Gå til innhold

Småtten vokser snart ut av bilstolen sitt, 4 mnd gammel


tingeling87

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg snart må kjøpe et nytt sete til sønnen min. Han er lang og tung, og sitter ukomfortabelt i bilstolen.. Har Maxi Cosi Cabriofix. Hvilken bilstol er best å bruke til små babyer som ikke passer i babyseter lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Små babyer bør sitte i babyseter. At et barn på fire måneder skal ha vokst ut av dem alle høres usannsynlig ut. Hvor lang og tung er han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er han da??

 

Jeg har selv en gutt på halvåret som er noen-og-70 lang og veier over 10kg, så setet begynner å bli ganske trangt. Størst problem er vel at selene er veldig korte og kronglete å spenne fast.

 

Å bytte sete er enda uaktuelt, så det jeg har gjort er å kjøpe en pose som passer til setet (Odenwalder mini.pose 599,- på Barnas Hus), og dropper da ytterklær. Det hjelper litt og regner da med at stolen holder noen mnd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da finnes det jo andre babyseter som passer. Jeg har en unge på godt over 11 kg og noenogsøtti cm i et Britax babysete for tida, og han er ikke i nærheten av å være for lang. Litt klønete om han skal festes i full vintermundur, men det skal man jo helst ikke uansett.

 

Men neste setetrinn med bakovervendte seter og noenlunde liggestilling og sidestøtte vil jo være ok om barnet er over ni kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ca 8,5 kilo og 68 cm. I body og strømpis er det ikke noe problem, men når han får på seg yttertøyet så blir setet for trangt synes jeg. Ser han ikke liker å sitte oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det var jo det vi kjøpte..? Vet ikke om jeg uttrykte meg uklart? ;)

 

Minsten var en kompakt bolle og det var rett og slett ikke plass til skuldrene hans i babysetet...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Jane bilstol til småtten. den er fra 0-13kg og han er 10 kg og rundt 73 lang han har enda god plass i den. Eneste minus med den stolen er at den er vanskelig å innstalere i bilen. Ikke en stol man kan ta fort inn og ut av bilen, men nå er jeg en tettinntil mamma så jeg har ikke det behovet for bærbarstol alà maxi cosi.

 

enig i at babyer helst burde sitte i stoler som er laget for dem. Kanskje bare kjøpe en større brukt ? og selge det som er for lite ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du husket å fjerne den trekantputen i ryggen som er polstring for spedbarn og som gir de litt mer liggende stilling i starten? Vi måtte fjerne denne ved omlag 3-mnd alder.

Men etter det holdt setet til ca 9-10 mnd. Har ei lang jente og hadde samme sete som deg. Ei vennine skjønnte ikke at denne kunne fjernes derfor jeg tenkte det var lurt å spørre...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme sete og byttet da han var rundt 8 mnd. Ble litt trangt med yttertøy. Men nå er han snart 2 år og vi skal bruke babysetet når vi reiser på ferie. Han har ikke passert vektgrensa og hodet holder seg fint innfor kanten. Minuset er at selen kunne startet noen cm. høyere oppe.

Mange av kombisetene har like god sidekollisjonsstøtte og er fra 5 kg. så det skal fint kunne brukes. Det som er verre er at de sitter rettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk slik at babyer ikke skal sitte i setet med masse yttertøy på da... Trygg trafikk sier at barnet ikke blir festet ordentlig da.

 

Når det er sagt så hadde vi også et maxi cosi sete til lilleknott og det var han for stor til da han var 5,5 mnd. Husker ikke hvor stor han var da, men han var relativt lang og veldig tykk;p

Grunnen til at vi da måtte bytte sete var ikke at han satt ubehagelig, men selene begynte nede på ryggen hans, ikke over skuldrene som de skulle.

Fikk da beskjed om at det ikke var bra at selene starter nede på ryggen i en ev. ulykke.

 

Mener å ha lest at maxi cosi setene er små i forhold til mange andre seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pga kollisjon måtte vi bytte sete når poden var 5-6mnd. Vi byttet til Acta Graco Duologic. Det er fra 0-18kg, kun bakovervendt, tre ulike stillinger, med babyinnlegg hvis man trenger det og kan festes med isofix, to-punkt eller tre-punkt sele. Minuset er at det er styggtungt og ikke noe å ta med seg på fly for eksempel. Han bruker det fortsatt (3,5år og ca.16kg) og har ikke problem med å få plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...