Gå til innhold

Gutt på 4 år med vondt i tissen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gutten min på 4 har klaget litt over vondt i tissen. Kan se at han er litt rød på tuppen, og skal ta han til lege snart.

 

Tenker at det kan være litt trang forhud? En slags infeksjon?

 

Men hører gjerne fra dere om hva det kan være og hvordan behandle, har litt vondt av han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min hadde også vondt i den alderen. Litt trang forhud, gikk over etter en stund, husker ikke hvor lenge. Ble flinkere til¨å vaske under forhuden etter den perioden, tror det må ha vært en infeksjon. Har ikke hatt det siden. Men greit å få det sjekket ja, hvis du er usikker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begge mine hatt, de ble røde og hovne og hadde vondt. De hadde nok fiklet litt;) og fått en liten rift som var blitt betent iflg legen. Ble behandlet med salve som for øyekatarr da den er lett å få på. Ikke dra i forhuden, la det være mest mulig i fred..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 4 åring med samme problem. Gjentatte plager med vondt i tissen og irrød på tuppen. Har gått på antibiotikasalve uten at det ble bedre. Vi er henvist videre til sykehuset og venter på brev fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min hadde det sånn når han var rundt 2 år. Kunne ikke komme borti utenpå bleia engang. Han hadde betennelse under forhuden.

Fikk antibiotika. Da måtte jeg dra forhuden litt tilbake, å få salve under. Men forhuden skal ikke dras tilbake til vanlig.

 

Men det var helt grusomt.. Han skrek så fælt, for det var nok skikkelig vondt. Ble heldivis bedre etter bare noen dager med salve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det er nok noe slikt som er problemet her og. Får vel ta han til legen og få noe å smøre på. Har vært forsiktig og ikke rørt forhuden tidligere, har jo hørt man ikke skal det, men han har kanskje fiklet litt som dere sier. Stakkaren.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor trang kan egentlig forhuden være før den er for trang? Sønnen min er halvannet år og har ikke hatt noen plager, men forhuden hans er veldig trang. Ser nesten ikke at det er et hull i den engang, men det må det tydeligvis være for han tisser jo. Det blir på en måte en "ballong" på tissen når han tisser, fordi urinen samles inne i forhuden før den begynner å renne ut.

 

Helsesøster sier dette er helt normalt, men ut fra hva jeg leser ellers så ser jeg for meg en liten gutt med problemer om en liten stund. Kan virkelig så trange forhuder vokse og "slippe fri" penis uten hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI, sorry at jeg bruker tråden din til å spørre om noe selv, men det handlet om noe jeg lurte på så da ble det sånn:) 11:37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, forhuden skal være trang, og skal ikke dras tilbake(med mindre man absolutt må). Hvis han skal behandles med salve, er det lurt å passe på å få en tube med spiss på, som til øyekatarr, for da trenger du ikke trekke tilbake forhuden for å få på salve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaske under forhuden? Skal man gjøre det på så små gutter? Jeg har ikke vist min gutt på 5år dette... Skal man deT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhuden skal ikke tilbake, nei! Ikke nødvendig å vaske der før gutta selv finner ut at den kan trekkes tilbake og ordner det selv. Jeg er HELT sikker på at gutta selv fikler nok til at de finner ut av dette he he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere må dra forhuden tilbake på guttene hver gang de er ferdige å tisse til de klarer å gjøre det selv hvis de har trang forhud. Blir litt infeksjon i gamle tissrester og hud som sjeldent blir vasket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, man skal ikke det. Men når barnet har fått betennelse må en prøve å vaske så godt man kan inni der og ta på eventuell salve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, merkelig. Min samboer hadde veldig trang forhud som liten og slet masse med vond og øm forhud når han ble eldre. det hadde gått så mye infeksjoner i forhduen at den nærmest satt som limt på penishodet til slutt. Da han kom til legen forklarte legen ham at når man begynner å gå på do selv må man lære å dra forhuden tilbake for å rense penishodet og utvide det sakte men sikkert.

 

Så det er veldig merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men der forhuden er vid nok og kan trekkes tilbake, så skal det vaskes for å forhindre betennelse og infeksjon. Gutta bør også lære seg å trekke forhuden tilbake når de tisser, slik at urinen ikke blir liggende inne i forhuden.

 

Men som sagt, alt dette først når forhuden er vid nok og enkelt lar seg trekke tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok forhørt meg om forhuden er synlig for trang og ser irritert ut. Grønnsåpebad er jo bra for rensing men etterhvert som han blir større må han uansett lære å dra forhuden tilbake etter dobesøk ellers samler det seg bare hvitt belegg og urinrester under penishodet og det lager sopp og igjen irritasjon på forhud og penis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i denne linken svarer legen på hygienen til en gutt der forhuden IKKE kan trekkes tilbake. Og da skal man selvfølgelig heller ikke forsøke.

 

Men der forhuden har løsnet og lett kan trekkes tilbake, så er det på tide for gutten å lære seg hvordan penis skal holdes ren.

 

Altfor mange menn med for dårlig hygiene på det området! Æsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står flere steder at man ikke skal forsøke å trekke forhuden tilbake på smågutter. Men det står også at gutter tidlig nok fatter intersse for dette selv og dermed er med på å tøye forhuden slik at den blir videre. Så noe må det jo ha for seg okke som!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du googler om emnet vil du finne mange svar fra lommeleger osv som sier at man ikke skal dra forhuden tilbake på barn som er så små at den ikke er klart for det ennå, det kan skape arrdannelse osv.

Om forhuden enkelt kunne dras tilbake tror jeg ikke HI hadde nevnt trang forhud som en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har sikkert bare fårr en liten rift der. Gutter tukler jo med tissen sin og har han fått en rift vil det gjerne vær rødt og svie litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er helt enig der! Men i denne tråden dukket det i tillegg opp spørmål om man skulle lære en femåring å vaske seg. Så noen av svarene var kanskje vinklet mer inn mot det.

 

 

Har lest at fordi alle foreldre får beskjed om at forhuden ikke skal trekkes tilbake, nettopp fordi den er for trang på babyer/smågutter, så blir det ikke til at foreldrene gjør det når den løsner heller. Dermed er det mange gutter som rett og slett ikke får med seg den vanen hjemmefra, og at hygienen der hos mange menn slett ikke er så god som den burde.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...