Gå til innhold

Hvor mye kan barna deres på 20 mnd snakke??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lite, nesten ingenting.

Det løsnet først da de var 2 og noen få mnd.

Skrevet

Min miste har en storebror som er bare 1,5 år eldre, så han snakker nå lange setninger og har et voldsomt ordforråd allerede. Nå er han jo snart 2 år da, men han har snakket slik en godt stund nå. Eldstemann derimot var veldig seint ute med språket men snakker nå kjempegodt. han er snart 3,5. De er tospråkelige også, og eldstemann snakket ca 50/50 men norsk og engelsk, men yngstemann snakket bare norsk inntil helt nylig, nå kommer de engelske ordene som perler på en snor. :) Det er gøy dette!

Skrevet

Lillemann hadde ca 100 ord når han var 20 mnd, men ikke mange setninger med to ord og ingen med tre ord.

Alt mellom 50 og 200 er normalt ved 2 år tror jeg...

Skrevet

Jenta vår utrykker alt hn har på hjertet med ord. Det er ingen bruk av kroppsspråk for å gjøre seg forstått. De fleste av ordene er korrekte, noen av dem er det kun mamma og pappa som forstår. Hun snakker i setninger, og lager artige konklusjoner, som: "Ikke gre håret, ha på lue" Vi syns det er rasende festlig her hjemme :)

Hun er 22 mnd, og har lenge vært veldig opptatt av bøker. Det er absolutt fritidssyssel nummer 1, å lese bøker, og lære nye ord.

Skrevet

Min minste er av den kinestetiske typen,-så og si all kommunikasjon foregår med kroppen...hehe Han sier mamma og pappa og hei og hade og så noen litt uforståelige ord, men skjønner det meste....

Skrevet

Mye, langt over gjennomsnittet i følge bhg. Snakker i setninger på opp til 6-7 ord og øker ordforrådet fra dag til dag. Er en liten papegøye. I går gikk jeg forbi ham og snakket i telefon og sa "..gjennomgå det nå...", så hører jeg fra lillegutt bak meg "ennom-å, ennom-å", han hermer alle nye ord han hører hele tiden. Er ikke alle ord han forstår da, men sier dem likevel. Aner ikke hvor mange ord han kan, man det må være mange hundre. Han synger også mange barnesanger så godt som feilfritt, men han har ikke perfekt uttale på alle ord enda. Snakker veldig typisk småbarnsdialekt om jeg kan si det slik, slik som i eksempelet over der han kutter "gj"-lyden i gjennomgå.

Skrevet

Hehe, det er moro med disse hermegåsene, men jeg skjønner jo at jeg må være forsiktig fremover.

I går sa jeg til jenta vår, når hun ikke ville sove: "Du er en skikkelig makkelina" I dag til frokost hadde hun vansker med å sitte stille, også så hun på meg og sa "Jeg er en makkelina". Skal holde tett om familiehemmeligheter fremover..

Hun sier også R, men det er knaskje vanlig på den alderen.. Språket er jo veldig individuelt. Også har jeg merket at hun ikke sier R i alle ord, bare i de enkleste bokstavsammensetningene, så det kan være at man ikke regner at de kan R før de sier det i alle ord. Jeg tror også at barn som har R i navnet sitt er raskere på å lære uttalen av denne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...