Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #1 Skrevet 14. oktober 2010 Ble så stolt og glad i går. Har ei fantastisk jente på fire år som så gjerne ville ringe til farmoren sin. Hun gikk bort til telefonen og sa : Hva er nummeret da, mamma? Og så sa jeg de tallene nr inneholdt og så tastet hun det inn selv. Ante ikke at hun kunne det en gang, jeg. Hun kan jo telle og har gjort det lenge, men å vite at 4 er tallet 4, .liksom. Det visste jeg ikke..At hun kunne det tallene representerte. Er det vanlig for en fireåring å kunne? Kanskje det er det og så ble jeg så overrasket, stolt og glad over noe som er helt vanlig.. hihi, jaja... jeg synes hun er flink.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #2 Skrevet 14. oktober 2010 Min 4 åring kan alle tallene og bokstavene (skrive de og lese de). Aner ikke hva som er vanlig. Anser min jente for å være ganske vanlig intellektuelt , men usedvanelig skjønn da, selvsagt;-)
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #3 Skrevet 14. oktober 2010 ja hun er kjempeflink, men det er nok ikke helt uvanlig. Som det ble påpekt i en tidligere tråd om hva 4-åringer kan er 4-åringer veldig ulike og har forskjellige interesser - noen av dem kan trenes til å lære tall og bokstaver ganske tidlig.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #4 Skrevet 14. oktober 2010 Eldstemann kunne tall og bokstaver og flere tlf.nr når han var 3,5 år. Det var fordi jeg hadde lært ham det. Aner ikke hva som er vanlig.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #5 Skrevet 14. oktober 2010 Hi her.. Hehe, her er det nok jeg som ikke klarer å følge med i den rasende utviklingen til jenta mi..:-) Hun kan skrive navnet sitt også, og det har jeg synes var såååå flott, men jeg vet at mange kan dette. Tiden fyker og jeg klarer visst ikke følge med..;-)
*MariDuBedårer* Skrevet 14. oktober 2010 #6 Skrevet 14. oktober 2010 Datteren min er snart 4 år, og hun kan telle. Men hun vet ikke hvordan tallene ser ut. Ingen av hennes venner rundt 4 år kan det heller, så ja din datter er ekstra flink
Twintipp og himmelblå Skrevet 14. oktober 2010 #7 Skrevet 14. oktober 2010 Så flink hun er:))) Morsomt å oppdage slike nye ting ved barna. Ha en fin dag!
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 14. oktober 2010 #8 Skrevet 14. oktober 2010 Datteren min på 4 er også flink med tall og bokstaver,men hadde egentlig ikke tenkt så mye på det.Før en dag nå når vi sto og ventet på en heis.Da lyste tallene etter hvor heisen var,og hun ramset opp tallene etterhvert som de lyste:-)
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #9 Skrevet 14. oktober 2010 Gutten min er 4 år og kan telle til 30. Pluss at han vet hvilke tall som er fra 0-9. Han sliter litt med 10 og oppover. Men selvfølgelig blir man stolt når barna gjør noe slikt for første gang!! :-)
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #10 Skrevet 14. oktober 2010 Sønnen min er 2 år, og kunne lese alle tallene fra 1 til 9 før han fylte to. Han kan også lese de fleste bokstavene i alfabetet (store bokstaver), og han kan mellom 20 og 30 bilmerker, også før han fylte to. Dette tror jeg kanskje ikke er så vanlig.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. oktober 2010 #11 Skrevet 14. oktober 2010 jeg tror det kommer mest an på om noen har lært henne det. småen her er snart fire og syns det er gøy og leke med tall og bokstaver. men det tror jeg er mest fordi jeg har lært han det. vi snakker mye om enkle mattestykker som "hvis du har to epler og får tre epler til. hvor mange epler har du da?" om du eller noen andre ikke har gått in for å lære henne det så er det jo bra at hun har forstått det helt selv det er jo en større prestasjon en at jeg printer det inn i hodet på min
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #12 Skrevet 14. oktober 2010 det med bilmerkene er uvanlig ja. Men jenta mi på 20 måneder kan de fleste bokstaver, telle til ti, og snakker i setninger på opp til 4 ord. hun kan veldig veldig mange ord. Men det kan alle i barnehagen hennes på hennes alder. så i mine øyne er ikke dette uvanlig men gjennomsnittlig. Jeg liker at hun er midt på treet jeg!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #13 Skrevet 14. oktober 2010 Det er så gøy når man oppdager at barna kan noe nytt! Har en datter på 4 år og 4 mnd,og hun er ganske god på både tall og bokstaver. Har oppdaget i det siste at min er ganske god på enkel hoderegning..feks hvis hun skal hente en mandarin til seg selv, en til meg og en til pappaen...så sier jeg at vi har syv mandariner,og spør hvor mange som er igjen da.Så tenker hun seg litt om og sier 4.taster henne litt i forskjellige sammenhenger uten å gjøre så mye ut av det...Synes det er litt stas jeg da,men aner ikke hvor vanlig dette er:)
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #14 Skrevet 14. oktober 2010 Sønnen min leste leksikon innen han var fylt 2 år. Da han var 3 løste han vanskelige matematiske oppgaver på universitets nivå. Han snakker 8 språk flytende, og spiller 14 instrumenter. Høres ut som barnet ditt ligger langt bak utviklingsmessig. Hadde jeg vært deg hadde jeg skaffet henne profesjonell hjelp så fort som mulig!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #15 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg vil tro det er vanlig, siden jenta mi på 3,5 år også kan tallene, hun håndterer fjernkontrollen til TV mye selv nå :-).
