Gå til innhold

Hva hadde du tenkt dersom din egen far hadde villet at du skulle ta blodprøve for å finne ut om din mor har vært utro?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

dette gjleder noen jeg kjenner og jeg syns det er sykt. uavhengig hva prøven viser, syns jeg tanken bak er myye verre. syns dere det er go nok "grunn til å bryte kontakt?

 

og en ting til, kan blodprøve alene si noe om farskap?

dvs hvis mor og far begge har blodtype a og barn har blodtype b, kan det bety at barnet har en annen far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da hadde jeg bare bedt ham ta det opp med min mor.... Hadde nektet å bli blandet inn i slike ting mellom mine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fins ikke tull!

jeg trodde også det var tull da jeg hørte det, men så gærne folk fins faktisk.

ingen som kan gi et ordentlig og voksent svar her?

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man påtatt seg farskapet i maange år bør det være det som teller.

 

En test kan jo ikke gjøre noe fra eller til om han er glad i "barnet"...

 

En Dna test vil vel si med stor nøyaktighet om han er faren eller ikke.

 

Jeg har blodtype AO+ Og Faren til de to eldste har AB+ , hun eldste har også blodtype AO+ , Guttungen er jeg ikke sikker på men ; Han må ha AO+ , BO+ eller AB+. Han kan ikke feks ha blodtype O.

 

Begge foreldrene kan ha feks AO+ Eller BO+ og barnet O+.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, men har du noe belegg for å si det? har du nok kunnskap om gener og blod til å kunne si noe så bastant. hvis du kommer med en slik påstand, må du jo også kunne begrunne den, syns du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som voksen, hvis min pappa hadde kommet med noe sånn, så hadde jeg latt ham ta seg ut. Ikke at det er noen fare, for jeg er søren meg vokst fra hans sædcelle alene...har ingenting fra min mor! :P

 

Men, seriøst. Jeg hadde rynket på neda, spurt om han mente det, så spurt om han var blitt gal. Hadde han ment det og ikke vært gal, så hadde jeg gjort det. Hadde min far kommet med noe så vanskelig og tungt, så lang tid etter, så er det tydeligvis noe han trenger å bli ferdig med, så da ville jeg gitt ham "en gratis".

 

For meg hadde det ikke betydd noe ovenfor min far, men det hadde jo vært mere på min mor, i tilfelle. Det hadde jo vært hun som hadde "lurt" meg/oss...

 

Pappaen min er han uansett om det er hans gener eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager, men jeg mente at du måtte tulle hvis du virkelig trodde blodtypen kunne sjekkes for å finne farskapet, og at det ikke hadde slått deg at det gjaldt DNA-testing.. :) Tenk på alle de potensielle fedrene det er der ute om Rh skulle avgjøre ;)

 

Ang hva du skriver først, så er det veldig synd at foreldrene til vennen din hadde kommet til dette punktet. Men så lenge jeg ikke vet noe om bakgrunnshistorien deres, så er det umulig å si om faren er urimelig eller ikke. Hvis det viser seg at moren faktisk har vært utro og barnet ikke er hans, så har han (og barnet) da all rett til å få vite det. Men om det er grunnløse beskyldninger fra farens side, så har han gått for langt. Derfor hadde jeg nok tatt dna-testen, men gjort det VELDIG klart at skulle det vise seg at han er faren så skylder han moren en STOR unnskyldning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodtype O viker for alle andre blodtyper så du kan ikke ha AO+

Da har du A+

 

Jeg har O+, min bror og søster har O+ og derfor har både min mor og far O+.

