Gå til innhold

Trenger hjelp. 1 åring nekter å drikke vanlig melk.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det normal oppførsel?

Har vært en ihuga mme-konsumer, men når vi skulle gå over til vanlig melk er det beint fram stopp. Vi har prøvd alle sortene i en uke nå.

 

Noen med tips? Redd hun ikke får i seg all den næringen hun trenger, men kan liksom ikke gi henne Nan 3 til evig tid heller:/

 

Bør jeg starte med tran eller sanasol? Skal man gi opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen katastrofe om unger ikke drikker melk, altså. Gi henne kalsium via andre matvarer; ost, melkerik mat, nøtter, brokkoli, bønner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tran er fint og gi ja og kalsium kan man få gjennom ost og yoghurt. Min frøken var likedan, sluttet å amme men nektet vanlig melk. Lot henne slippe noen uker og prøvde igjen og da ville hun ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken på mme og vanlig melk kan ikke sammenlignes, så det er ikke rart at hun ikke automatisk liker det.

En av mine liker det heller ikke, men stresser ikke med det. Hun får en yoghurt om dagen så dekkes de behovene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja:) Då får vi kjøpe tran i morra, eller noe med mer barnevennlig smak for den kresne ganen hennes:)

 

Takk for hjelpa:)

 

Hi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tassen min liker heller ikke melk. I begynnelsen holdt han neste på å spy når han kjente melkesmaken. Har prøvd nå sånn innimellom i 3 mnd og han får servert melk (i tillegg til vann) i barnehagen, men drikker det ikke. Men stresser ikke mer med det. Får yoghurt og ost...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen lov som seier at barn MÅ drikke kumelk. Du kan prøve å blande mme med kumelk, og ha større og større del kumelk etter kvart, du kan prøve igjen med nokre dagars mellomrom, eller du kan godta at ho ikkje likar melk.

 

Det er ikkje veldig mykje som skal til for å dekke kalsiumbehovet, om jenta et f.eks. yoghurt og ost, kanskje babygraut eller havregraut kokt på melk så burde det vere nok. I alle fall om eg skal tru helsesøster. Vi hadde nemlig same problemstilling då lille var lita. Ho begynte å like melk etter kvart, men det vart samtidig veldig tydeleg at ho var allergisk. Ho gjekk på strengt melkefri diett i 1 1/2 år, før ho no (snart 3 år) tilsynelatande har vokst det av seg. Ho likar ikkje å drikke kumelk, så ho drikker havremelk. Men no brukar vi kumelk i matlaging, ho et ost og yoghurt osv.

 

Tran eller omega 3 bør vel alle småbarn ha, uavhengig av om dei drikk melk eller ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre land er det vanlig å bruke mme utover et års alderen. Fordi det er da ideellt tilpasset næringsinnhold, sammenlignet med ku-melk. Det er andre næringstoffer de da får igjennom melk.

Fordi om det ikke lenger er skadelig for baby magen å få kumelk, er det jo ikke det ideelle å drikke heller. Ville ha fortsatt med mme, ingen problemer med et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke personlige erfaringer her, men jeg lurer på om mme har vært lunken, og at kumelka nå er kald. Kan det ha noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å varme opp melka litt også, så det er nok ikke det:)

Får bare vente litt med masinga, og gi henne yoghurt en stund, så får vi se om hun liker det litt senere:)

 

Takk for all respons:)

 

Hi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, det kan de godt få. Man har for det meste gått bort fra allergiargumentet. Da gjenstår kvelning og peanøttolje, men nøtter brukt i mat er uproblematisk og gir samme næringsverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...