Gå til innhold

Vinterdekk, pigg eller ikke pigg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva velger du, og hvor i landet bor du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor på Østlandet, og for meg er vinterdekk = piggdekk. Alt annet er uaktuelt. Risikerer ikke ungene og meg selv for å spare miljøet og folk mot svevestøv osv , sorry!

Skrevet

Bor på vestlandet og bruker piggdekk

Skrevet

Oslo, foreløbig piggfritt, men blir det som i fjor kjøper jeg med pigger. Risikerer ikke livet mitt for at politikerene skal kunne slå seg på brystet og skryte av hvor miljøvennlige de er...

Skrevet

Pigg, vestlandet. Velger pigg fordi vi har mest is eller slaps. På snøføre er piggfritt vel så bra.

Skrevet

Bor på vestlandet

Velger piggfritt. Tester av helt nye piggdekk mot helt nye piggfriedekk viser at piggdekk er best i test. Problemet er bare at tester viser motsatt med litt slitte dekk....så det året du har nye dekk er piggdekk best......men de neste årene er piggfrie best. Jeg for min del kjøper ikke nye vinterdekk hvert år og går for de som er tryggest i det lange løpet, nemlig piggfrie.

Når vi reiser på fjellet og skal opp på is og snødekket vei så tar vi på piggdekkene som ligger i garasjen, men det er kun 1-2 helger i året.

Skrevet

Det var jeg faktisk ikke klar over, 21:52. Det er jo noe man bør få vite om når man skal kjøpe dekk.

Skrevet

Test av NAF 2010:

"De piggfrie er bedre enn piggdekkene også under bremsing og framkommelighet på snø, pluss i snøslaps"

"Mens dekkene er nye, har piggdekket en klar fordel på is med både kortere bremsestrekning og bedre sidegrep. På snø er det uavgjort, litt avhengig av merke og modell.

Når dekkene er slitt slik at det er seks millimeter igjen av dekket, har det skjedde en tydelig forandring. Det piggfrie dekket har kortere bremsestrekning på is enn piggdekket. Dette inntrykket forsterker seg når dekkene er slitt ned til tre millimeter."

Jeg bor på vestlandet hvor det sjelden er is på veien, det er oftest snøslaps og da er piggfrie best.

Her finner du testen:

http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article615950.ece

продажа грузовых авто

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...