Gå til innhold

Ang kreft. Kan noen se hit? Jeg er veldig usikker nå..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min venninne sitter å diskuterer kreft.. Hun sier at dersom man er "disponible" for å få kreft, feks at både en mor og bestemor har hatt brystkreft, så vil ikke immunforsvaret knekke kreftcellene dersom en datter holder på å få det, nettopp fordi at kroppen tror de cellene er riktige... Er dette sant?

 

Jeg kan egentlig veldig mye om kreft, men jeg sliter noe veldig med å ordlegge meg når jeg skal forklare det for mennesker. Kan noen her inne være så snill å faktisk forklare på enklest mulig måte hvorfor kreft oppstår, hva som går galt siden kreften ikke slutter å komme, hvorfor immunforsvaret ikke klarer knekke kreftcellene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arvematerialet vårt er delt inn i ulike gener, hvor ett gen inneholder en bestemt oppskrift for et protein. Genuttrykket, det vil si antallet oppskrifter av et gen, påvirker uttrykket av dette genet i cellen. Kreftceller har ofte et unormalt høyt eller lavt uttrykk av enkelte gener, noe som antas å påvirke sykdomsforløpet. For å oppnå et tilstrekkelig høyt uttrykk av et gen, det vil si mye protein, kan kreftcellen generere flere kopier av dette. For å skru av et gen sletter ofte cellen arvematerialet hvor genet sitter.

 

En ny studie ved Oslo universitetssykehus, som ble publisert på kreftkonferansen European Association for Cancer Research (EACR) i Oslo i juni, viser at brystsvulster er ulike med hensyn til hvilke deler av arvematerialet som kopieres opp eller slettes. Videre viser studien at det ikke er tilfeldig om det er den nedarvede varianten fra mor eller far som kopieres opp eller slettes på grunn av ulike effekter på genuttrykket i svulsten. I tillegg påvirker den naturlige variasjonen i arvematerialet vårt genutrykket i svulsten (1). Dette kan spille en viktig rolle for hvordan svulsten oppfører seg og hvordan den bør behandles.

 

Normal variasjon i arvematerialet vårt ser derfor ut til ikke bare å predisponere for brystkreft, men også å ha betydning for selve utviklingsforløpet til svulsten.

Arvelig brystkreft

 

Cirka 2.800 tilfeller av brystkreft som oppdages i Norge årlig, 5-10 prosent av disse er arvelig brystkreft, resten er såkalt sporadisk brystkreft. Halvparten av tilfellene av arvelig brystkreft er forårsaket av en mutasjon eller feil i genene BRCA1 eller BRCA2. Kvinner med genfeil i BRCA1 får ofte aggressive svulster. Arvelig brystkreft, som skyldes en feil i et av disse to brystkreftgenene, kan arves fra mor eller far. Det er vist at det er mange ulike feil eller mutasjoner som kan oppstå i disse to genene, og som kan føre til kreft. Feil i disse to genene kan føre til både bryst- og eggstokkreft. Kvinner fra familier som har hatt mange brystkrefttilfeller enten på mor- eller farsiden tilbys i dag å få teste seg for slike feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder brystkreft, er det brystkreft i ung alder som er arvelig. Dvs at selv om mor og mormor har hatt brystkreft, trenger den ikke å være arvelig, hvis de ikke fikk det da de var unge, fikk jeg forklart av min lege. Men det var kanskje ikke det du spurte om:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...