Gå til innhold

Spiser jeg for lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 167cm høy og veier 46kg. Matlysten er veldig varierende, men stort sett laber. Er matlei og særlig varmmat/middagsmat har jeg problemer med å få i meg, så det blir endel knekkebrø/brødmat og salater til middag:/

En vanlig hverdag spiser jeg sånn ca dette:

frokost: Som regel en ganske stor porsjon med All Bran Flakes med Cultura Naturell. I helgene spiser jeg stort sett tre grove brødskiver eller knekkebrød med pålegg som kokt skinke, kalkunpålegg, egg og/eller hvitost samme med grønt.

Drikker grønn te til frokosten.

Føler frokost er det måltidet jeg spiser mest til, og er også da jeg er mest sulten.

Lunsj: Til hverdags blir det 3 rugsprø knekkebrød med bla leverpostei, skinkeost, skinke el. Drikker grønn te til. I helgene blir det dårlig med lunsj, som regel et eple el, kanskje sammen med en neve nøtter eller en yoghurt naturell.

Eple som mellommåltig på hverdagen, som regel. Noen ganger slenger jeg også på en gulerot el;)

Middag: I hverdagen blir det som nevnt, dårlig med varmmat. Stort sett lager jeg en salat med litt fullkornspasta og skinke eller tre grove brødskiver eller knekkebrød med salat, skinke el og ost. Drikker grønn te til dette, eller vann til salaten.

I hverdagen stopper det her...drikker kanskje en kopp te til kvelds, og spiser en sjelden gang en sånn stor Rug fullkornskjeks hvis jeg får lyst på.

I helgene koser jeg meg med hjemmelaget pizza, tacosalat el til middag og sjokolade, popcorn, ostepop og/eller peanøtter (som regel usaltede) om kvelden, men i ukedagene spiser jeg ingenting etter kl 18-19 vanligvis.

Jeg trener alt fra 0-5 ganger i ukenn, alt etter overskudd og tid. Som regel er det løping jeg trener.

Syns selv at jeg spiser mer enn nok, men har fått noen kommentarer på at jeg spiser for lite og er for tynn. Jeg behøver vel strengt tatt mindre kalorier når jeg veier såpass lite, eller? Ser også på endel kommentarer her inne, når det kommer til spm om mat og slanking, at mange får beskjed om at de spiser altfor lite og at det stopper opp forbrenningen. Derfor lurer jeg på hva dere syns om mine daglige inntak;) Ødelegger jeg forbrenningen min totalt her, eller behøver jeg ikke mer? Har holdt på sånn i noen år nå uten å legge på meg noe i hvertfall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du ikke er sulten så er det vel greit. Sunnt og variert stort sett. Men du kan jo drikke litt fruktjuice og melk innimellom. Mye kalorier i dette. Nøtter er bra.

Skrevet

Du spiser veldig sunt og veldig variert, det er flott! Men ja, du spiser for lite. I hvertfall etter det jeg har lært meg om kaloriinntak.

Enig med deg at frokosten din er ganske perfekt. Super start på dagen! Også frukt til mellommåltid (slenge på en youghurt el også?), lunsjen er også bra.

Så det er middagen, som du selv påpeker, som ikke er bra. Du trenger mer mat. Du har barn(?), da må jo de spise, så kanskje du kan spise det samme som dem? Få i deg litt poteter, kylling, fisk, kjøtt... Og grønnsaker. Du bør også spise litt kvelds, hva med omlett, eller en suppe siden du er glad i noe varmt i koppen?

Slik du er nå så er du vel nesten undervektig (har ikke regnet på det), og med så lite kcal-inntak + trening, så er det kun helgene som redder deg fra å rase enda mer ned i vekt. Vil tro du får mer energi dersom du klarer å spise litt mer også ut på dagen.

For å holde en jevn forbrenning bør du spise minst 5 måltider for dagen me 3-4 timers mellomrom.

Skrevet

Har du barn? Da må du skjerpe deg!

Skrevet

Så lenge du ikke føler deg sulten er det forsåvidt greit nok, men jeg syns det var mye karbohydrater og lite fett/protein i kosten din. Og i motsetning til de som mener at enten det ene eller det andre er superfarlig, så lenge du ikke sliter med for mye vekt bør du forsøke å få i deg nok av alle tre typene (karber, fett, protein), da alle delene er viktige for å opprettholde et friskt legeme som de sier ;-)

Forsøk å få middagen til å bli noe annet en kun salat og brødskiver. Om man ikke er glad i varmmat er det mye som kan lages kaldt. Kyllingfitet, laks, makrell, svineesteik osv kan fint spises kaldt, eller som pålegg om du må. Og du trenger ikke spise koteletter med kjøttrand og fet saus for å få i deg fett, men ha rømme eller olje på salaten, bruk majones (gjerne hjemmelaget), eller ekte smør på brødskivene.

