Gå til innhold

risikovirus kunne påvises

Anbefalte innlegg

Skrevet

hadde Gu for noen månder siden.Jeg fikk brev om at jeg hadde celleforandringer og at de ville teste meg for virus.Jeg var inne igjen og de testet meg på nytt.

Fikk brav i posten idag.

Celleprøven var normal og riskoivirus kunne påvises.

Ringt og ringt men ingen tar telefon der borte!

Hva betyr dette

liveredd..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr vel at du har viruset i kroppen (det der som jeg ikke husker hva heter, HVPU?), men at det ikke er noen fare, for celleprøven var normal.

Skrevet

Da har du viruset som kan føre til celleforandring, men der er ingen celleforandring :)

Altså ingen fare :)

Bare følg opp med de vanlige GU'ene du skal i fremtiden, så går nok dette helt uten problemer :)

Skrevet

HVPU (Helsevernet for psykisk utviklingshemmede)-viruset..? ;)

Tror du tenker på HPV (humant papillomavirus)

= 'kjønnsvorteviruset' som KAN føre til celleforandringer.

Men du skal ha for forsøket (og at jeg dessverre MÅTTE knise litt! ;) )!

Skrevet

Godt jeg fikk noen til å flire.. Det VAR bare en spøk.

Selv om jeg ikke husket det ordentlige navnet, vet jeg hva HVPU er :o)

Skrevet

Du har altså blitt smittet med HPV som har forårsaket celleforandringer. Celleforandringene er nå borte så det ser ut som kroppen ordner opp selv. Oppfølging videre i henhold til de nasjonale retningslinjene for cervix-screening er da ny cytologiprøve (celleprøve) og HPV test om 6-12 mnd. Blir det fortsatt påvist HPV i neste prøve så skal du videre inn på kolposkopi med en biopsi for sikkerhets skyld. Da vil det svaret være avgjørende om du går tilbake til screening hvert 3. år eller om du trenger hyppigere kontroller.

Skrevet

Er så ekkelt å tenke på at jeg har fått dette av mannen jeg skal gifte meg med..

Men såvidt jeg har skjønnt er dette viruset ganske vanlig..Men hva burde han gjøre? Han må jo ha det siden jeg har fått det..Burde ha be om en test for å bekrefte det hos legen`?

Tusen takk for svar Gemini77med gutt og jente! og dere andre:)

dere er gull!

HI

Skrevet

Hei igjen,

Pr i dag er det ingen testing av menn her til lands. Hvor lenge har dere vært sammen? Dette er jo et virus kroppen kvitter seg med, og der er kun i de tilfellene hvor viruset sitter over en periode at det kan forårsake celleforandringer. Det er ingen vits i at din mann tester seg, da han helt sikkert også har det. Mest sannsynlig vil kroppen ordne opp etterhvert og dere vil være virus-fri:-)

Husk å sjekke deg igjen om 6-12 mnd hvis du ikke allerede har blitt informert av legen. Gjør du det for tidlig eller for sent (før det har gått 5 mnd eller etter 13 mnd) vil ikke laboratoriet analysere prøven din. Kriteriene for HPV testing i Norge er strenge. :-) Jeg jobber med viruset så jeg vet.. :-)

Du trenger ikke være nervøs, men pass på kontrollene slik at du får den oppfølgingen du har krav på.

Skrevet

Celleforandringen har gått tilbake= Bra nyheter!

Og at risikoviruset kunne påvises betyr at du har det viruset som KAN forårsake livmorhalskreft og må derfor være nøye med å sjekke deg regelmessig så evt nye celleforandringer blir oppdaget tidlig. Foreløbig kan du altså puste lettet ut, men sjekk deg regelmessig!

:)

Skrevet

For menn spiller dette viruset ingen rolle, det er kun hos oss med innovertiss at dette sjekkes og følges opp. Og det er så vanlig at å si at du "har fått det hos han du skal gifte deg med" blir å ta litt hard i. Med mindre du var jomfru først. De fleste smittes nemlig ganske så tidlig i sin seksuelle kariere.

Skrevet

jenter, husk at viruset kvitter man seg med, så det dere sier blir litt misvisende.

Å bli smittet tidlig i seksuell debut betyr ikke at man har viruset senere i livet. Mange unge har dette viruset, men de aller aller fleste har kvittet seg med det innen 1 år.

Man følger de nasjonale retningslinjene for testing, og det er fastsatte kontroller for oppfølging. Man skal ikke skremmes til å teste seg i et sett. Mest sannsynslig er viruset borte om et år, og man kan gå tilbake til vanlig testing hvert 3.år.

Skrevet

HPV-infeksjon er en forutsetning for utvikling av livmorhalskreft. HPV-virus av høyrisikotype kan hos noen smittede forårsake en vedvarende infeksjon som på lang sikt kan føre til livmorhalskreft. Vanligvis utvikler livmorhalskreft seg i løpet av ca 10-30 år. Også kreft i ytre kjønnsorganer hos kvinner og i endetarmskanalen hos begge kjønn er i hovedsak forårsaket av HPV. Kreft i penis og i munnhule og svelg kan ha sammenheng med HPV-infeksjon. En vet ikke hvorfor noen av dem som smittes får kreft, mens andre ikke får det.

Skrevet

Han er den eneste jeg har hatt ubeskytta sex med..så liten sjangs for at det er noen andre.Men fikk svar av en legene på telefon på Ahus som sa han kunne oppsøke fastlegen sin,så da gjør han det:)

Skrevet

Mannen din kan gjerne gå til legen men det er ikke "lov" for laboratorier å teste menn i Norge da det er strenge kriterier for HPV tester. Det er forøvrig ingen tester i Norge som er validert for menn. Heller ingen behandling eller oppfølging så det har ingen hensikt å teste en mann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...