Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #1 Skrevet 14. oktober 2010 Skyt meg gjerne. Obvervektige er late, og ALLE kan gjøre noe med vekten som om de bare har viljestyrke nok, og går virkelig inn for det. Over tid. Jeg er selv noen kilo for tung, men vet hvorfor. Er altfor glad i sjokolade - og trener ikke utover en aktiv jobb. burde absolutt gjort det. Flere meninger ?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #2 Skrevet 14. oktober 2010 Nesten. Ikke ALLE. Blødere som går på medisin, mennesker med ME osv kan ikke gjøre noe med vekten nødvendigvis, men de FLESTE kan.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #3 Skrevet 14. oktober 2010 ja, hvorfor gjør du selv ikke noe med det,da? Jeg blir så irritert på halvfeite folk som har fordommer mot veldig overvektige.. Snakker om å kaste stein i glasshus..
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #4 Skrevet 14. oktober 2010 HI her. Jeg kaster ikke stein. Det er jo nettop det motsatte jeg gjør, om du leser innlegget. Jeg VET at jeg veier for mye, men skylder ikke på lav forbrenning, tung beinbygning etc. Ja, jeg spiser feil, og skulle trent mer. Så lenge jeg ikke gidder det, er jeg dømt til å se ut som jeg gjør. Det er det Kari J sier også, så jeg er fullstendig enig med henne.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #5 Skrevet 14. oktober 2010 ikke helt enig. kan ta min søster som et eksempel, på at det ikke alltid stemmer. min søster er mye syk, og har nå prøvd siste alternativ før utlagt tarm. gikk på kortison,flere kurer, ( men uten den virkningen legene forventet) hun har lagt på seg en plass mellom. 15-20 kilo, og fått mange kommentarer på at ho virker tykk. hun trener, og har et sundt kosthold,pga tarmene, men likevel har hun gått masse opp i vekt. hun går nå på cellegift-tabletter, og det blir enda verre, for nå mister hun det lange mørke håret sitt. så i hennes tilfelle vet jeg det ikke stemmer, men sykdomsrelatert. hun tør ikke gå på butikken, for hun er redd for å møte folk hun kjenner, og deter ikke til å unngå da vi bor på en veldig liten plass, og alle kjenner alle. så for meg, stemmer ikke dette helt.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #6 Skrevet 14. oktober 2010 Enig med Hi. De aller fleste feite mennesker er late. Jeg er overvektig, har 25 kg igjen å gå ned (har gått ned 21kg), jeg har pcos og masse babyflesk enda. MEN jeg har hatt et dårlig kosthold, tillatt meg for mye gjennom svangerskapene og trent lite eller ingenting. Er ikke noe unnskyldning å være feit pga feks pcos. Jeg har en typisk pcos-kropp med stor mage, men jeg kan gjøre noe med det. Det tar bare lengre tid osv. Så alle pcos, slutt å klag - gjør noe med det, dere kommer ingen vei med unnskyldninger. Til deg over: Nå var jo dette et meget spesielt tilfelle og et unntak.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #7 Skrevet 14. oktober 2010 hmmmm.. jeg er for tiden litt overvektig, og jeg vet også hva det kommer av. Medisiner alene. Ingenting annet. Jeg har spist normalt(slik jeg alltid har gjort) og har aldri før vært overvektig. Så jeg vet at det kun er medisinene som er grunnen. Nå har jeg sluttet med medisinene, og vekten er på vei ned helt av seg selv. Så nei, det er ikke slik at alle overvektige er late. Kan være andre tror det når de ser meg nå, men jeg gidder ikke fortelle gud og hvermannsen grunnen til vektøkningen min. De får bare tro hva de vil......
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #8 Skrevet 14. oktober 2010 Det finnes medisiner som gir vektøkning og det finnes sykdommer som gjør at det er umulig å få beveget seg nok til å forbrenne kalorier. Men disse utgjør ikke den store delen av mennesker som er overvektige vil jeg tro...
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #9 Skrevet 14. oktober 2010 Vet om noen som er spikertynne, og de er de lateste menneskene jeg kjenner. Hvorfor er det bare de tjukke som skal spikres til korset? Jeg er tjukk selv, er heldig som går lett ned når jeg bare setter igang, men vet om noen som sliter livet av seg og ikke går et gram med masse slit. Alle har forskjellige forutsetninger.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #10 Skrevet 14. oktober 2010 Selvfølgelig fins det mange tynne som er usunne men det var jo ikke det innlegget handlet om akkurat nå da. Det er jo ikke til å komme bort fra at fettet som legger seg rundt magen er farlig for helsa.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #11 Skrevet 14. oktober 2010 Alle som er overvektige har spist MER enn de har FORBRENT. Jada, vi har ulike forutsetninger, ulike medisinske problemer og ulike sosiale/psykiske ståsteder... Selv er jeg overvektig. JA jeg kan skylde på stoffskiftet mitt, da jeg har lagt på meg i korte perioder da det har vist seg at stoffskiftet mitt har vært altfor undermedisinert. Men det hjelper lite. Det eneste løsningen er å trene mer, og spise bedre...
