Gå til innhold

Hva gjør vi nå egentlig???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen som blir 7 år i januar har et problem med at han stadig tisser på seg. Han har hatt problemet i 3 år, og vi har vært hos barnelege og diverse. Han har gått på tabletter også. Men, det blir jo ikke bedre :( Han tisser stadig på seg, og nå lurer jeg på hva vi gjør til vinteren. Han skifter ikke når han blir våt, og sier heller ikke fra.

Har lurt på om han kanskje bør bruke en diskret bleietype for eldre barn på skolen... Men, blir det feil? Er også redd det skal bli en hvilepute for han, så han da ikke gidder gå på do.

Så hva gjør vi nå egentlig? Vi har tatt det opp med leger,skole, SFO osv, men alikevel så skjer det.

Han sier selv at han ikke vil gå på do når han leker osv.

Så hva gjør vi? Hva kan vi forlange av skolen, og hva gjør vi egentlig til vinteren? Han kan ikke gå våt ute i flere kuldegrader.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror kanskje at det først er viktig å finne ut av om han kan, men ikke vil, tisse (altså at han glemmer det, eller er så opptatt at han ikke tenker på det), eller om det er noen fysisk/medisinsk som gjør at han ikke rekker på do i tide. Dere har jo tydeligvis vært til utredning, og siden du også skriver at han sier han ikke vil gå på do når han leker så antar jeg at det er sistnevnte, og da vet jeg at mange har fått god hjelp ved å bruke et belønningsystem, at han får en premie når han har klart så og så mange dager uten å tisse på seg. Kanskje trenger han en liten påminnelse om belønningen hver dag, f.eks. i form av et klistremerke eller krysse av i kalenderen slik at han ser at det går framover (ikke alle klarer å holde motivasjonen og tanken på premie om en uke i fokus så mange dager i strekk), eller kanskje holder det å avtale at hvis han holder seg tørr en hel uke kan han få en eller annen ting du vet han har ønsket seg.

En annen ting er at lærerne og de som jobber på SFO bør hjelpe til og minne ham om å gå på do jevnlig, gjerne så ofte som hver tredje time og selv om han evt påstår at han ikke må på do akkurat da. Det kan hjelpe veldig å få inn en fast rutine med å gå på do med jevne mellomrom, og da rekker han jo heller ikke å bygge opp en såpass full blære at det skjer uhell.

Skrevet

Han har gått på tabletter pga at legen syns han tisset for lite om gangen. Men, akkurat hva tissinga kommer av er vanskelig å få svar på. Er ikke noe alvorlig fysisk med han i allefall, og legen mente også at det var noe "latskap".

Han har hatt faste dorutiner lenge, men er usikker på om det blir fulgt godt nok opp på skolen og SFO. Det nytter liksom ikke hvor mye vi sier det.

I dag sa han at han tisset på seg på skolen ute fordi de andre ikke ville vente på han, og da kunne han heller ikke gå på do...

Vi skal begynne med tabletter igjen nå, men blir ikke helt kvitt problemet da uansett.

Belønning har vi prøvd mange ganger med veldig varierende effekt. Kan prøve det igjen.

Er vel ikke lenge før dette blir kommentert av andre på skolen...

Skrevet

Veldig synd hvis ikke skole og SFO er 100% med på dette de også. Det er jo viktig at han får hjelp i begynnelsen før han klarer å huske på det selv, samt at ikke mangel på hjelp fra skole og SFO ødelegger det dere klarer å få til når han er hjemme. Og som du selv påpeker vil det vel etterhvert bli oppdaget av medelever, og det er klart at dette ikke er noe moro for en syvåring, så det beste hadde jo vært en løsning som fungerer og samtidig er diskret slik at han kan få ha det hemmelig hvis han vil. Kanskje kan han bli minnet på det på andre måter? Jeg vet ikke om han f.eks. har en mobil, kan det være mulig å sette på alarm til faste tidspunkter slik at han kan gå på do?

Hvis belønning har fungert før er jo det også et tegn på at han kan klare å løse det selv. Det er jo også derfor utredning er viktig, det blir jo bare slemt å starte et belønningsystem hvis det er fysisk umulig for ham å klare det, da får bare selvtilliten en knekk.

Jeg håper det ordner seg for dere, og at dere finner noe som fungerer. :-)

Gjest splætt
Skrevet

Jeg kjenner til problemet. Faste dotider og belønninger funker så lenge ungen er interessert selv. Hva som er evne og hva som er vilje (eller mangel på sådan) er dessverre vanskelig å vite.

Men jeg begynner å tenke i de baner at vi tilrettelegger så godt det lar seg gjøre, dvs sender med masse skiftetøy og gir ungen selv ansvar for å skifte (selvfølgelig skal voksne på sfo og skole være orientert og følge opp så godt de kan). Jeg mener likevel at en sjuåring bør vite at det kan ha konsekvenser at han går rundt våt, dvs at han blir kald og at andre barn kan reagere på det. Det er jo et faktum.

Vi prøver nå i tillegg å lokke med svømmebasseng. Vi tenker å dra en gang i uka eller så, men da må vi være rimelig sikre på at alle klarer å ikke tisse i bassenget. Dermed drar vi ikke i dårlige perioder. Vi håper at dette kan hjelpe på "latskapdelen" uten at det kritiserer evt mangel på kontroll. Tiden vil vise om det motiverer.

Skrevet

Jeg syns dette er så innmari vanskelig... Det hjelper liksom ikke at han har skift, for han skifter aldri selv om han er våt. Han tisser seg heller ikke helt ut så man ser det. Men, tisser såpass at i allefall allefall trusa og stelongsen blir våt, og lukter skikkelig. I dag har han tydeligvis gått våt en del da han var helt rød og sår på begge sider av lysken. I tillegg har han begynt å tisse seg ut om natta igjen. Har vært tørr på natt nå i en del måneder. Og nå er det ille igjen både dag og natt.

Aner ikke hva vi skal finne på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...