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #16 Skrevet 14. oktober 2010 10.35 her, jenta mi teller forøvrig til 100 på norsk, kan telle til 10 også på engelsk, tysk og spansk, samt synge litt på tysk. Men det er fordi vi synes det er veldig morsomt å lære henne sånt, de er jo så lærevillige i denne alderen :-)
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #17 Skrevet 14. oktober 2010 Det er alltid kjekt når man oppdager nye ting med barna sine, selv om det er "helt normalt" det man oppdager. Jeg var så stolt av min "middelmådige" sønn at jeg skrev opp mange slike første-hendelser. Mange post-it lapper eller avrevne ark som ble puttet i en boks. De fra han var liten har jeg skrevet inn i albumet, alt fra sprøyter på helsekontroller til ord han sa på en merkelig måte. I tillegg har jeg skrevet morsomme historier opp i gjennom årene som ligger lagret på harddisk. Mange sider. Så nå har jeg mange gullkorn - ( i mine øyne selvsagt!) som jeg skal skrive inn på fotobok med noen bilder innimellom til han blir konfirmant om noen år! Det blir min gave til gutten min, en gave som ingen andre kan gi:)
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #18 Skrevet 14. oktober 2010 Når ungene er interessert i noe, tror jeg de kan lære det utroligste..Gutten var så vist passert 2,5år og kunne plutselig alle farger...Nå er han 3 og noen måneder og teller til 20 og kjenner igjen flere av tallene når han ser de på denne tallrekken. I tilleg kan han mange traktor/landbruksmaskinmerker og ser hvilke type traktor det er på lang avstand, trodde lenge han lærte logoer og fargene og skilte de slik, men han kjenner de igjen uansett! Nesten skremmende, Dutch Fahr og New Holland og Ford..Visste ikke at sistnevnte hadde landbruksmaskiner en gang...Og de to andre merkene..... Men intelligent...Tror ikke det er noe ny einstein altså ) Og for å nevne det, han har lært tall og farger uten at det har vært noe "Opplæring" fra vår side. De begynner med tall nå i barnehagen og traktorer..Ja, vi ser i blad og han spør/spurte "hvilke traktor det?" også visste han det.. Igjen, har de interesse for noe så lærer de det lett....Intelligens vil nok først vises litt oppi skoleklassene, når vi ser hvor fort de kan lære ting som ikke egentlig interesserer de og HUSKE på det i lenger tid etterpå.. Han "Porsche"-gutten som var med på Lør-Dan og tror også Norge Rundt for flere år siden var jo også 3 år, men vil si at min sønns traktorgjennkjennelse er bedre en denne guttens bilkunnskap....Så jeg er plutselig ikke så imponert over den gutten lenger..Men å melde han på TV-show? Hvorfor det, liksom.... MEn moro er det når våre små håpefulle imponerer oss til de grader ) Og så lenge den sosiale intelligensen er normal så skal JEG være fornøyd )
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #19 Skrevet 14. oktober 2010 Tror det er ganske vanlig, egentlig.. Min datter har nettopp fylt 3, men har kunnet alle tallene lenge. Kjenner igjen alle bokstavene i alfabetet og leser litt. (Leser noen ganger fra høyre til venstre slik at 'sol' blir 'los', men det bekrefter jo egentlig bare at hun leser og ikke kun kjenner igjen ordets utseenede). Teller til 10 på engelsk og bruker riktig engelsk tallbenevnelse. (Vet at f.eks 'fem' = 'five' på engelsk, så det er ikke bare oppramsing av telleregle). Mitt barn er nok ikke usedvanlig intellegent, men det som er sant er at barna er som svamper! Evnen til nylæring er så å si ubegrenset. Vi har ikke pushet på, men vi har vært svært velvillige til å lære bort når hun har vist interesse for det. Eks; da hun bare var litt over året skulle hun på 'død og liv' vite hva 'B'en på Brelettpakka het. Deretter var det for henne om å gjøre å finne igjen B'er over alt i miljøet. Hun viste altså tidlig interesse for bokstaver o.l.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #20 Skrevet 14. oktober 2010 Hun er flink. Hun kan tall, gjenkjenner de og skjønner hvordan man ringer i telefonen. Tilsammen vitner dette om en glup jente :-) Sønnen min er også på den skarpe siden av skalaen. Han har akkurat fylt fire og har begynt å lese og skrive. Han kan også lese tosifrede tall. Veldig stolt, men også litt skremmende, vil jo så gjerne stimulere ham "godt nok" i forhold til de evnene han har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå