Gå til innhold

3D og Downs syndrom


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

vet ikke om ansiktet avslører det, men de kan ihvertfall se det på nakkefold o.l. Men spørs ikke det også på hvor langt på vei man er for å kunne se det? Er ikke sikker, altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer vel litt an på hvor langt du er på vei. Jeg hadde en valig UL i uke 9. Da sa gyn at det var den beste uka og se om fosteret hadde downs. På nakkefolden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nakkefold er ordinær ul aaalt for sent for å se. Man får rett og slett ikke vite noe før barnet er født. Men joda HI, det er sikkert ubegrunnet og du burde ikke tenke så mye på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i uke 28.

 

Lurer bare på om noen har sett at babyen har DS da.....de er jo ganske spesielle i ansiktet, men sikkert vanskelig å se inni magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var på 3D ul sa vedkommende at det ikke var tegn til hverken DS eller hareskår. Så man kan nok i noen tilfeller se det.

 

Men det er jo ikke alle som har Downs som man ser det på ved første øyekast.

 

Ei venninne har en sønn med downs og det tok et døgn etter fødselen før de fikk beskjed om at han hadde det. Jordmoren hadde hatt en mistanke, så det ble tatt tester. Foreldrene sier det selv at de ikke kunne se det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skremme deg, men det finnes tross alt mange utviklingshemminger som ikke vil kunne vises på ansiktstrekkene hverken før eller etter fødsel. Du burde være snill med deg selv og gjøre alt for å kun fokusere på det man kan se, som at alle organer er fine, og at babyen ser ut til å være frisk. Ikke ta noen sorger på forskudd eller bekymre deg for noe du uansett ikke finner ut av før barnet er født. Noe finner man jo ikke engang ut av før måneder senere. Statistisk sett er barnet ditt feilfritt. Tør å stole på det, heller enn å bekymre deg unødvendig. Gled deg over det du kan glede deg over, og våg å tro at alt er som det skal være. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på UL i uke 11, men gyn sa ikke noe om det og jeg ville ikke spørre siden de ikke har lov å sjekke....

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

de sier ikke noe på ul hvis barnet ser friskt ut, dvs ingen DS funnet. ul er jo for å se om bla. barnet er friskt så det sjekker de jo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere tegn som kan indikere downs, høy nakkefold, mangel på neseben, dårlig blodgjennomstrømming i navelstreng bla.

Nakkefold kan måles i fra uke 11 og til utgangen av uke 13.

F.eks høy nakkefold alene trenger ikke bety kromsomfeil , det er kun fostervannsprøve som med sikkerhet kan si om fosteret har downs.

 

3 d ultralyd alene kan ikke utelukke downs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de har faktisk ikke det.. Det er veldig strenge regler på dette og egentlig skal slike utredninger kun foregå på ett av de 6 (?) sentrene for fosterdiagnostikk rundt om i landet, og det er kun et tilbud til de med spesielle risikofaktorer (høy alder, tidl barn med utv. hemming, medisin bruk i svangerskap osv)

At mange tar ul i den perioden som man kan se forstørret nakkefold er nå så, men egentlig har altså ikke legene lov til å se spesifikt etter denne.. Likevel syndes det stort, men husk at det er varierende kvalitet på de som utfører slike undersøkelser og det kan gi falsk trygghet å få tatt en slik undersøkelse om den som tar den ikke har spesiell trening i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg faktisk fått sjekket selv, så våset ditt kan du gi opp. De har lov å sjekke. De skal ikke "lure folk" til å få syke barn uten å få beskjed først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig, det er vanskelig å måle nakkefold, og det er få sykehus som virkelig kan måle det. Andre leger henviser til disse sykehusene hvis mistanken på høy nakkefold eller andre tegn på kromosomfeil er tilstede.

Jeg har akkurat vært igjennom dette og ble henvist videre til fostervannsprøve etter duotest. Sjekket også med privatpraktiserende som bekreftet at det bare er få sykehus som med sikkerhet kan måle nakkefold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte om dette da jeg var på UL i uke 18. Fikk da beskjed om at de kan se det på å måle nakkefold, men dette måtte da gjøres tidligere i svangerskapet. Men hun sa også at det var liten sannsynlighet at barnet hadde Downs, da de kan få noen få indikasjoner når de ser på diverse organer (tror hun sa hjerte, lunger, nyrer) og når de måler lårbein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant også dette fra legeforeningen:

 

Definisjoner

Prenatal diagnostikk er lovregulert i "Lov om humanmedisinsk bruk av bioteknologi" av 5. desember 20031 hvor det i § 4-1 står: "Med fosterdiagnostikk forstås i denne lov undersøkelse av føtale celler, foster eller en gravid kvinne med det formål å få informasjon om fosterets genetiske egenskaper eller for å påvise eller utelukke sykdom eller utviklingsavvik hos fosteret". Det foreligger bl.a. krav om godkjenning av institusjoner, undersøkelsestyper og metoder av departementet (§ 7).

 

Ikke-invasive tester (metoder som ikke anses å ha noen risiko for mor eller foster)

•Biokjemiske analyser av maternelt blod

•Ultralydundersøkelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...