Det handler ikke så mye om forbrenning for deg som allerede er tynn, men mer om å faktisk klare å få i seg så mye næring at du ikke blir slapp, eller dårlig. Du merker jo fort med en så lav vekt om du plutselig legger på deg, og kan justere deretter. Et slikt kosthold som du skisserer her er mer slankekost, enn vedlikeholdskosthold. Og når man har oppnådd ønsket vekt må man finne et kosthold som gjør to ting: for det første skal kroppen få nok næringsstoffer, og for det andre bør man etterstrebe å beholde oppnådd vekt. Det siste klarer du fint, men jeg mener altså at du kanskje må prøve å få i deg litt annet enn karbohydrater.

Skrevet

Til HI, jeg tror nok at jeg vet hvem du er.

Har ikke du vært/er plaget med spiseforstyrrelser?

Du var vel opp mot 50 kg når du giftet deg...

Skrevet

Takk til dere som har gitt konstruktive svar, setter stor pris på det:) Ikke så lett dette i grunn, da man hele tiden føler man må "forsvare" det man spiser siden jeg er tynn og har så dårlig matlyst. Jeg har i grunn aldri tenkt så mye over dette med at jeg spiser mer karbohydrater enn godt er og kanskje burde få i meg litt mer proteiner. Er ikke glad i kjøtt, men spiser som sagt, kokt skinke, kalkunpålegg, egg og kylling. Burde nok bli flinkere å ha kylling i salaten, evt spise kyllingfilet kald sammen med salat ol, og som pålegg. Nøtter er jo veldig godt, så kanskje litt mer av det. Melk har jeg aldri vært glad i, bortsett fra syrlige melkeprodukter som Cultura og yoghurt naturell. Fisk er desverre også en av de tingene jeg ikke orker tanken på. Har kjøpt meg noe tunfisk nå, som jeg tenkte å forsøke meg på, men trenger noen gode tips til hvordan jeg kan bruke den. Har kjøpt tunfisk i vann.

Tar kosttilskudd hver dag i form av omega 3 og multivitaminer. Vet jo at dette ikke skal erstatte et variert kosthold, men det hjelper vel litt når man har problemer med å få i seg det man skal..?

Har barn, ja, som spiser godt og variert. Jeg lager som regel middag til dem (og mannen min hvis han er hjemme til middag da) og sitter meg ned sammen med dem mens de spiser, men jeg spiser etterpå mens de ser barne-tv. Jeg hjelper minstemann med å få i seg middagen siden h*n er såpass liten enda, så det passer liksom at jeg sitter der og prater med dem og ikke spiser, siden jeg hjelper minstemann.

Lurer på hva du annie over her mener med at jeg bør skjerpe meg siden jeg har barn? Er ikke som om jeg har valgt å miste all mat/middagslyst heller da. Syns det er kjedelig, men sånn er det. Blir fysisk uvel av å prøve å spise vanlig middagsmat med saus og poteter. Er ikke alltid å legge til rette slik at ungene spiser det samme som meg heller, siden ungene ikke er så fryktelig glad i salater, selv om det er skinke, kylling og pasta i den. Pizza og taco spiser vi sammen, men kan ikke ha det hver dag heller;) De elsker mat som karbonadekaker, fiskekaker-og pudding, servelatpølse, kjøttsaus og pasta ol, så de spiser stort sett det de får av middagsmat uavhengig av hva jeg spiser eller ikke spiser.

Skrevet

Nei, da blander du nok med en annen. Jeg giftet meg for seks år siden og var da mer enn 50kg;) Noen vil nok tro at jeg har spiseforstyrrelser, men jeg syns ikke jeg har det i og med at det er selve matlysten det går på, ikke viljen til å spise.

Skrevet

Da er vi to som sliter med fisk :-) (lurer meg på om jeg ikke vet hvem du er, men skal ikke sladre ;-)).

Synes de tiltakene du forslår selv høres bra ut. Normalt vil jeg ikke foreslå slike ting, men i ditt tilfelle så skader det nok ikke dersom du spiser deg en is, bolle el i ny og ne, men du klarer kanskje ikke? Får du ned suppe? Det er jo bedre enn ingenting om kvelden i hvertfall :-)

Skrevet

Hei, jeg var den første som svarte, men kom på noe annet. Hvis du spiser lite proteiner og kjøtt kan det tenkes at du mangler jern og vitamin B. Dette igjen kan gi dårlig matlyst. Du bør sjekke hos legen din:-) Evt ta litt tilskudd en periode. I så fall vil jeg anta at du føler deg litt slapp.

Skrevet

Om du spiser deg mett så spiser du ikke for lite. Men ihht bmi så er du undervektig og bør derfor få i deg mer kalorier.

Du bør derfor ikke kjøpe fettreduserte produkter. Kjøp vanlig youghurt,ikke disse 0,1 % osv,bruk ekte smør,ekte rømme osv.

Lykke til:-)

Skrevet

Om du har ødelakt forbrenningen vet jeg ikke, men du lider av alvorlig undervekt. Du har en BMI på ca 16. For å bli normalvektig må du opp i 20. Det vil si at du bør opp ca minst 10 kg i vekt. Du regnes som arlig undervektig når din BMI er lavere enn 17,5.

