det kan være, uten å legge på meg nevneverdig. Er slankere enn høyden skulle tilsi. Har nok høyere forbrenning enn gjennomsnittet.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #18 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg har alltid vært slank, og har vel hatt omtrent det samme kostholdet "hele livet". Et par skiver med pålegg til frokost, et par skiver til lunsj + grønnsak eller frukt / salat eller varmrett hvis det byr seg, en posjon "vanlig" middag (f.eks kjøttboller og et par poteter) og et par knekkebrød med pålegg og te til kvelds. Godis o.l en gang i uka. Det var dette kostholdet det gikk i gjennom barndommen, og det har jeg beholdt. Aldri hatt problemer med vekten.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #19 Skrevet 15. oktober 2010 Heldig fra naturens side. Alltid vært slank (altfor tynn i mine yngre dager). Nå har jeg passert 30 og er fortsatt slank og fin. Men ja, jeg er lat!!! Synes trening er noe herk....
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #20 Skrevet 15. oktober 2010 Min mor side er naturlig lubne, kort i føtetne og lave. Jeg er lang, langbent, men fått deres "Lubbenhet". Min mamma er den av 6 søsken som trener/trimmer reglemessig og har aktiv jobb og er den eneste med normalvekt..Mulig overvektig ifølge BMI, men hun er tross alt 60 og i god form.. De andre har overvekt, høyt blodtrykk, to holder på og utvikle diabetes og to er operert for slitasjegikt og den tredje venter på....Til tross for ødelagt kne og skulder/rygg etter ulykke i 40-åra, har min mamma greid og holde seg aktivt og redusert sin uførhet. Jeg har alltid måtte tenke på og holde meg i form og på hva jeg putter i munnen. Noe jeg alltid også har gjort..Hadde anorexia i tenårene og slet i mange år etter friskmelding..Trenign og mat skulle liksom resultere i tynn, slank og stram kropp...SÅ kom ungene og jeg fant ut at det og trene og spise sundt har så mye ANNET for seg, at fokus gikk plutselig fra trening og sunn mat av utseendemessige grunner til helsemessige grunner...Sunn mat ble moro, trening ble moro, og jeg har nå hatt stabil vekt i over 4år..Uten og egentlig "passe på":....Men selvsagt, jeg kontrollerer hva og når jeg spiser 5 av ukens 7 dager, og mesteparten av måltidene de to andre dagene også, og jeg trener minimm 5 ganger i uka. Om jeg hadde spist sjokolade hver gang lysten er der, latt være og trene hver gang jeg er "Litt sliten", tror jeg ganske sikkert at jeg ALDRI hadde blitt kvitt de 17 siste kilo fra første svangerskap som tok meg 3 år å bli kvitt..Jeg hadde lagt på meg nye 40kilo under2.svangerskap, mot de ti jeg faktisk la på meg,- og hadde nok veid godt over 100 kilo, mot mine 75 nå.....Jeg går opp 4-5kilo i løpet av den uka jula varer, for da spiser jeg hva jeg vil, når jeg vil...Nesten, og trenr ikke når jeg ikke har lyst..Men når hverdagn kommer, jeg kommer meg tilbake til rutiner, så er disse vekke på 5-6uker..Uten at jeg "slanker de vekk":.....SÅ jeg VET, jeg legger fort på meg om jeg ikke passer meg. MEN det er verdt det...Uten tvil...) Dessuten så er det bevist at de FLESTE som "spiser hva de vil";- spiser mye, mye mindre enn de som "Legger på seg med en gang":..De hadde en test på dette, og når man tellet antall kcal de som "spiste uten og legge på seg" spiste, mot antall kcal en person "som legger på se gav luft" faktisk spiste, så var det i snitt mellom 500 og 1000 kcal mindre pr DAG enn en person som var "naturlig tynn" spiste enn en person i gruppa som la lett på seg.... De som spiser hva de vil ble nemmelig mett og da greide de ikke spise mer..Selv om deres favorittmat ble satt frem foran de, så ble de fysisk syke av å spise mer enn til metthetsgrensen..Derav denne myten at noen kan "Pakke i seg" og andre ikke........
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #21 Skrevet 15. oktober 2010 Kari har ikke tatt hensyn til at en del overvektige spiser som trøst pga psykiske problemer.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #22 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg er slank. Spiser akkurat hva jeg vil uten å legge på meg. Trener ingenting og har en jobb hvor jeg sitter stille. Prøver å ha et normalt kosthold, men spiser nok mer sjokolade og godteri enn jeg burde. Uansett hva jeg spiser så har jeg samme vekt. Men selv om jeg er slank så ser jeg ikke veltrent ut. Ville følt meg mye bedre om jeg fikk strammet opp litt her og der. Er støttemedlem på spenst, og har stadig planer om å ta en tur dit.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #23 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg er tynn og har alltid vært det, men har omtrent aldri trent. Spiser heller ikke spesielt sunt. Har ikke noe slaskete hud noen steder (enda), magen ble flat igjen av seg selv etter forrige fødsel,og kiloene gikk bort etter noen uker. Vet jeg skulle trent uansett om jeg er tynn, da jeg kommer til å ende opp med veeldig dårlig helse, men har ikke tiltak nok,rett og slett. Så karmaen gjør meg vel snart feit
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #24 Skrevet 15. oktober 2010 Det er faktisk umulig å legge på seg 4-5 kilo FETT på en uke. De kiloene skyldes at glykogenlagrene dine fylles som følge av at karbohydratene du får i deg gjennom jula - dette binder væske i kroppen og er svært enkelt å bli kvitt.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #25 Skrevet 15. oktober 2010 Gud så kroppsfikserte vi jenter er altså. Hele tiden kroppen min ditt, kroppen min datt. Men, for å svare, jeg er slank, og ja, jeg er også veldig heldig fra naturens side. Spiser godt, relativt sunt, men skeier ganske ofte ut med ulike ting også. Holder ihvertfall forbrenningen i gang, det er faktisk viktig å spise jevnlig i forhold til forbrenning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå