Gå til innhold

Var dette litt sært å servere eller...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen mammaer er veldig opptatt av at de skal lage hjemmelaget middag til babyene sine. Jeg gjør også gjerne det, men går ikke av veien for å gi middagsglass en gang i ny og ne. Særlig gjør jeg det hvis jeg skal lage noe til middag som ikke egner seg for følsomme babymager.

Synes ikke jeg og mannen min kan slutte å spise ekstra krydrede retter bare fordi vi skal kunne gi babyen det samme som vi spiser...

men altså - vi ble bedt på middag til min venninne i helgen, 4 vennepar. Babyen deres var hjemme men min venninnes mor var der for å passe babyen.

Og til tross for at ungen ikke engang var med i selskapet hadde hun tilpasset maten til babyen, en pasta og pølseform fullstendig blottet for krydder. Hun opplyste også om at vi måtte salte hvis vi trengte det, for hun hadde ikke saltet pastavannet fordi lille xxxxx ikke skulle ha salt.

Er det bare jeg som synes dette var en merkelig ting å servere i et selskap med 8 voksne mennesker??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det står salt på bordet, ser jeg ingen problemer her. Salt er faktisk skadelig i store mengder, så det er greit om hver enkelt kan få bestemme mengden selv. Det er for øvrig ikke normalt å bruke nevneverdig med krydder i pastamat. Italienerne bruker det i hvert fall ikke.

Skrevet

Mulig at hun rett og slett ikke kan lage mat.

Skrevet

Mulig det, men pølser er da full av salt?!

Synes du tar en risk som legger sånt ut på nettet, kan jo hende hun eller andre i selskapet leser dette?

Skrevet

Å ha for mye krydder og salt i maten er en betydelig verre ting å gjøre. Det kan ikke rettes opp igjen. Derimot er det en enkel sak å krydre og salte selv i ettertid.

Skrevet

Jeg syns det var forferdelig rart å servere noe sånt i middagsselskap. hvor gammel var babyen da?

Skrevet

Hva er så "forferdelig rart" med en pastarett?

Skrevet

Skulle babyen spise av denne maten?

Uansett: Snålt å servere pasta og pølser når man inviterer til middag. Veldig snålt!

Skrevet

Synes det er mye særere å legge dette ut på nettet.

Skrevet

HI

ja, de skulle mose litt som bestemoren kunne gi babyen, derfor var maten tilpasset til dette. Det jeg ikke skjønner er hvorfor det ikke gikk an å gi middagsglass for en gangs skyld.

Venninnen min har alltid før hun fikk barn disket opp med DE rettene så lage mat kan hun, men denne gangen kom det altså en rett som hadde egnet seg i et bursdagsselskap med 6-åringer.

Skrevet

Igjen, hva er rart eller "snålt" med en pastarett? Er det sånn at kun retter med poteter eller ris er fullverdige i dine øyne? Noe sier meg at det heller er du som har svært smal erfaring å bygge på.

Skrevet

Enda særere er de kommentarene som antyder at en pastarett ikke skulle være fullverdig som middagsmat.

Skrevet

Pasta og pølser er, i mine øyne, barnemat eller noe man lager når man har dårlig tid. Det er ikke mat, det er vomfyll.

Å invitere folk på middag og servere pasta m/pølser er snålt.

15:20

Skrevet

Vi snakker her om en pastarett med pastaskruer, og pølsebiter i en tam hvit saus - thats it. Ingen grønnsaker eller noe.

Så i mine øyne er ihvertfall ikke det et fullverdig middagsmåltid for 8 voksne mennesker.

Mulig jeg er snobbete eller noe sånt. Sikkert teit av meg å lufte det her hvor alle får ut klørne bare for å være prinsipielt uenige.

HI

Skrevet

Det er ikke pasta man reagerer på her, er heller ordet pølser! Jeg er nesten 100 sikker på at hun hi skriver om, har kjent igjen innlegget, og skriver mot svar her ja..

Skrevet

15:42 bør snarest mulig revurdere sitt syn på hva som er mat. Å karakterisere en pastarett med pølser som "vomfyll", er det rene sprøyt. Hva mener du så om italienske restauranter, hvor nettopp pastamat er det mest sentrale på menyen?

Skrevet

Kan du ikke bare finne deg en gulrot når du kommer hjem da, hvis det er det som er problemet her? Og pølsene kanskje? Er glad jeg aldri har sånne som deg i våre middagsselskap. Makan til sprøyt.

Skrevet

Og jeg er glad jeg slipper å bli invitert, 15.49, for jeg har spist nok pølser og pasta jeg nå... hehe...

HI

Skrevet

Har ikke sagt ett ord om hva vi pleier å servere. Det er pga den sære intoleransen din jeg ikke ville orke å dele et måltid med deg. Skal vedde på at det nok er atskillige andre matretter enn pasta og pølser som ikke finner nåde for dine smaksløker. Du minner meg om sånne bortskjemte barn som kun spiser det mammaen deres serverer.

Skrevet

Pasta m/pøler blir ikke noe bedre eller mer enn vomfyll selv om det serveres på en restaurant med det italienske flagget på veggen.

Det er vomfyll på lik linje med pannekaker, grøt, Grandiosa og fiskepinner.

Skrevet

15:57, vi har fått mer enn nok av ditt latterlige vomfyllprat. Du er og blir en særpomp. Kan du ikke bare nøye deg med dine egne grønnsakblandinger, og takke nei til alle invitasjoner? Det tror jeg alle parter ville se seg fornøyd med.

Skrevet

Jeg synes det hørtes litt spesielt ut. Jeg ville aldri invitert gjester på sånn mat. Ikke det at det nødvendigvis skal være veldig fancy og flott, men maten må i det minste smake godt. Jeg ville vel også anstrengt meg litt mer enn til pølsebiter og pasta når jeg først hadde bedt inn folk.

Skrevet

Har ingen venner eller familie som serverer pølser, med unntak av i barnebursdag, så det er ikke noe problem.

Her spiser vi variert og sunt. Og så styrer vi unna tullemat som pølser og grøt

Skrevet

For å være ærlig hadde jeg blitt dritskuffet dersom jeg ble invitert i middagsselskap og hadde skaffet barnevakt og greier og ble servert pølsegrateng. Uansett om den var saltet eller ei. Og en usaltet for babyen sin del er utrolig sært ja. Hadde reagert veldig inni meg, men selvsagt ikke sagt noe.

Skrevet

Selv ville jeg syntes det var helt utmerket. Men noen synes selvsagt at i selskaper er det alltid maten som skal stå i hovedsetet. Får de ikke en fullverdig treretters, sitter de der og surmuler. Alle vi andre spøker og ler og har det hyggelig. Vi karakteriserer ikke den maten som serveres, som "vomfyll". Det ville vitne om særdeles dårlig oppdragelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...