Gå til innhold

Reising med babyer - trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer bare på hva dere med erfaring tenker om reising med babyer?

Mannen min er ikke norsk, og vi lurer litt på når det er greit å ta med babyen for å besøke svigerfamilien.

Turen vil involvere en to timers flytur, før en tre timers kjøretur.

Litt usikker på hvor lenge babyer bør sitte i bil og hvor lett det er å få med seg alt - bilsete, vogn, reiseseng osv.?

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi venter vårt første barn nå hvert øyeblikk (hadde termin på mandag), og vi har planer om å ta første tur for å besøke svigers for å feire nyttår der Så da er vesla altså ca 2,5 mnd

Omtrent som dere innebærer denne reisen en 2 timers flytur, og 2-3 timer i bil etterpå (avhengig av hvilken flyplass vi velger).

Vi tenker som så at vi tar oss god tid på bilturen og stopper så ofte vi må for å amme og ta pauser fra bilsetet.

Vi har også gått til innkjøp av en barnevogn og seng som skal stå hos svigers,slik at reisingen i fremtiden blir så enkel som mulig. man må jo betale en del for å ha med ekstra bagasje på fly, så jeg tror dette lønner seg på sikt uansett. Bilsete tar vi med oss (og så vidt jeg har skjønt kan man ta med dette inn på flyet)

Skrevet

Ja, man kan visst ha med bilsete og sjekke inn vogn + noen kg ekstra bagasje til babyen med noen flyselskaper.

Kjenner jeg blir litt stressa av tanken på alt utstyret og menneskene og bilturen osv., men det er sikkert ikke noe letter når hun blir eldre, så kanskje best å bare hoppe i det, hehe...

Så lenge man legger inn ekstra tid på flyplass og til bilpauser osv. trenger det kanskje ikke å bli så ille.

Skrevet

Har ikke hatt baby med på fly, men da datteren min var 2 måneder gammel dro vi på sommerferie til feriestedet nordpå. Nesten 100 mil i bil, men det gikk kjempefint!!! Tulla sov store deler av turen, og lå og smilte resten av tiden mens vi var på veien. Hadde jo ammestopper og ei overnatting (hadde da en diiiiger Chevy (Van) med sengeplasser baki).

Skrevet

Bare husk at veldig små babyer helst ikke sitte mer enn en halvtime i strekk i bilstolen. (det er iallefall det som ble sagt før da sønnen min på 8 var bay), så dere må legge inn masse pauser.

Men det kommer kanskje ann på hvor godt barnet sitter eller helst ligger i bilstolen da :)

Tror det kommer til å gå greit jeg :)

Skrevet

Vi fløy til Roma og giftet oss da datteren vår var 10 uker gammel :) Gikk helt strålende!rVi hadde ikke bil selv på den tiden og dermed ikke bilsete heller. Tok taxi med bilsete til baby til Flytoget, hadde henne i vogna på toget til Gardermoen, på flyet lå/satt hun i fanget mitt i samme sele - flyvertinnene sa det var helt ok! Ammet/ga smokk da flyet tok av/landet så ikke hun skulle bli plaget med trykk i ørene. Hadde med bleier siden det er dyrere ofte i andre land. Var helt genialt å reise med en baby, de sover jo så mye og ammer man har man jo med seg maten hele tida ;)

Når barna blir større er det kanskje mindre utstyr å ha med, men de er vanskeligere å holde styr på/underholde på reisen da :P

Skrevet

Jeg har i hvertfall masse erfaring med å reise med barn og baby. Min 2åring har vært i 15 land :-)

Jeg har en Quinny Zapp, som er en reisetrille man kan ta av trekket på. Den passer inn i hattehyllen på et fly. En baby kan ikke sitte i den før ca 5 mnd, men man kan sette Maxi Cosy bilstolen oppi. Dermed har man en bilstol og vogn. Dette har jeg flydd mye med.

Jeg har også kun hatt med Quinnyen og så leid Maxi Cosi der jeg kom.

Vi har vært på tildels lange bilturer, og kjørt bil i 2x3 timer i strekk. Dette med både liten baby og som større barn, med tale-evne. Han digger å være med på tur, sitter og kommerterer alt som skjer, ser på dvd, og sier fra når han vil vi skal stoppe.

Dette ville jeg ikke gjort til en hverdagsvane selvfølgelig, men er man på tur så er man på tur. Han har sittet forover på de lange turene.

Det funker som bare det å reise med barn. ha med bleie, bæresjal, og det du trenger av stæsj. Ta det med ro og alt er lungt. Kanskje sovner han oppå skulderen din og du må bære ham på bussen til flyet, opp trappen, inn i flyet osv, men sånn er det bare :-) Min sovnet akkurat idet vi skulle på flyet, så jeg måtte bære ham på den rundturen. På flyturen var han lys våken og sto og hoppet i setet. Dokøen gikk forbi der vi satt, da passet han på å se en litt sprengt mann rett inn i øynene og bæsje der og da. Liksom for å demonstrere at han kunne. Så sovnet han under landing slik at vi måtte bære han gjennom terminalen, passkontrollen, kofferthenting... ja da.

Vi har prøvd alle former for tur. Langtur til Asia, biltur i Europa, flere storbyturer, alt går helt supert.

Forresten har vi en resiseng av den sammenleggbare telttypen fra Deryan. Veier noen hundre gram. Baby sover alltid i ullpysj fra Nøstebarn uansett hvor vi er. (Eller naken i bleia hvis det er veldig varmt)

Nå som han er fylt to år kommer det til å bli så dyrt å reise at vi ikke får råd til like mye sprell, og så får vi jo en til hvert øyeblikk, så reis mens dere kan!!

Skrevet

Takk for tips, høres ut som om vi og bør klare en tur eller to!

Et spm til, kan man ta med eller sjekke inn hardvagen til vogna?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...