Gå til innhold

Etternavn, dilemma....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Venter barn med min samboer snart, og har et litt ekkelt dilemma som jeg håper noen kan svare på....

 

Har et godt forhold, men er ikke aktuelt å gifte seg i nær fremtid, da vi er litt for mye "frem og tilbake".... Har i utgangspunktet bestemt at barnet skal ha hans etternavn, men jeg er ikke lenger så komfortabel med det... For bare 2 uker siden pakket han bagen og dro(9 uker før fødsel..), men kom hjem igjen, og vi har bestemt å fortsatt være sammen og prøve så godt vi kan...

 

Ble nok litt skremt av at han dro, og ser for meg at om han går igjen, vil svigers og han ALDRI la meg endre navnet til lillegull... Jeg vil, av praktiske årsaker, at barnet har MITT navn, da det er jeg som vil ha hovedomsorg ved ev brudd... Har tenkt å foreslå at vi alle 3 endrer navn om forholdet stabiliseres og vi ev forlover/gifter oss, da med mitt navn som mellomnavn, hans til slutt... Svigers er VELDIG opptatt av at deres navn skal videreføres...Noen som vet hvilke regler som gjelder??? Må jo ta det opp med min bedre halvdel snart, men gruer meg sykt mye....

 

Takk for saklige svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

forlang at du skal ha med ditt navn som mellomnavn. det skal vi gjøre her:) ikke fordi at forholdet ikke er noe bra el no sånt, men jeg har ikke lyst til navnet mitt skal "glemmes" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener, er litt usikker på etternavnet selv. Tror ikke det er noen spesielle regler, annet enn at dere må være enige når dere skal underskrive papirene til folkeregisteret. Det mest "tradisjonelle" er at de får farens etternavn, og heller har morens etternavn som mellomnavn. Men det er helt opp til hver familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bestemte jeg at ungene skulle ha farens etternavn, og kun det. Han ville gjerne at de skulle ha begge, men jeg mener at less is more...

 

Barna vil alltid være mine uansett hva de heter, og det samme gjelder med pappaen.

Ser ikke helt problemet med at babyen tar farens etternavn, uansett hvilket forhold dere kommer til å ha. Selv om dere går fra hverandre, er jo det ingen grunn til å bytte navn på ungen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode svar!

 

Planen var i utgangspunktet mitt navn som mellomnavn, hans til slutt. Er helt enig i at barnet er mitt, uansett etternavn, men siden det blir jeg som blir å ha hovedomsorg ved ev brudd, vil jeg at vi heter det samme. Vokste opp med skilt mamma, var ufattelig mye rot med post, sykehus etc fordi vi ikke hadde samme etternavn... Til slutt gikk min biofar med på navneendring, men du og du, så mye unødvendig stress og rot!!!

 

Er muligens jeg som enda ikke har kommet over sjokket at han bare dro nå i sluttspurten av svangerskapet, og jeg er oppriktig glad for at vi fant ut av det(denne gangen), samtidig kjenner jeg jo at jeg også har et visst markeringsbehov, både ovenfor han og svigers, som er SYKT opptatt av at deres navn skal leve videre. Dessuten har han et type "Hansen" navn(ikke noe galt med det altså!!!), mens mitt navn er det kun vår familie som har her i landet. Hormonell og høygravid er jo heller ikke et godt utgangspunkt for fruktbare diskusjoner med min kjære kanskje:)

¨

Uansett, takk for innspill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.jeg var samboer med mine barn sin far da de ble født. Jeg valgte å la barna få farens navn til mellomnavn og mitt etternavn som slektsnavn. Mitt etternavn er ikke så vanlig så ville holde på det. Når vi giftet oss, beholdt jeg mitt eget navn. Nå er jeg skilt forlengst og bor med barna alene. syns det er fint å dele etternavn med dem. Jeg mener at det er mor som har det siste ordet når det gjelder navn, også etter lovverket. Ihvertfall hvis hun har daglig omsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hos oss var lillejenta oppkalt etter min mor. min samboer har to etternavn(det mellomste fra sin mor og det siste fra sin far), så vi tok hans mors etternavn. så her står det tre versjoner på postkassen;-) men jeg syntes det etternavnet min datter har er penest(og det er sjeldent), så hvis(når) vi gifter oss håper jeg at samboer dropper farens etternavn og at vi alle tar min datters.

 

men navn er navn, det spiller ingen rolle. hvis de har et navn som er mere sjeldent en ditt hadde jeg tatt det, og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...