Gå til innhold

Tidlig UL og nakkefold


Nete74

Anbefalte innlegg

I går var jeg til tidlig ultralyd for å se om ting var som det skulle være og så var jeg naturligvis spent på det med nakkefolden. Gynokologen nektet å måle nakkefolden. Han sa at det var ikke lov å gjøre det og at han visste at noen gjorde det likevel. Han sa også at det var for sent for meg (er i uke 13) og at det var mellom uke 9 og 11 man så det. Videre sa han at aktiviteten, størrelsen på fosteret i forhold til alder samt neseben var like gode indikatorer på Downs som nakkefoldsmåling.

 

Flere enn meg som har blitt nektet nakkefoldsmåling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, min gynekolog ville heller ikke. Hun sa akkurat det samme.

Men jeg så jo at hun så på den og er helt sikker på at hun hadde henvist meg videre hvis hun hadde sett noe uvanlig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på sykehuset å går og gynekologen min så på nakkefolden. Sa at det ikke var en pose som de ofte kunne se om det var fare for downs. Hun sjekket det fordi jeg spurte, men nevnte ikke at det ikke var lov. Hun sa bare at utsyret som hun brukte på meg ikke var laget til det formålet, så det var ikke lett å få tydelige bilder, men at ut i fra det hun kunne se var det ikke noe fare for det. Jeg var jo heller ikke i risikogruppen fikk jeg beskjed om.

Jeg mener selv at jeg var 13 + 0, gynekologen målte meg til 13+1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på privat ul da jeg var 12+3 ble nakkefolden målt uten at jeg spurte om det. Den lå i grenseland og jeg ble henvist til Rikshospitalet for ultralyd og blodprøve. Jeg var ca 13+2 da jeg var der og det gikk helt fint å måle nakkefolden da. Tror det er fram til uke 14 man kan måle den.

Det virker som det er ulik praksis på om de måler nakkefolden, noen mener at de ikke har lov mens andre mener at de har lov. De har jo plikt til å si i fra hvis de ser noe som kan være galt, og det gjør de jo hvis de ser at nakkefolden er stor. På en måte syns jeg det var litt dumt at nakkefolden ble målt for mest sannsynlig fikk jeg en unødvendig bekymring, men samtidig fikk jeg jo en ekstra grundig sjekk på Rikshospitalet. Alt så heldigvis bra ut da jeg var der, men noen 100% garanti er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte faktisk å gå til tidlig UL hos en jeg vet sjekker nettopp nakkefold, nesebein, lengde på lårbein og alt annet av organer og hjerne. Var hos han også i forrige svangerskap og jeg føler meg trygg på at han hadde sendt henvisning videre hvis det hadde vært tegn til at noe ikke var helt som det skulle. Han sier at beste tid for å sjekke nakkefolden er i uke 12 og 13. Selv har jeg vært der i uke 12 begge gangene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er bare "lov" for spesialister å uttale seg om nakkefolde, fortrins vis legene på St Olavs hospital i Trondheim og Rikshospitalet i Oslo. Målingene foretas i uke 11-13, men tror det optimale er uke 12-13. Hvis en gynekolog uten om de som jobber ved disse to sykehusene er usikker på om det kan foreligge avik i tykkelsen på nakkefolden, skal de henvise til det av sykehusene som har spesialister. Det er fortrins vis de som tilhører risiko grupper som får tilbud om ul, men det er mulig å få henvisning utenom dette også, men da gjør legene på sykehuset en vurdering/ prioritering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...