Siden min mann ikke har O har ungene våre hans blodtype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis far har A og mor har B, og si barnet også har blodtype A, tenk hvor mange andre menn som også har blodtype A? Så det må nok en DNA-test til, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er vi rh+ begge to, jeg er B+, han er O+, så ungene er enten B+ eller O+ (NERDEADVARSEL FOR DEN SOM LESER VIDERE! for jeg vet at mine blodgener er BO, siden jeg og min bror hadde det gøy med å regne på slike ting når vi var små. De som har blodtype O har nemlig helt sikkert OO som blodgener, siden O er ressesivt. Min far er O og min mor AB (må derfor ha AB blodgener) så vi fant ut at vi måtte derfor ha fått enten A eller B fra vår mor, og helt sikkert O fra vår far, og følgelig ha enten A eller B som blodtype. Jeg har B, min bror har A viste det seg nå vi ble større og fikk vite dette (han i militæret, jeg som blodgiver). Derved vet jeg at jeg altså har BO som blodgener, mine barn får derfor enten B eller O fra meg. Og mannen er altså O, så han gir ut O helt sikkert, derved O eller B på ungene. og begge er rh+, så det er ungene også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

å herregud for et innlegg.. det er jo nesten et hån mot de som har opplevd det. Selv kom min far til meg for ett par år siden og ville ha en farskaps test, velogmerke har mine foreldre hatt et turbulent forhold siden de ble skilt når jeg vra 2år, men jeg fikk jo sjokk. Han truet med at han ville gå rettens vei hvis det ikke ble gjort.. Det ble det da tatt en dns test, utført hos Volvat og det tok et par uker, jeg hadde helt hetta, for i en bisetning hadde pappa sagt han ikke visste hva han kom til å gjøre dersom han ikke var min far. Det kostet i underkant av 3000,- Jeg (eller noen andre for den saks skyld) hadde aldri tvilt på farskapet, men han var helt besatt, skulle også stevne mamma for retten med krav om alle årene med bidrag, jeg fikk helt sjokk.. MEN det viste seg at han VAR min pappa, og når jeg tenker etter er jeg skremt over å ha slike gener i meg.. Vi hadde ikke noe særlig kontakt den gang, og idag snakker vi ikke med hvarendre i det hele tatt, så det kom dessverre ikke noe godt ut av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av foreldrene dine kan meget godt ha O-!

 

Dessuten; du sier ikke om det er genotype eller fenotype du snakker om. En prrson med fenotype A kan ha genotype AA (A-gen fra begge foreldre) eller AO (A fra den ene og O fra den andre, i dette tilfeller vil barnet få fenotype A siden O er reccesivt).

 

Tilsvarende kan en person med Rh+ ha genotype Rh+-, som kommer til uttrykk som +, eller Rh ++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei! hvis mor og far er a kan barnet bare bli a eller 0... hvis det skal noe b inn i blodtypen må en av foreldrene ha blodtype med b i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk akkurat vært i denne situasjonen selv,vil ikke si alt for mye rundt det her, siden det kan være noen som kjenner oss igjen. Pappa var gift før og har to barn fra det forholdet. Barna er voksne nå, og pappa har alltid følt at det er noe som ikke stemmer, men han har ikke villet tatt det opp. Nå, for en stund siden, måtte han det.. han pratet med de søskene mine. Hun ene forstod situasjonen godt, og ga gledelig dna prøve. hun anre ble dødelig fornærmet, og forlangte å levere prøven selv i en forseglet konvolutt..for hun stolte ikke på pappa (trodde at han fabrikerte og tuklet med prøvene). Han var der da konvolutten var forseglet, så skulle hun poste den selv dagen etter.

 

Da pappa fikk svar på prøvene, lå det med et skriv om at forseglingen var brutt, og at testen hennes og hans var alt for like.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren din vil da sikkert ikke vite om moren din var utro, men om han er faren til hennes barn - deg. Jeg syns det er en utrolig viktig ting å vite, men stiller spørsmålstegn hvorfor han kommer med det nå?

 

Jeg er for generell dna-testing når et barn blir født. Da vet alle om moren er moren og faren er faren. Ikke noe mer puling rundtomkring og så bestemme seg for hvilken mann får regningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...