Gå til innhold

er det flere som skylder barna deres penger??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

vi måtte låne pengene som datteren vår fikk i dåpen... har jo selvfølgelig dårlig samvittighet, men hun ahdde ikke fått de pengene før hun ble 18 uansett, så vi har god tid til å batale tilbake, med renter ;)

 

flere som har måtte gjøre det samme??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, vi har måtte låne penger av barna når dem var små, og tenkt som dere. Det var enkelt å låne disse pengene, siden har vi lånt og lånt av barnas penger. En ond sirkel med andre ord. Eldstemann er 18 år nå og vi er enda ikke i stand til å betale tilbake det lånte.

Enda vi tenkte som dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre kontoer som er ungene sine. Den ene går all barnetrygden inn på, og den rører vi ikke.

 

Men sparepengene der vi setter inn gaver og diverse disponerer jeg i min nettbank, og det hender jeg må låne en tusenlapp til en uventet regning f eks. Ikke så ofte men det skjer.

Da legger jeg alltid det inn som et trekk til lønningsdagen. Banken sender ut brev hver gang det er bevegelser på kontoene, så sambo passer også litt på her så vi ikke kommer utpå vidvanke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med et tungt hjerte har vi lånt 6000 kr av kontoen hans til sykkel og seng til han, men dette skal vi betale tilbake i løpet av Oktober måned!

Var ikke noe særlig kjekt å måtte gjøre det, men sånn blei det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som sparer til ungene og så egentlig harfor dårlig økonomi til å gjøre det, slik at dere må låne pengene tilbake, hva er poenget? Hva er det dere sparer til? Er det ikke myegreiere å spare i deres eget navn eller bolig og så gi det til barna når de trenger dem, enten det er til lappen eller egenkapital?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som skrev at vi sparer barnetrygda.

 

Har i utgangspunktet en god økonomim, men det hender jo at enkelte mnd det kommer noe uventet. Slik er det vel for de fleste ?

Det er større bøyg å låne litt penger fra dem, enn å spare på egen konto som vi kan ta av til stadighet.

 

Barnetrygden utgjør etterhvert en betydelig sum, og ungene vet ikke at vi sparer disse pengene.

De er heller ikke øremerket dem, men vi ønsker å kunne bidra med litt egenkapital til leilighet f eks når den tid kommer. Men dette er ikke noe de skal regne med å få.

Og det kan selvfølgelig hende at ting endrer seg så mye at vi trenger disse pengene til noe annet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi setter faktisk et beløp tilsvarende barnetrygden (rundet av oppover) inn i fond hver måned. da slipper det å være "penger vi enkelt kan låne" og når barna er store kan vi ta ut til konfirmasjonsgave/lappen osv.

 

Har selv opplevd at foreldrene mine lånte sparepenger av meg da jeg var ung... har ikke gode minner i forhold til det...

små beløper da jeg var mindre...

Som 13 åring å låne bort penger opptjent på sommerjobb og så få tilbake i omganger fordi det ble for mye å gi tilbake på en gang - ikke greit

Å å høre hele livet at en skal få lappen når man blir 18, og så kommer det som "en bombe" på foreldrene at det koster SÅ mye når man nærmer seg den alderen- ikke greit. Betalte selv det siste på lappen etter å ha fått jobb.

 

Gjør sikkert ikke noe når barna er små, eller om det er midler de ikke vet om, men prøv å ordne opp i økonomien før de er større! Arr på sjelen kan man få av så mangt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke det litt spesielt? her sparer jeg alt de får i gaver. de for mye av sine oldeforeldre og ville aldri falt meg inn å bruke disse på en regning. så sparer vi også barnetrygden, men en gang tok vi 2000 derifra, men betalte tilbake. Jeg hadde skjønt hvis dere tok fra barnetrygden men å ta fra gaver andre har gitt? For meg er det viktig at jeg kan gi de disse pengene når de bli 18 og si at dette har de fått av familien, ikke gi de masse penger fra oss når de egentlig burde ha vært fra noen andre. da tar jeg æren for noe jeg ikke skal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18:12 her som også har brukt barnas gavepenger. Jeg skrev dette som et "varsku" til HI, for hvem ønsker vel å bruke barnas penger. Vi har aldri lånt penger av barna når dem er blitt så store at dem selv vet hva dem har og har fått.

Vi kunne fint ha betalt tilbake det vi skylder barna, men nå som 2 er fylt 18 år og vi har brukt 200 000,- til hver av dem på førerkort til moped og bil, samt oppstart av BSUsparing og en liten egenkapital til 1. billån.

Vi prøver å jobbe med oss selv at barna har fått igjen det vi skylder, men vi skulle aldri, aldri ha lånt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...