Gå til innhold

Vannkopper og graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt vannkopper selv som ung jente og lurer på om det da er noen fare for fosteret dersom jeg omgås personer med vannkopper? Jobber i helsevesenet og er mye i barnehager....ble litt usikker....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For mennesker med blodkreft eller andre kreftformer, for nyfødte der moren ikke har hatt vannkopper, for gravide i slutten av svangerskapet og personer som bruker immundempende medisiner, er vannkopper en farlig sykdom. Disse pasientgruppene har svekket immunforsvar, og vannkopper kan da medføre alvorlig sykdom. Gravide bør vente med vaksinasjon til svangerskapet er over, men de øvrige risikogruppene kan ha nytte av vaksinasjon.

Skrevet

Det er fare for at fosteret kan få smitten spesielt når du er langt på vei der fosteret er godt utviklet.. Snakk med lege om dette du, men jeg anbefaler deg å vise forsiktighet :)

Skrevet

Så lenge du har hatt vannkopper får du det ikke en gang til.

Og utsettes du for smitte vil du ikke få det, og når du har fått babyen er babyen beskyttet så lenge du ammer.

Det er Røde Hunder som er veldig farlig for gravide som ikke har hatt det.

Skrevet

Hvis en har hatt vannkopper tidligere skal det egentlig ikke være noen fare. Jeg spurte legen min om det tidligere i høst, også på grunn av jobbsituasjon. En kan bli smitta av viruset flere ganger (veldig sjelden), men da får man vanligvis helvetesild istedet (samme virus som står bak både vannkopper og helvetesild).

Men jeg ville ringt og snakka med legen uansett. Så du kan få "profesjonelle" råd :)

Skrevet

Bare for å oppklare misforståelser: Røde hunder er veldig farlig for gravide, men det kan faktisk vannkopper også være- spesielt i begynnelsen av svangerskapet, og helt i slutten.

Sitat: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/vannkopper-2860.html

Graviditet og vannkopper

Vannkopper kan i meget sjeldne tilfeller smitte til foster spesielt når mor er smittet i første del av svangerskapet. Man regner med at det er ca. 2% risiko for fosterskader ved vannkopper i deler av tiden før halvgått svangerskap, det vil si før 20. svangerskapsuke9. En gravid som ikke er beskyttet mot vannkopper og som er blitt utsatt for smitte, kan beskyttes ved behandling med immunglobulin.

Et nyfødt barn av mor som ikke har hatt vannkopper (må bekreftes med blodprøve), har økt risiko for å få vannkopper hvis mor får utslett eller utbrudd av vannkopper nær fødselen, eller barnet utsettes for smitte av vannkopper inntil én uke etter fødsel. Risikoen for alvorlig sykdom er størst hvis mor får utbrudd av vannkopper mellom fire dager før og to dager etter fødselen.

og: http://no.wikipedia.org/wiki/Vannkopper#Vannkopper_hos_gravide_og_nyf.C3.B8dte

Vannkopper hos gravide og nyfødte [rediger]

De fleste har hatt vannkopper som barn, men 2-3% av voksne har ikke hatt sykdommen og er derfor mottakelige for smitte.[1] Dersom mor smittes av varicella i siste trimester, er det fare for komplisert forløp med høy feber, livstruende lungebetennelse og encefalitt (hjernebetennelse). Antiviral behandling (aciklovir) bør gis.

Vannkopper i første halvdel av svangerskapet er relativt ufarlig, mens dersom sykdommen bryter ut like før fødselen, kan det få alvorlige konsekvenser for det nyfødte barnet. Ca. halvparten av barna smittes av mor. Dersom mor har hatt vannkopper like før fødselen skal den nyfødte behandles med antistoffer (immunglobulin) mot varicella. Dersom barnet får symptomer på infeksjon, skal det behandles med aciklovir.

Mor og barn må isoleres på barselavdelingen, og behandles av leger og pleiere som er immune mot varicela. Nyfødte bør isoleres fra søsken med vannkopper de to første leveukene, dersom mor ikke er immun. Vaksine mot varicella zoster bør ikke gis i graviditeten.

Skrevet

Er ikke bare røde hunder som er farlig for gravide nei ♥ nr3 i juni 2011♥ :)

En kan få smitten av vannkopper flere ganger som ei til har skrevet her men en får da ikke samme symptomene...

Å en bør holde seg unna personer med vannkopper når en er godt gravid!!!

:)

Babyen er dessverre ikke 100 % sikret smitte fordi om en ammer, dette er feil.... Ja selvsagt blir immunforsvaret til ungen sterkere men du er ikke sikret å ikke få noen sykdommer fordi om mor ammer...

Skrevet

et går vannkopper i bhg, og jeg spurte legen min om dette. Han sa også at jeg kunne få helvetesild dersom jeg ble smittet (har hatt vannkopper som liten). Det i seg selv er ikke så farlig, men dersom det blir ille og man må gå på medisiner, er ikke de medisinene spes bra for barnet. Så et lurt tips er nok å vise litt forsiktighet hvis man er i nærheten av folk med vannkopper :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...