Gå til innhold

Andre lærere her som jobber som vikarer? (eller andre i samme situasjon)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er utdannet lærer og her jeg bor er det vanskelig å få jobb. Jeg kjenner flere som har jobber fra 4-10 år som tilkallingsvikarer. Når jeg jobber slik får jeg jo ikke alltid jobbet hver dag + at det er ganske mange ferier og da får man jo heller ikke lønn. Hvordan klarer dere å få nok inntekt til å leve av? Jeg fikk 12 000 i lønn denne mnd og der går 4500 til bhg (2 barn), 2000 til studielån, 3000 til huslån så er det jo andre regninger og mat. Jeg ser ikke hvordan dette skal gå rundt og jeg lurer svært på hvordan andre klarer det. Det er heller ikke garantert intekt i alle mnd og denne mnd var det jo 1 uke høstferie. Jeg har en ekstrajobb i tillegg men der tjener jeg svært dårlig og kun kveldsjobbing slik at vi er avhengig av to biler og betaling av barnevakt så det går ikke. Mannens inntekt går til bil, store deler av mat og regninger, studielån, huslån, klær barna MÅ ha (vinterdress, sko osv (de har kun det nødvendige).

 

Jeg syntes ikke vi har dårlig økonomi sånn egentlig og vi har heller ikke veldig mye lån og jeg lurer derfor på hvordan andre klarer seg. Det kan ofte virke som noen bader i penger selv om de ikke tjener mer enn oss. Jeg lurer også på hvordan dere med vikarjobber gjør det med tanke på økonomi og inntekt. Jeg er bare nyskjerrig og klager egentlig ikke (vi klarer oss fint men har ikke for mye akkurat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynner nå å jobbe som fast vikar i skolen.

Din situasjon er min store redsel. Håper det er forskjell på tilkallingsvikar og fast vikar...jeg har vel mer rettigheter ang lønn på røde dager.

 

Mitt vikariat går ut i julen, og jeg er redd jeg ikke vil få nytt vikariat før på nyåret. Er redd kommunen min ser penger å spare på å gjøre det slik.

Jeg må jo da finne meg en ny jobb. For jeg har jo regninger å betale.

 

Har du ikke krav på dagpenger de dagene du ikke jobber? Du er jo arbeidssøkende. Fælt å si det, men det høres som om du har bedre inntekt av dagpenger, enn å jobbe som vikar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Tror ikke jeg får dagpenger da mannen tjener penger. Jeg vet jo heller ikke hvilke dager jeg har "fri" før den aktuelle dagen. Blir ofte oppringt 8.10 for å komme 8.30 samme dagen. Får jo greit betalt per time da og over dobbelt av hva de tjener i butikker og barer/resturanter her jeg bor. Så får jeg 5 timer en dag får jeg betalt som 12 i en butikkjobb. Slitsomt å jobbe slik ja, men har ikke så mye valg om jeg vil jobbe som lærer da det ikke er ledige stillinger her. I nabokommunene er det av og til ledige vikariater men da må vi kjøpe en bil til så da kan jeg heller jobbe mindre her og satse på jobb i kommunen om noen år. Kan vist ta en stund. Trives som lærer da så det holder meg oppe. MEN vanskelig å vite med hensyn til inntekt og utrolig tøft å vite at jeg ikke ha mulighet til å bli hverken kortvarig eller langvarig syk. Jeg har aldri hatt en sykedag i hele mitt liv, men det kan jo komme spesielt med barn.

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars, stakkars deg! Mannen min er lærer og har jobbet som tilkallingsvikar gjennom et vikarbyrå en stund ettersom han sa opp en ganske krevende hvor han ikke hadde full stillingsprosent men 200% jobb... Men vi hadde da ikke barn, han hadde ikke studielån og vi har både hus og bil uten lån. Han syntes iallefall det var fryktelig slitsomt å jobbe på den måten det er INGEN som setter pris på den jobben du gjør og vikarbyråer er ofte meget uprofesjonelle. Eksempelvis fikk han ikke sykepenger selv om han var i langtidsoppdrag, han orket imidlertid ikke å gjøre noe med dette siden han visste at han skulle finne seg en annen jobb snart.

 

Det er ingen faktisk mulighet for at dere kan flytte da? Er mange steder det mangler lærere ;) Ellers, håper jeg du får et langtidsoppdrag på en bra skole som finner ut at de vil ansette deg fast ;) Det må nesten være den eneste fordelen ved å jobbe som tilkallingsvikar om du er på flere steder og får knyttet mange kontakter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Jeg jobber direkte for to skoler og bruker ikke vikarbyrå. Mannen min er ikke flyttbar desverre og jeg flytter ikke fra han. På lang sikt får jeg jobb her i kommunen og jeg vet at begge skolene ønsker å prioritere meg. Akkurat nå er det bare litt kjedelig. Jeg føler meg som mannen din anonym over her. Mye jobbing uten at noen virkelig ser og setter pris på det. Det kan på en måte ikke måles. MEN jeg blir godt likt av elever og kolleger så det er bra. Håper de ser at jeg er faglig sterk i mange fag også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...