Gå til innhold

Hvor vanlig er det å forhandle om lønn når man mottar et tilbud fra arbeidsgiver? Det er snakk om staten.


Happilyeverafter<3

Anbefalte innlegg

Jeg har nå mottat et tilbud fra en arbeidsplass. Er det da vanlig å forhandle, eller er den mest vanlig å godta tilbudet?

 

Jeg er fornøyd altså, men tar jo gjerne noen kroner mer om det er mulig, hehe :)

 

Det jeg egentlig lurer på er vel om de setter lønna litt lavere fordi de forventer at du skal forhandle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kjøttkakemor

Da jeg ble ansatt i staten, fikk jeg telefon fra min kommende sjef om at jeg hadde fått to lønnstrinn mer enn jeg krevde, fordi de hadde ansatt en mann på min alder med lik kompetanse samtidig, og han hadde krevd det, og de ville ikke gjøre forskjell. Men beskjeden var klar: neste gang må du gjøre jobben selv! Så du bør helt klart (i en hyggelig tone) spør om de har mulighet til å gå litt høyere på lønna. Spurte de hva du krevde på jobbintervjuet? Eller har du bare fått et tilbud? Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto bare i annonsen at stillingen lønnes i kode ... trinn 1-3.

 

Og jeg er plassert i trinn 1 nå.

De spurte aldri hva jeg krevde, bare hvor jeg lå nå i min nåværende jobb.

Så fikk jeg et tilbud pr mail i dag.

 

Jeg har jo lyst til å prøve å komme litt høyere i hvert fall :)

Men er redd for å være frekk hvis det ikke er vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med fagforeningen din om hva som er vanlig lønn for stillingen din.

 

Jeg gjorde det da jeg ble tilbudt en jobb som helt nyutdannet, og stilte krav om 35 000,- mer i lønn i året. Fikk det, iom at jeg hadde gode argumenter fra fagforeningen i ryggen.

 

Vi damer skal ikke være så redde for å kreve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner du lønnsnivået for de andre på samme arbeidsplass?

 

 

jeg hadde prøvd meg siden du er lavest plassert. Den lønna du begynner med har det med å henge på deg fordi løftene skjer i prosent (jeg har prøvd å fortelle min arbeidsplass at jeg ikke lever av prosentene, men av pengene....er i samme situasjon - vanskelig å få gjort noe med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjøttkakemor

Siden du tross alt har erfaring, blir det litt rart å plassere deg lavest. Hva med å spørre om du - på bakgrunn av din utdanning og tidligere arbeidserfaring - kan få trinn 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjøttkakemor

Som flere har sagt; du taper ingen ting på å spørre! Det er nå, når du er nyansatt at du har muligheten. Senere må du kjempe med alle andre om samme potten, men den innplasseringen du får nå, går av et annet budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må du prøve å få mer!

 

Det er helt vanlig å forhandle på lønn også i Staten, selvom det er litt mer regulert der enn i privat. Jeg gjorde det i min forrige jobb i Staten og gikk opp.

 

Du trenger bare ringe de og si at du har veldig lyst på jobben, men hadde forventet noe mer i lønn, om de ikke kunne ta en runde til på det og så komme tilbake til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar alle sammen!

 

Da har jeg svart på mailen jeg fikk idag. Så nå er det bare å vente å se! :) Jeg blir å ta jobben uansett, men det er jo greit å få så mye som mulig selvfølgelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi det lønnte seg å forhandle litt :)

 

Nå spratt jeg opp fra alternativ 1 til 3, og det utgjorde noen tusen i året :) Pluss at jeg går opp nesten 30.000kr i året i forhold til gammel jobb :)

 

Så da blir det ny jobb på meg fra nyåret av, jippiiiiiiiiiiiiiiii :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...