Du spiser helt klart alt for lite, og får sansynligvis i deg alt for lite proteiner og fett, spessielt med tanke på hvor mye du trener. Jeg synes du bør snakke med en lege om dette. Det er faktisk farlig. Sansynligheten for pluttselig hjertestopp øker for eksempel med mange hundre % i forhold til om du hadde veid mer. Mit råd er derfor å stoppe med all trening inntil du har snakket med legen og eventuelt fått klarsignal om å begynne igjen.

Skrevet

Jeg synes du spiser for lite. Selv er jeg 175 cm og veier nå 60 kilo. Det gir meg faktisk en BMI på 19, og regnes derfor som undervektig. Har også problemer med å spise mat. Kan fint gå sulten. Tar meg ofte et stort glass melk fordi jeg ikke orker tanken på å spise noe. Heldigvis har jeg en mann som lager sunn og variert mat. Liker stort sett atl han lager, men posjonene mine er som regel ikke så store. Spiser brødskive til frokost (for jeg har lært meg å spise frokost), mens lunsh på jobben blir det så som så med. Kanskje et par knekkebrød. Bruker ikke lightprodukter. Trener heller ikke målrettet (har hund, så ut på tur blir det uansett).

Siden du trener, og antakelig spiser mindre enn meg (siden jeg faktisk spiser middag nesten hver dag), så synes jeg nok du spiser litt lite. Jeg kjenner så godt til den følelsen av å bli uvel når man har maten forran seg, men du må bare lære deg å spise det. Jeg har alltid drukket mye til måltider, og jeg synes det gjør det lettere å spise. Myk mat er også enklere å få ned. Gryteretter o.l.

Selv synes jeg ikke det er noen sammenheng mellom hva jeg klarer å spise, og hvor mye jeg faktisk behøver. I det siste har jeg notert meg at jeg spiser ganske lite middag, blir fort sulten igjen, men som regel så dropper jeg alikevel kveldsmat. Legger nesten ikke merke til at jeg er sulten, faktisk!

Skrevet

Signerer innleggene til 09:47 og Alva!

En "normal" kvinne trenger mellom 2000 og 2500 kcal pr dag, bare for å vedlikeholde kroppsvekta, samt at det må være balanse mellom fett, proteiner og karbohydrater, som 09:47 nevner. Du må også ha i bakhodet at noen kcal er negative, dvs at man forbruker mer energi på å fordøye dem, enn man får i seg når man spiser dem. Dette gjelder spesielt grønnsaker.

At man ikke kjenner seg sulten, er ingen god retningslinje, for sultfølelsen styres ofte av vaner. Er man vant til å spise store porsjoner og ofte, blir man fortere sulten enn en som er vant til å spise små, sjeldne måltider.

Bortsett fra middagen, syns jeg måltidene dine har fin størrelse, men det er litt for få av dem... Max 4 t mellom hvert, og ca 5 måltider pr dag.

En god måltidsrytme kan f.eks være:

07.00 Frokost

09.30 Litt frukt/ grønt

11-12 tiden Lunsj

Ca 14.00 Mellommåltig

16.30 Middag

19.00 Kvelds

Skrevet

Man kan godt spise for lite selv om man føler seg mett, og for mye selv om man ikke føler seg mett for den del. Det dreier seg ofte mer om hva du er vant til enn hva du faktisk har behov for.

Skrevet

Det som får meg til å stusse litt på om ikke er litt mer deltagende i denne prosessen enn du selv tror, er hvor utrolig kostbevisst du er! Du spiser vel ikke så vanvittig lite, men varene du spiser er så veldig tilpasset en slags streng diett. Synes du det er litt guffent å spise vanlig pasta? Får du litt dårlig samvittighet hvis du spiser et kakestykke en tirsdag? Blir du stressa av tanken på å spise loff i stedet for knekkebrød? Du trenger absolutt ikke svare på det, men bare prøv å tenk litt over det.

Grunnen til at jeg spør, er fordi det minner litt om meg selv. Jeg er en cm høyere enn deg og veier riktignok 6 kilo mer, men jeg er fortsatt regnet som undervektig og holder meg nok litt strengt. Også jeg har utviklet en smakssans som gjør at jeg ikke liker mat som jeg vet jeg vil legge på meg av (med unntak av sjokolade!), og har ofte litt lite matlyst. Selv synes jeg virkelig ikke jeg er for tynn, jeg har nemlig hofter og rompe, men jeg vet at mange venninner synes det. Jeg slanker meg ikke, vekten min har vært stabil i årevis (med unntak av graviditeter), men jeg vet at jeg ikke skulle ha lagt på meg mange kiloene før panikken ville tatt meg. Prøv å tenke litt på det: Hadde du trivdes med å veie ti kilo mer, som strengt tatt hadde vært en mer normal vekt? Hvis ja; spis mer fett. Ikke vær redd for litt vanlig pasta i ny og ne. Innfør fast kose-dag. Du ER nemlig veldig tynn, og kan sikkert for helsens skyld gå opp litt.

Hvis nei; så lenge du ikke går ned, er det for så vidt ikke noe voldsomt galt i å trives på den magre enden av vektskalaen. Men bare vær bevisst på at du potensiselt ligger og vipper i faresonen. Det er en viten jeg bestandig har med meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...