Gå til innhold

Det er visst ikke så lurt å få baby før 1. august....


madike

Anbefalte innlegg

...iallefall ikke om man trenger barnehageplass, når man skal tilbake i jobb.

Mulig dette er et ihjel-diskutert tema her inne, jeg leser ikke alt som blir skrevet her. Men for meg er dette noe jeg ikke har vært klar over før jeg fikk barn selv.

 

Er ikke dette en merkelig ordning? At man ikke har krav på barnehageplass før i august det året barnet fyller et år? Det er 8 mnd å vente for de som er født i 1. januar! Og max fødselspermisjon er 56 uker!

 

Er det noen som er enig med meg her? Eller blir jeg nå å få svar som: Dette burde du tenkt på før du fikk barn, hva med dagmamma osv osv.

Jeg vet selvsagt at det finnes mange løsninger, poenget mitt er bare at systemet er urettferdig! Det burde være likt for alle. Alle skulle hatt krav på barnehageplass fra de fyllte 1 år, ikke bare de som er født etter 1. august.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...en ting til... La oss si at man ikke vil overlate barnet til en fremmed dagmamma, og må være hjemme med barnet selv. Da må man ta permisjon fra jobb uten betaling selvsagt, og det eneste man får fra Nav er kontantstøtte på 3303kr i måneden! Det er jo rikelig :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår er født i slutten av november 2009, så vi får ikke rett på barnehageplass til han før han er ett år og åtte måneder...

 

Planen var å få han inn i barnehage etter jul, men vi bor i Oslo i en bydel med kjempelange ventelister, så det ser mørkt ut. Dagmamma er uaktuelt for oss, kjenner omtrent ingen i Oslo som har god erfaring med "ukjent" dagmamma. Så det begynner å blir svært aktuelt med ulønnet permisjon også etter jul. Økonomisk klarer vi det, så jeg er ikke så veldig bekymret, men er helt enig med deg at systemet er urettferdig. En skikkelig politikerbløff faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo godt kalle det urettferdig, og jeg skjønner problemstillingen(har selv 3 barn som ikke har begynt før de var 1,5 år)

Men- for det første så må man jo tenke litt på hvordan systemet skal fungere også. Barnehagene ville jo gått med tap om de skulle hatt flere ledige plasser i løpet av året til alle barna som da ville begynt i januar, oktober, el.... Det er jo et faktum at et barnahageår er fra august til august- akkuratt som skolene.

En annen ting er jo det du kaller som "det eneste man får fra nav...."

Prøv å vri på det- tenkt så heldige vi i Norge er som faktisk kan få penger i det hele tatt for å ha barnet vårt hjemme med oss!

 

Jeg vet at det kan være en stor økonomisk utfordring, men likevel så er det for en periode, man kan kanskje spare opp litt til de mnd man vet at man skal være hjemme med "bare" kontantstøtte...

Da jeg gikk hjemme etter å ha fått to barn (med 13 mnd mellomrom) hadde jeg desverre ikke krav på noe jeg. Hadde gått fra å være student med liten jobb vedsiden av til permisjon.

Fikk permisjonspenger, men det kunne jeg ikke få dagpenger fra for det var for lite så da jeg var jobbsøkende så fikk jeg ingenting.

Så vet at ting kan være tøft, men likevel så er vi heldige her i Norge tør jeg påstå;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo være realistisk her, og innse at ingen kan garantere barnehageplass til alle akkurat den datoen de enkelte måtte ønske det. Men kanskje det hadde vært en bedre løsning at man hadde hatt to opptak i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor skal grensen gå? Man kan jo bare la det være så "enkelt" som at alle barn har krav på barnehageplass etter fylte ett år.

Men ser veldig godt poenget ditt, 3småtroll, om at det blir et problem for barnehagene. Har dessverre ikke nå løsning på det :) Skal gruble litt og så ringe Stoltenberg så snart jeg kommer på noe:)

 

Joda, klart vi er heldige i Norge som får penger i det hele tatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår er født 8. januar, hun er nå 2,5 år. Jeg brukte masse tid på å kontakte private fam.bhg, sendte søknader og hadde kontakt med styrer. Fikk på den måten plass akkurat da vi trengte det! Hun gikk i liten fam.bhg fra januar til sommerferien og da fikk hun plass i kommunal bhg.

 

Vil anbefale alle å gjøre en innsats selv for å skaffe seg bhg.plass, systemet kan ikke være sånn at alle kan få plass akkurat når de selv ønsker, det er helt umulig.

 

Det er værre for barna som er født etter 1. september, de har ikke krav på plass før de er nesten 2 år....

 

Obs; i Oslo kan man søke ALLE bhg i ALLE bydeler!! Det er ikke lenger oppdelt i bydeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det som en fordel å få barn før 1.aug jeg da, for man har jo, som mange sier over her, ikke rett på bhgplass hvis man er født etter 1.sept.

Men jeg vil tro at man noen steder i landet vil kunne få bhgplass midt i året fordi de evt kan flytte noen av de eldste over på stor avd på nyåret. Eller at de ikke har fått fyllt opp alle plasser.

Men vi prøver iallefall å planlegge nr 2 til perioden april tom juni fordi det passer oss best ;) Vet jo at ikke alle kan det.

 

Men noen regler må det jo finnes, og jeg vet at hvis bhg skulle gått med halve barnegrupper store deler av året så ville det fått konsekvenser for bemanningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei jente som fyller året nå i oktober. Og vi har ikke krav på bhgplass før august neste år. Og sånn som det ser ut her vi bor, så får vi ikke plass før heller. Er flere før oss på ventelistene.

 

Men vi har bestemt at jeg skal jobbe litt helger, og noen ettermiddager. Også får vi kontantstøtte. Jeg kommer nok til å halvere lønna mi, men da får vi bare lever slik etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kjipt, men hvis alle barn skulle ha krav på barnehageplass fra den måneden de fylte ett år, samtidig som alle plassene i barnehagen skulle være besatt hele tiden, måtte vel alle sluttet i barnehagen den måneden de fylte seks år eller begynte på skolen. :-)

 

Vi var heldige! Vesla er født i august, og barnehagen her har uansett opptak hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, er det sant, Blomstrpiken?? Det visste jeg ikke! For et merkelig system. Så hvis man er født 2. september 2010 så må man vente til opptaket i august 2012??? Fordi man bare er 11 mnd når opptaket i 2011 er?

 

Skjønner at jeg burde satt meg inn i denne barnehagegreia for lenge siden. Men man hører jo ikke noe om denne problematikken. Så når man ikke har barn selv så tenker man ikke på sånne ting, og går bare ut ifra at den dagen man selv får barn så får sikkert barnet plass i en barnehage sånn ca når man trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Systemet burde selvfølgelig være skitdyrt og ha en bråte ubrukte barnehageplasser stående ledige i tilfelle du skulle finne det for godt å ønske en barnehageplass på dagen.

 

Altså... det finnes, som du ganske riktig sier, mange løsninger. At staten skal bruke enda mer penger på å tilrettelegge for absolutt alle eventualiteter er én av mulige løsninger, men ikke en jeg synes det er noe reelt behov for å prioritere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner til at man kan søke i alle bydeler i Oslo, men det hjelper oss egentlig ikke så mye, for de plassene vi da evt har mulighet til å få plass ligger så langt unna at den daglige logistikken ikke går opp hvis både jeg og mannen skal på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...