Gå til innhold

Betyr muntlige avtaler ingen ting juridisk?


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som vet?

 

Vi har leid midlertidig mens huset vårt ble ferdig til innflytting. Vi skulle opprinnelig leie i 3 månder, men så flyttet vi inn i midten av en månede så da ble det 3.5. Den halve månden betalte vi halv leie.

 

Da jeg fikk kontrakten sto det "utflyttingsdato 31 oktober. Jeg synes det var rart siden vi hadde gjort det så klart at vi bare skulle bo der i 3 mnd (dette hadde da blitt 4.5 mnd) så jeg ringte styret og spurte. De sa at det var bare en stavelsesfeil og at det selvsagt skulle stå 30. september. Jeg slo meg til ro med det. En månde før utflytting gikk jeg ned til styret og forsikret meg om at de var fullt klar over at vi skulle flytte ut (det var 20 dagers oppsigelse) og same personen sa at det var helt i orden og at de hadde alt de trengte av papirer etc.

 

Så flyttet vi ut da, 30 september.

 

Idag fikk jeg en regning i posten på 12 000 kroner (en måndes leie). Jeg ringer ned og spør hvorfor og da sa de at siden jeg signerte for å bo ut oktober så må jeg selvsagt betale det.

 

Hva sier dere med juridisk kunnskap om dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muntlige avtaler er like juridisk bindende som kontrakt, men problemet er at det er pal umulig å bevise en avtale som ikke er skrevet ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nekt, send regninga tilbake, tru med advokat og truer de med innkasso så sier du at du gleder deg til å møte dem i forliksrådet. Faktum er jo at du har ditt på det tørre selv om det står 31 oktober i kontrakten. Du har jo fått dette bekreftet 2 ganger og sannsynligvis gir de seg lenge før det har gått så langt. Det blir ord mot ord, men så lenge du vet hvem som har rett ville jeg ikke ha gitt meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte ned og skjelte ut styreren. jeg var så rasende at jeg skalv (og jeg har absolutt ikke kort lunte)... men det skal også sies at dette var "dråpen". Mye annet tull vi har måtte finne oss i fra dem. Bla ble vi bedt om å betale for møbler som var ødelagt før vi flyttet inn. Og da vi først snakket med dem var det helt klart at vi bare ønsket å bo der i 3 mnd, men til slutt måtte vi gi oss på å betale for hele september (vi flyttet in 8 juni, så det ble nesten 4 hele månder).

 

Skal ned dit i morgen...damen sa at det var lite jeg skulle sagt, ettersom det står 31 oktober i kontrakten. Men jeg har stått ansikt til ansikt med henne og hun har sagt at hun har fått beskjed om oppsigelsen. Det var kollegaen hennes som sa han skulle korrigere kontrakten.

 

I tillegg kan jeg nevne at siden 30 sep var på en torsdag spurte jeg om vi kunne betale litt ekstra og bo der til helgen så vi fikk flytte ut da. Men da sa styreren at det var helt umulig, for da måtte vi betalt leie for hele måneden...så det var jo en 3. bekreftelse på at vi ikke skulle betale leie i oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare send regninga i retur, men skriv et brev hvor du sier noe sånt som"

 

Urettsmessig leiekrav

Jeg viser til telefonsamtale med xxx i styret datert xx.xx.xxxx vedrørende feilaktig utflytningsdato på leiekontrakten. Jeg informerte om at utflytningsdato var 30.09.2010 og ikke 31.10.2010 som det stod skrevet i kontrakten. Jeg fikk deretter muntlig beskjed om at dette ikke var et problem ettersom det kun var snakk om en skrivefeil i kontrakten. Dette ble senere bekreftet i samtale på styrerommet datert xx.xx.xx.

 

Ettersom en muntlig avtale er juridisk bindene bestrider jeg derfor kravet om leie på 12.000,- for oktober måned. Undertegnede vil derfor se bort i fra den vedlagte giroen.

 

Mvh

xxx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk å ha kopier selv av alt dere sender og skriver.

Skriv gjerne ned notater av hva som har blitt sagt med hvem og når.

Det lønner seg om det ender med å bli tatt videre!

Når det går litt tid er det lett å glemme. Hvem sa hva og når. Når ble det sagt osv.

Prøvd å få det mest mulig ordrett ned, også av det som har blitt sagt og gjort til nå ;)

 

Skulle det dra ut og dere må opp i en rett av et slag om 2år blir dette gull verdt.

 

12 tusen er mye penger, så go for it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre svarene du har fått her. Ikke gi deg. En muntlig avtale er juridisk like bindende som en skriftlig, men som sagt, er problemet å bevise det. Likevel ville jeg stått på krava her, når du vet at du har rett, og det vet jo forsåvidt utleier også, så kan jo være de gir seg når de skjønner at du ikke gjør det (i det minste burde de det hvis de har noe som helst samvittighet...). Ta kopi av alt du skriver til dem og alt du får av svar. Er det noen som evt kan vite om hva dere ble enige om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er en muntlig avtale i utgangspunktet like bindende, om enn vanskelig å bevise. Om du opphplder deg i et annet land trenger det ikke være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. !

 

Takker for svar.

 

Oppdaget nå at det står (3 mnd leie) i små bokstaver på kontrakten, i tillegg står det 30.10.2010 som utflytterdatodato, og ettersom det er 31 dager i oktober er jo dette et annet "tegn" på at det skulle stått september (30.09.2010) og ikke oktober.

 

Skal snakke med de snart nå så håper det ordner seg. 12000 er mye penger ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du skrevet under på en kontrakt hvor det sto 31 oktober ?

 

En muntlig avtale er i utgangspunktet like bindende som en skriftlig , men har du vitner til den muntlige avtalen ?

 

- Er leiligheten leid ut på nytt i perioden de krever leie for ?

 

Høres jo egentlig ut som du har en god sak , men forfør deg med en advokat.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakeligvis har jeg det, men jeg oppdaget det jo med en gang, samme minutt som jeg mottok kontrakten, og som sagt bare unnskyldte han seg og sa at det var selvsagt bare en skrivefeil og at jeg bare skulle ignorere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...