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #12 Skrevet 14. oktober 2010 Men er fryktelig urettferdig å si at ALLE feite er late. Er slett ikke alle som er det, det var Det som var poenget mitt. Og det er på lik linje med de spikertynne som ikke løfter en hånd for å se sånn ut. Ligger på soffan og trykker kilovis med drit i trynet og eter på mcdonalds hver eneste dag. Enkelte jeg kjenner spiser sunt og trener, men har altså dette fettet allikevel. Snakk om urettferdig, kan en si..
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #13 Skrevet 14. oktober 2010 Visse legemidler kan også føre til vektøkning uten å ha noe sammenheng med hvor mange kalorier man bruker. Dette gjelder bla legemidler mot psykose, depresjon, epilepsi, diabetes, samt noen hjertemedisiner og kortison. Spesielt kortison kan gi flere kilo vektøkning på bare noen dager. 20.20
Winterlady Skrevet 14. oktober 2010 #14 Skrevet 14. oktober 2010 Når hun sier at feite er late bygger hun på gale logiske forutsetninger: - Hun tror automatisk at alle tykke helst vil være tynne, med andre ord forveksler hun sine egne ønsker med andres ønsker. Det blir like absurd som å påstå at alle mennesker uten høyere utdannelse eller god kondisjon er late. Skal en manglende atferd skyldes latskap, så må det i utgangspunktet være noe personen helst vil oppnå. Begrepet dørstokkmil derimot; da snakker du klassisk latskap.. .
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #15 Skrevet 14. oktober 2010 Du HI og Kari kan mene hva dere vil for min del. Dere tar begge feil, for Fakta sier noe annet! JA, noen mennesker er late, men IKKE alle. Noen spiser nok for mye og trener ikke som de skulle, men det finnes andre grunner til at mennesker er overvektige. ME syke, stoffskifte sykdom, spise forstyrrelser og ikke minst psykiske lidelser. Det er viktig å vite. Jeg selv har hatt mye muskelsmerter og hatt en form for utmattelse sykdom. Dette fikk jeg når jeg var normalvektig. Etter dette har jeg lagt på meg 20 kg.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #16 Skrevet 14. oktober 2010 JEG er enig med Kari. Feite late mennesker ser jeg hver dag. Ja det er lett å legge på seg når man går på noen typer medisiner og med noen sykdommer, MEN fakta er at man legger på seg fordi man putter i seg flere kalorier enn kroppen forbrenner. Kroppen forbrenner faktisk kalorier når du ligger på sofaen og ser på tv også. Veldig mange mennesker har ikke peiling på hvor mange kalorier det er i den maten de stapper i seg. Jeg kjenner selv en som fikk ME og først nå etter 4-5år er denne personen ca like stor som før, men det går ikke ann å skylde sykdommen selv om det var sykdommen som førte til at aktivitetsnivået ble dramatisk mindre, når matinntaket forble det samme en periode og da får jo kroppen mye mer kalorier enn den klarer å forbrenne.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #17 Skrevet 14. oktober 2010 Når du legger på deg 4-5 kilo på en uke pga kortison så er det ikke pga kalorier! Men dette er selvfølgelig en liten gruppe mennesker iforhold til hvor mange overvektige det er.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #18 Skrevet 14. oktober 2010 Selvfølgelig kan man skylde på sykdommen 22:21. Opp på ME følger gjerne en depresjon som gjør at personer ofte trøstespiser. Selvfølgelig så har det noe med hva man spiser å gjøre, hvor stor man blir. Men skal man omtrent ikke spise, fordi man ikke har krefter til å vøre aktiv da eller? Men man kan ikke kalle en person LAT pga det. I tillegg så er maten det som gir mennesker energi. Om man brått skal begynne å kutte ned på maten, så vil jo en som allerede har ME få enda mindre energi da. Jeg har et familiemedlem, som sitter i rullestol. Denne personen spiser ikke mye mat, men er alikevel overvektig. Er ho lat da eller? Jeg er enig i at overvekt, som oftest skyldes lathet. Men det er fakta at det finnes unntak. Den som sier eller mener noe annet er enten dum eller uviten!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #19 Skrevet 14. oktober 2010 Tja, ifølge statlig, offentlig informasjon skal en kvinne gjennomsnittlig spise 2000-2500 kalorier daglig hvis hun er i moderat aktivitet. De glemte bare å fortelle at de individuelle forskjellene - og da snakker jeg om noe så enkelt som vekt, høyde og alder, er såpass store at dette kaloriinntaket vil være direkte fetende for enkelte. Meg selv som eksempel: Jeg er 160 høy, 39 år gammel, og lett overvektig. Dette til tross for at jeg i alle år har trent regelmessig og spist mindre enn anbefalt kalorimengde og næringssammensetning i mange år. Jeg er faktisk ganske småspist, og har aldri skjønt hvorfor jeg ikke er tynnere. "Du spiser for lite! Forbrenningen din synker!" fikk jeg høre av "eksperter" som man blant annet kan finne mange av her inne. Jeg tok det til meg, idioten, og økte kalorimengden et hakk, og la på meg fire kilo. Helt til en ernæringsfysiolog regnet ut hva et gjennomsnittlig daglig energiforbruk for kvinner med min høyde, vekt, alder og aktivitetsnivå faktisk ligger på. Og det er et stykke under 2000-2500 kalorier. Hvis i tillegg hadde vært lite aktiv istedenfor moderat aktiv, måtte jeg ligget på Grethe Roede nivå i kaloriintak for å holde vekten der den er. Poenget: Det er mye forvirrende og lite nyansert info ute og går, også fra helsemyndigheters side. Vi trenger mer individfokusert kunnskap. Jeg har spist sunt og vært greit aktiv. Altså verken sjokoladespisende, potetgullspisende eller lat. Og likevel overvektig.