Gå til innhold

Graviditet og alkohol!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drikker ikke så lenge jeg er gravid.

Men svigerfar, han skal absolutt ha meg til og ta "en øl, eller et glass vin" for det er jo ikke farlig en gang i blandt, selvom man er gravid, mener han.

For det første, så er jeg ikke spesielt glad i verken øl eller vin.

Å for det andre har jeg ikke noe som helst behov for og drikke alkohol nå når jeg er gravid. Men svigerfar, han spurte meg her om dagen om jeg skulle ha et glass vin, og dette er ikke første gangen!

Da bare lo jeg og sa nei. Han så på meg og så litt forvirra ut, og lurte på hvorfor. Så sitter jeg der da, med en mage så stor som et forballmål, og sier at jeg er ikke spesielt glad i vin jeg!

"nei, men da må vi få deg til og like det da" sier han.

Forbanna tosk!! Skal liksom absolutt få meg til og ta det ene glasset en gang i blandt fordi HAN mener det ikke skader babyen!

Hva vet han om det?? Ikke er han noen lege heller!

Huff, måtte bare få det ut. Hvordan er deres forhold til alkohol under graviditeten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gamle dust :-) Ville ikke brydd meg om ham.

Jeg drikker ikke under graviditeten, men jeg tilhører ikke dem som dør av moralsk forargelse om noen velger å ta et halv glass vin en sjelden gang. De eneste av mine venninner som gjør det, er forresten leger. Selv "fukter jeg leppene" hvis det skåles, men drikker ikke. Jeg vet at det ikke finnes forskning som slår fast at ørsmå mengder har negativ effekt (faktisk finnes det motsatte), men siden det ikke er påvist hva som er mengde liten nok (noe som sikkert er individuelt og avhenger av 1000vis av faktorer), lar jeg være å drikke. På samme måte som jeg lar være å spise de matvarene gravide anbefales å styre unna, selv om sjansen for at foster tar skade av det er minimal.

Skrevet

"Ja, jeg skal ta meg et glass øl under svangerskapet dersom du opptrer naken på tv, men ikke før!" kan du jo si........

Skrevet

Jeg holder meg unna alkohol på lik linje med andre ting det er anbefalt å holde seg unna, dvs div matvarer.

Jeg ble spurt av svigermor forrige graviditet om jeg ville ha et glass vin til maten. Jeg ble ganske paff da, og svarte litt krasst at nei jeg har nulltoleranse for alkohol under graviditeten. Hun ble litt forundra og lurte på om man virkelig ikke kunne innta et glass vin en gang. Ga henne en lekse om at så lenge de ikke vet sikkert hvorvidt det kan gi skade så holder jeg meg unna. Hun ga seg på det, men jeg ble litt sjokkert av henne.

Skrevet

Hvorfor svarte du krasst og ga henne en lekse? Hun tilbød deg et glass vin for å være hyggelig, og at en dame som er ute av sin fruktbare periode ikke følger så nøye med på trender for gravide fra helsemyndighetene, er vel ikke så klandreverdig...

Jeg har sagt til svigermor som har gjort akkurat det samme at tidene forandrer seg og at det er mer informasjon om alkoholskader nå. Vil ikke gamble med barnebarnet, vet du!

Skrevet

Vel min mor er også ute av den fruktbare periode, men hun er fullt klar over at man ikke bør drikke alkohol når man er gravid.

Jeg svarte henne som jeg gjorde fordi jeg ofte(også i andre situasjoner) blir tatt for å være så nøye på ting. Som at jeg også holder meg unna div matvarer i graviditeten. Bare det å generelt ha et sunt kosthold får jeg skjevt blikk av svigers for...så derfor.

Skrevet

Helsikkens svigerforeldre! Jeg ble spurt om jeg var blitt "hellig" siden jeg takket nei til alkohol da svigerfar spurte og i tillegg blir de fornærmet når jeg går utenfor når de røyker.

nei det blir andre boller på suppen neste gang de kommer for å se sitt nye barnebarn, UT PÅ TRAPPA UANSETT VÆR!

Grrrrrrr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...