Gå til innhold

Usikker på om jeg skal la saksbehandler få innsyn i papirene mine?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Kan jeg nekte å la saksbehandleren få innsyn i journalen min hos legen og heller få legen til å skrive ut erklæring?

 

Jeg øsnker ikke at NAV skal se visse saker som har skjedd i fortiden da jeg er redd for det skal bli dratt opp igjen og bli misforstått. Var innlagt og på utredninvg for bipolar, gikk til psykolog i 1 år og er ikke bipolar eller "syk"... Men gått igjennom en vanlig depresjon, så prøver jeg og mannen å bli gravid, og jeg vil ikke nav skal vite dette ettersom jeg er redd de kan "bruke" det mot meg, når søker arbeid osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor i all verden skulle NAV få tilgang til hele journalen din? I den grad NAV skal få opplysninger om dine helseforhold, er det legen som skal skrive en erklæring om det aktuelle forholdet. NAV skal selvsagt ikke ha full tilgang til hele forhistorien. Det har de da heller ikke noe behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja men må jeg ikke snakke med legen først om å få legeerklæring? Jeg synes det er forvirrende søker om arbeidsavklaringspenger siden er sterkt hørselshemmet, skjønner ikke hvordan en lege kan skrive "erklæring" på det, siden jeg har hatt dett før har jeg rett på det igjen, legen min er ny og kjenner ikke til meg godt, han vet jeg er sterkt hørselsehemmet, så da er det bare for han å skrive dette når jeg kan dokumentere min dårlige hørsel fra høresentralen feks? Synes dette er veldig forvirrende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må du snakke med legen først. Det er jo fra legen slike søknader til NAV skal sendes, ikke direkte fra "pasienten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det jeg syens hørtes rart ut, fra saksbehandler høres det ut som han kunne fikse legeerklæringen selv liksom, skjønte det ikke helt, bestiller tme hos legen idag jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skrev saksbehandler

 

"Det er vannlig at bruker hente inn legeopplysninger men det kan vi gjøre også"

 

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ja, men det betyr ikke at saksbehandler får tilgang til hele journalen din. Det betyr nok bare at de tar kontakt med legen og ber ham/henne bekrefte at du er hh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la deg lure! De kan innhente opplysningene selv. Får de deg til å gjøre det må du betale legetimen selv også. Legen min er rimelig sur på NAV for at de stadig vekk får pasienter til å komme etter erklæringer selv når de bare kan sende et brev. Etter loven skal de gjøre det, og betale for det. Men ikke tro de får vite hva som helst, kun informasjon som har noe med saken å gjøre, de får ikke innsyn i noe annet rundt din mappe/sykdomshistorie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan gå begge veier, og avhenge av type sak og hva slags opplysninger nav trenger. Det er mest vanlig at nav skriver til legen og ber om en legeerklæring.

I noen tilfeller kan man innhente dette selv fordi man ønsker fortgang i saken. Å bestille time og be om en legeerklæring vil i de fleste tilfeller gå fortere enn å vente på at nav skal sende inn forespørsel for så å vente på at legen skriver erklæring.

Det hender også at nav ber medlemmet selv om å innhente opplysninger fra lege, og dette har de full rett til. Jmf § 21-3:

 

"En person som krever en ytelse, plikter å gi de opplysninger og levere de dokumenter som er nødvendige for at Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektoratet eller det organ Helsedirektoratet bestemmer skal kunne vurdere om vedkommende har rett til ytelsen. Den som mottar en ytelse, plikter å underrette etaten om endringer i forhold som kan være avgjørende for om vedkommende fortsatt har rett til ytelsen eller for å kunne kontrollere ytelsens størrelse.

 

Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektoratet eller det organ Helsedirektoratet bestemmer kan kreve at den som mottar eller har mottatt en ytelse, gir de opplysninger og leverer de dokumenter som er nødvendige for å kontrollere ytelsens størrelse eller vilkårene for rett til ytelsen.

 

Dersom Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektoratet eller det organ Helsedirektoratet bestemmer finner det nødvendig, kan en person pålegges å la seg undersøke eller intervjue av den lege eller annen sakkyndig som etaten bestemmer. Dette gjelder i forbindelse med krav om ytelser og ved kontroll av om vilkårene for en ytelse fortsatt er oppfylt eller har vært oppfylt i tilbakelagte perioder. Dersom det er forenlig med kontrollhensynet, skal det tas hensyn til personens ønsker ved valg av lege eller sakkyndig."

 

Så det er ikke riktig som noen hevder over har, at nav etter loven alltid skal innhente opplysninger selv.

 

Når det gjelder innsyn i din journal er dette ikke vanlig å be om. Det vil være i helt spesielle tilfeller, som f eks ved mistanke om misbruk av trygdeytelser.

Vanligvis holder det lenge med en legeerklæring som omhandler helsetilstanden din i forhold til den ytelsen du har søkt om.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...