Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #1 Skrevet 14. oktober 2010 Når bør en 5-åring legge seg i helgene? Hvor mye søvn bør en 5-åring ha i døgnet? Hvor mye data/x-box/ds bør en 5-åring få lov til å spille? Når bør en 5-åring være inne for kvelden? Kan noen fortelle hvordan en hverdag er for dere med 3-7år gamle barn. Hva gjør dere sammen? Hvordan oppfører barnet seg? Hva liker barnet å gjøre? Mange spørsmål, men håper noen kan svare.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #2 Skrevet 14. oktober 2010 Personlig svar dette her: Legge seg senest kl.20 (barn har ingen favoritt program etter det og voksne trenger voksen tid) Data o.l ukedagene, maks èn time, helg, maks 2 (altså 2 timer lørdag og 2 timer søndag) Vi står opp, spiser frokost i pysj, vasker og pusser, ser litt Go'morgen Norge underveis, leker, lunsj, tar en by tur eller besøker venner som også er hjemme, litt lek mens jeg lager middag, den serveres ca. kl.16 hver dag. Så er det en liten tur ut før barne-tv, så er det pysj/dusj og kveldsmat, tannpuss, og ett lite eventyr for pjokken er i seng ca. til kl.19.30. Samme rutiner stort sett hver hverdag..
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #4 Skrevet 14. oktober 2010 Kan bare skrive hva jeg mener og praktiserer for min 5 åring. Lggetid ca 19.30 (Da er lesing, tannpuss ol unnagjort). Det gjelder både hverdag og helg, men vi er ganske fleksible hvis deter noe spessielt som skjer. Da kan hun godt være oppe til 22.00. På hverdagene må hun opp 07.00 og i helgene ligger hun noen ganger til 07.30. Så vidt jeg vet trenger de fleste 5 åringer rundt 12 timer søvn i døgnet. Innetid er noemalt. 19.00. TV + spilltid ca 1,5 t som maks på hverdager, litt mer i helgene hvis hun ser barneTV om morgenen. Hverdag: 07.00 - opp (som regel er hun da våken, noen ganger kommer hun inn til oss noen minutter om morgenen.) Påkledning, tannpuss hårbørsting, litt protester men ikke mye. 07.20 - Felles frokost for hele fammilien (Spiser noen ganger sakte, men er som regel blid) 08.00 - På med yttertøy og til barnehagen. 16.00 - Hentes i barnehagen. (Litt sliten men, mye mindre enn for et år siden) 16.30 - Kommer hjem, (har ofte med venner eller er med andre hjem), tegner, leker med lillesøster eller hjelper meg med middagen. 17.30 - Middag medhele fammilien om pappa er hjemme så tidlig. Hvis ikke spiser han når han kommer. 18.00 - BarneTV 19.00 - Lesing, bading/vask, tannpuss og legging. Hun er som regel grei å ha med å gjøre og i godt humør. Den vanskeligste tiden er frahenting i barnehagen til hun har fått mat. Spiser ofte litt frukt eller en youghert med en gang hun kommer hjem fra barnehagen om hun er sulten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå