Gå til innhold

Kan stekt kylling (middagsrester) stå i romtemperatur til dagen etterpå? Hvem ha rett; mor eller jeg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mor har laget middag ikveld, og mente at de fint kunne stå i romtemperatur på ovnen til i morgen..Det samme med ris og saus.

 

Blir det ikke bakterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Æsj..hadde ikke jeg spist!

Men skjønner ikke hva som er så strevsomt med å legge det i kjøleskapet liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke spist det i morgen hvertfall..

 

Men har hørt forskjellige ting.. Noen sier at maten skal kjøles godt ned på benken før de settes i kjøleskap, pga. at hvis de settes for tidlig i kjøleskap så er det fortsatt ganske varmt midt i maten, å det er ikke bra.

Men jeg har også hørt at man skal sette det i kjøleskapet med en gang, å få en rask nedkjøling.

 

Men på benken en hel natt? Neitakk.. =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI

 

haha, der fikk hun..det jeg tenkte meg ja!!

 

Hun som liksom er såå flink med mat..

 

Nå har kyllingen stått i 5 timer på benken, er det bare å kaste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøler man ned i romtemp, må man sørge for en så rask nedkjøling som mulig, dvs i flate bakker f eks, og ikke dype boller. Og bruke max 2 timer på nedkjølingen i romtemp. før den skal inn i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde spist de... har gjort det maaange ganger og har ikke blitt syk på noe vis. Men er maten laget med melk o.l spiser jeg det ikke om det har stått ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakterier kan begynne å oppformere seg, men i praksis skal det nok mye til at du blir syk av å spise det i morgen, spessielt om du varmer det skikkelig opp først. Jeg hadde sansynligvis spist det uten betenkligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt det stå over natten. 2timer er regelen i kjøkkenbransjen. Mat som er varm skal ikke settes i kjøleskapet tildekket, men det er ikke noe problem hvis man lar det stå uten lokk i en kjele i kjøleskapet for å kjøle ned. Selv om maten har står natten over betyr ikke det at den er dårlig, men den vil bli fortere dårlig på benken enn i kjøleskapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan man egentlig ikke putte varm mat i en lukket boks i kjøleskapet? Hørt det mange ganger, men aldri fått noe svar på hva som er negativt med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjoho, snakk om bakteriebomba!

 

Når det gjelde varm mat i kjøleskapet e det vel fordi det da vil varme opp hele kjøleskapet og den andre maten vil da får for høy temperatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøler det ned på benken og set i kjøleskapet, utan lok på. Ville ikkje late det stå på benken over natta. Ris kan og få oppblomstring av bakteriar om den står for lenge. Som regel går det nok bra om ein har rimeleg sterk mage, men eg åt ein gong pølsegryte som hadde stått slik over natta. Det vart ein "fridag" heime frå jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...