Gjest amandine Skrevet 15. oktober 2010 #1 Skrevet 15. oktober 2010 Har nemlig jeg fått meg. Dvs sønn på 7 har fått. Legen på legevakten mente vi måtte ta kontakt med fastlegen for å finne ut om han burde stå på allergimedisin mer eller mindre hele året som et forebyggende tiltak. Jeg må innrømme at jeg kvier meg litt for det, har et annet barn som bruker hele sommerhalvåret pga gressallergi, og merker hvor trøtt og uopplagt hun blir av tablettene. Men i forhold til min sønns allergi som kan være ganske alvorlig om han blir stukket på feil sted, så er kanskje trøtthet en lav pris å betale? Noen som har erfaring å dele?
marinas skatt Skrevet 15. oktober 2010 #2 Skrevet 15. oktober 2010 Trøttheten på allergi medisiner går over etterhvert , ikke alle typer man blir like trøtt av heller... Min sønn har allergi mot vepsestikk. Han har også div andre allergier og går derfor på allergimedisin stort sett hele året. Han har også fått Epi-penn (adrenalinsprøyte ). Han har en liggende på skolen og en hjemme. Han får Epi-penn intrasmuskulært i låret om han får pustevansker etter stikk , eller kald svette og blir litt fjern og apatisk på en måte.( Vanskelig og forklare..) Hvordan reagerer sønnen din på stikk da ?
Gjest amandine Skrevet 15. oktober 2010 #3 Skrevet 15. oktober 2010 Han ble stukket i hånden fredag og i løpet av søndagen var hånden så hoven at de var redd for at blodtilførselen til fingrene skulle bli hindret. Han har reagert kraftig tidligere også(i fjor sommer), så det ser ut som om reaksjonen tiltar. Har hatt barn med alvorlig ukjent allergi tidligere, og da var det snakk om epipenn, men det var ikke så greit å gjøre selv på små barn? Nå er han jo ikke så liten lenger, så kanskje det er annerledes? Har erfaring med datter som bruket cetirizin fra mars til september og er trøtt hele tiden mer eller mindre, har også prøvd litt forskjellig til henne for å se om noe er bedre enn annet. Det beste for henne er å bare bruke nesespray og øyedråper, men det er litt tung logistikk med å dryppe/spraye hver 3.time.. Dessuten hjelper vel ikke det noe særlig på stikk he he he
marinas skatt Skrevet 15. oktober 2010 #4 Skrevet 15. oktober 2010 Trening med og sette epi penn kan gjøres m gamle/ utgåtte epi penner på feks appelsin... Man kan jo ikke forvente at de skal sette dette selv da. På skolen her har det aldri vært noe problem , lærerne har satt ved behov. Her brukte sønnen min teldanex men den gikk ut for noen år siden... Nå går det i zyrtec , litt dyrere enn cetirizin , men vi syns den gir mindre munntørrhet og trøtthet. ( Skal være samme innholdsstoffer ? ) Sønnen min har også opplevd og hovne voldsomt opp , men det blir ikke satt epi penn da... Adrenalin hjelper ikke mot opphovning har jeg fått beskjed om. Vi gir ekstra zyrtec ved stikk og venter og ser ting an , før vi ev kontakter lege eller setter epi penn og så drar til lege.
Gjest amandine Skrevet 15. oktober 2010 #5 Skrevet 15. oktober 2010 OK. Tusen takk for svar! Har sendt med allergitablett på skolen og bedt dem gi ham hvis det skjer igjen, samt ringe meg med en gang. Er vel snart slutt på veps for i år.. Tenkte at hvis han fikk allergimedisin med en gang i tilfelle, at det ville være mer eller mindre likt som om han gikk på hele tiden? Hva tror du? Skal til fastlege i neste uke, men har iike all verdens kommunikasjon med henne og synes det er greit å være litt forberedt..
marinas skatt Skrevet 15. oktober 2010 #6 Skrevet 15. oktober 2010 Har fått beskjed om og begynne med allergi tabletter ca 2-3 uker før pollen sesongen begynner. Det er vel for at de skal ha begynt og virke i kroppen før pollen kommer. Sønnen min går jo på daglige allergimedisiner i sommerhalvåret og har det i "bunnen" om han får et eventuellt vepsestikk. Vi gir alikevell 1-2 ekstra allergi tabletter ved stikk og holder ham i ro. Dette er i samråd med barnelegen. Fastlegen stoler jeg ikke på når det kommer til sånne ting.
Gjest amandine Skrevet 15. oktober 2010 #7 Skrevet 15. oktober 2010 Nok en gang, tusen takk. Da regner jeg med å ha to barn på allergimedisin neste vår. En for pollen og en for veps. Gir du ekstra ved stikk, altså? Skal til fastlegen neste uke for en prat etc, men regner ikke med det kommer så mye fornuftig ut av det. Har tidligere vært på allergiutredning med annet barn på barneklinikken og det var alvorlig lang ventetid, så kanskje godt vi kommer i gang nå og har vinteren på oss...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå