Gå til innhold

Dere som har litt peiling på trening og vekt, se hit litt!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at muskler veier mer enn fett, men kan jeg virkelig gå opp etter kun 1 treningsøkt?? Altså jeg trener nesten hver dag, men ikke så mye styrke, men for 2 dager siden hadde jeg en skikkelig styrkeøkt avv overkroppen og er så sykt støl at det smerter, og vekten er gått opp...:( Kan dette ha noen sammenheng tro?? Kostholdet er bra og jeg forbrenner mer enn jeg tar inn så burde vel ikke gått opp da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muskler veier ikke mer enn fett, 1 kg muskler veier det samme som 1 kg fett ;-) Det er plassen, volumet, musklene tar i forhold til fett som har skapt den noe tåpelige myten av muskler veier mer enn fett.

 

At du har gått opp kommer nok av noe annet, man skal trene mye styrke før det gir utslag på vekten. Skal du snart ha mensen? Eller har spist noe salt mat? Da får du gjerne litt ekstra vann i kroppen og går opp litt til det skilles ut igjen. Eller kanskje du har sist noe litt tung mat som trenger tid på komme seg gjennom fordøyelsen? Kan være veldig mange grunner til at vekten hopper lit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig veier muskler mer enn fett. Bly veier også mer enn fjær. Men det er klart at når man veier opp en kilo bly så veier det nøyaktig like mye som en kilo fjær...Poenget er jo at når man måler i volum, så veier en kubikkcm muskel mer enn en kubikkcm fett. Så det er vel ikke myten som er tåpelig, det er du som ikke har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

08:14 her

 

Jeg skrev:

 

"Det er plassen, volumet, musklene tar i forhold til fett som har skapt den noe tåpelige myten av muskler veier mer enn fett."

 

Nei, jeg har jo tydeligvis ikke skjønt det da. Eller kanskje bare du som ikke klarer å lese og ser at jeg skriver det samme som deg, bare med færre og anderledes formulerte ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg så den. Det jeg bet meg merke i var at du mener at det er en "tåpelig myte" at muskler veier mer enn fett. Det er ikke en tåpelig myte. Det er et faktum! Men med din logikk om at 1kg av ditten veier like mye som 1 kg av datten, så veier alt i hele verden det samme da.

 

Det er derfor man må legge til en faktor til: volum. Og derfor, når man skal sammenligne to ulike massers tetthet og vekt, så går man ut fra det samme volumet, og finner på den måten av f.eks muskler har en annen massetetthet og alltså vekt pr. volumenhet enn fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fullstendig klar over dette, men mener likevel at det blir feil å si at muskler veier mer enn fett uten å da utdype litt. Ja alt i hele verden veier faktisk akkurat det samme om man tar 1 kg av hver ting, det er også et fakta.

 

På meg virker det mer som om du ble litt fornærmet. Du er kanskje en av dem som sier dette ofte og likte ikke å høre at andre synes utsagnet er tåpelig? Jeg vet godt hva som menes, men jeg er også i min fulle rett til å mene at det blir feil å uttrykke det slik. Jeg ville heller da i et HI som dette sagt at "jeg vet at en person med mye muskler veier mer enn en som ikke har det", men det er jo bare måter å uttrykke seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornærmet? Nå tolker du mer enn du har grunnlag for. Jeg er bare opptatt av fysikk, jeg, og ikke i betydningen "kropp".

 

Fint at du mener at du er klar over det, men da er det veldig rart at du uttrykker deg som du gjør.

 

Ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vektøkningen skyldes ikke at du har fått mer muskler eller at du har omdannet mer fett til muskler, men det kan hende du har bundet mer vann, eller rett og slett blitt så tørst at du har drukket en masse som kroppen enda ikke har kvittet seg med. Å bygge muskler tar mye lengre tid og krever mer enn trening. Det krever blant annet et stort proteininntak. For å få 1 kg ekstra muskler, uten å miste fett, må du i tillegg til trening spise i størreslseorden 9000 kcal, hvorav en stor andel er proteiner, mer enn det du forbrenner. Det tilsvarer omtrent 4 ganger ditt normale dagsbehov.

 

Det er helt normalt at vekten varierer fra dag til dag. Det skyldes mest vann og tarminnhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanskelig for kvinner å legge på betydelige mengder muskler pga. mangel på testosteron.

 

Det betyr ikke at hun ikke kan bli råsterk - hun kan det, men hun vil ikke bli "svær" som en mann. Heller tynnere enn større.

 

Men... når man trener styrke har musklene behov for vann, og da blir det en del vann som blir "fanget" i musklene. Dette kan føre til økt kroppsvekt, men ikke en meget stor økning.

 

Bruk heller målebånd (annenhver uke) enn badevekt for å kartlegge resultatene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...