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #20 Skrevet 14. oktober 2010 22:21 her Det finnes jo alltid unntak fra en regel. Jeg reagerer ikke på om folk har noen få kilo mer enn den anbefalte vekta til deres høyde. Jeg ser på overvektige mennesker som "bælfeite". Jeg synes det er spesielt ille når jeg ser overvektige barn. Jeg mener ikke at alle skal gå rundt å se ut som modeller og ja det er greit å legge på seg litt når man får en sykdom som f.eks ME, men på et tidspunkt så må man snu trenden.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #21 Skrevet 15. oktober 2010 jeg skrev innlegget om min søster,helt oppe her. og nei, jeg er fortsatt ikke enig i alt. jeg mener medisiner kan ta mye skylden at noen er overvektige. min søster ligger riktig nok mye, men hun spiser ikke, ikke mere enn det ho må gjøre, og det er ikke av fri vilje, for om hun spiser, så sitter hun på toalettet rett etterpå, og uten å komme med for mange detaljer...det er ikke bare "rester" ho leverer der. hun har også problemer med stoffskiftet, og siden hun starta med de medisinene har hun sakte men sikkert gått opp i vekt. men som jeg ser det ,så er ikke hun så veldig overvektig. 167 høy, og kan tenke meg hun ligger rundt 85-90 kilo.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #22 Skrevet 15. oktober 2010 Kanskje ikke det lureste utspillet av Kari... Mange sliter med tvangsspising som er en spiseforstyrrelse, men sett bort i fra de som er syke så er det dummeste jeg hører halvfete folk som klager over at de spiser så lite, men likevel ikke går ned i vekt.Har lagt merke til enkelte av disses matvaner....Småspising, drikke juice til mat, helfete produkter, sier ikke neitakk til et kakestykke eller tre. Sitter på ræva dagen lang. Spiser kanskje ikke så mye til middag om de er i selskap, eller til lunch på jobb, men sjansen for at de åpner kjøleskap og godteskuff titt og ofte når de er alene er vel nær 100%.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #23 Skrevet 15. oktober 2010 Kari har fått offentlig unnskyldninge fra VG fordi de har skrevet noe hun aldri har sagt. Altså, hun vet og skille mellom fedme pga sykdom og sykdom pga fedme. Mange fete med div sykdommer hadde kanskej anlegg for sykdommer (gener for det) og en usunn livsstil gjorde at sykdommene ble aktive og de ble fete.....Altså sykdommer OG fedem resultat av usunn livsstil.. Nå må vi huske at mange bærer på gen for Kreft, f.eks..Disse er ikke syke, selv om de har genet..Men en feil livsstil kan utløse sykdommen. og de KAN bli syke, selv om de lever sundt..MEn de ER ikke syke vare av å være genbærere. På samme måte som folk med anlegg for diabetes, hjeresykdommer og ikke ER syke, før de BLIR de....Og om de VET de har mulig anlegg (bare se på slektshistorie) for disse sykdommer, burde det vær nok til å ta vare på seg selv..Så man ikke BLIR syk og må gå på medisiner som gjør en fet..... Mange som er fete skylder på ulike sykdommer/plager som faktisk er en direkte følge av usunn livsstil. og tenker ikke på at om de hadde vært sunne så hadde sykdommene aldri dukket opp. Altså at de er skyld i sin sykdom selv. Kroniske smerter og diabetes er et godt eksempel på sykdommer som fører til inaktivitet og/eller medisinering som lett fører til vektoppgang. Og som for veldig mange kunne vært unngått om man ikke hadde vært usunn i utgangspunktet. Og mange med smerter/diabetes2 trenger ikke være fete,- men usunn og "Innfet" er like farlig. Og disse bure også legge om livsstilen, sel vom de "Utenpå ser frisk ut":..
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #24 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg trenger ikke skyte deg, du gjør det selv. Som du sier, har man viljestyrke kan man gjøre noe med det. Vel, det finnes en million grunner til at man ikke har viljestyrke, og det har ingenting med latskap å gjøre. Når det er sagt er det selvfølgelig mange late her i verden, av både tykke og tynne.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2010 #25 Skrevet 15. oktober 2010 Det er veldig svart/hvitt å si at alle overvektige er late, men hvis jeg har forstått rett var Kari blitt sitert litt feil og at det hun mener er at alle mennesker og andre pattedyr generelt er late, inklusive de som er tynne fra naturens side.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå