Gå til innhold

Hva skal dere gjøre når fødselen starter? Med tanke på kommende storesøsken, hvem som skal være med på fødsel etc...


La vita è bella <3

Anbefalte innlegg

Vi har et lite problem, vi, hehe.. Bor en times kjøring unna sykehuset, og har ingen slekt eller venner i nærheten. Pappaen regner jeg med må være sammen med dattera vår som er 2,5 år når hun blir storesøster, men hvem skal da være med meg? Skal ikke klage så høyt, vi har sjøl laget oss dette problemet.. :) Har veldig lyst å ha mamma med på fødselen, men hun bor minst 4 timers kjøring unna... Kanskje jeg bare skal klare meg alene? Hehe..

 

Hvordan er deres planer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner dere ingen der dere bor? Har dere ingen omgangsvenner - kanskje med barn på samme alder som jenta deres? OM noen sånne finnes, går det an å gjøre en avtale med dem.

 

Hvis ikke, bør du vel kanskje spørre mamman din om hun kan komme til dere i perioden rundt termin, og enten bli med deg - eller passe jenta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen problemet!

Jeg er faktisk ikke så bekymret for selve fødselen, mer i forhold til logistikken av storebror.

Bror og svigerinne er innstilt på å passe ham, men med ca 1 time kjøring + rushtrafikk gjennom Oslo, hvordan skal de da rekke å hente ham før barnehagen stenger?

Vi er så heldige at vi har naboer og venner i nærheten, men ingen som har kapasitet til å ha ham mer enn 1-2 timer, så det løser seg nok for oss. Men kontrollfrik som jeg er så kjenner jeg at det stresser meg...

 

Har dere ingen naboer som kan passe? Barnevakt-tjeneste i området? Andre foreldre i barnehage (hvis datteren din går i bhg) dere kan spørre? Håper det løser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har planlagt md barnevakt allerede. Hvis det virker som fødselen blir som sist, rekker vi å kjøre han dit han skal selv, er 4 mils omvei når vi skal til sykehuset. Hvis det virker som det haster å komme til sykehuset, leverer vi han til broren til samboeren min, som er naboen vår, også kjører han storebror til barnevakten :) Samboeren skal være med på fødselen, så det er jo en grei sak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme problem. Vi bor langt unna begges familier (de må begge ta fly). Jeg har riktignok broren min i nærheten, men han jobber jo på dagtid og kan ikke ta seg fri for å passe storebror. Det er også rimelig uaktuelt å føde uten mannen min. Mamma har sagt at hun gjerne kommer et par uker før fødselen og bor hos oss og passer på storebror. Skrekken er selvsagt hvis fødselen starter tidligere, da får vi bare satse på at den starter på kvelden eller natten slik at broren min kan passe ham og at mamma slenger seg på første fly dagen etter.

 

Fire timers kjøring unna er jo ingenting. En fødsel tar vanligvis mye lenger tid enn det. Hvis du ikke har noen annen ordning ville jeg regnet med at det går fint om moren din kaster seg i bilen straks fødselen starter. Hvis du har en lav terskel for å ringe henne har dere sannsynligvis ikke dratt til sykehuset engang innen hun kommer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takker for mange svar:) Vi er nettopp flytta hit, og hadde store forestillinger om å bli kjent med folk, men bor litt utafor sentrum (som er to butikker og kommunehuset) og nærmeste naboer er pensjonister som holder seg inne hele dagen. Og når det gjelder barnehage, så pendler jeg med jenta vår til jobb hver dag. Det er 45 min med ferge, såeh.. (Ja jeg vet, vi skal prøve å flytte så snart babyen er ute:P)

 

Håper jeg kan godsnakke med mamma og at hun enten kan ta seg litt fri og være her rundt termin, eller at hun kan hive seg i bilen når alt setter igang. Nå skjer jo dette midt på vinteren i nord-norge, så er ikke bare-bare å kjøre, så må høre med pappa også om han kan være sjåfør:P

 

Mannen min var med sist og har på en måte fått sin dose med sykehus og fødsel, ble litt heftig sist:) Men det ordner seg vel! Uansett artig å høre hva dere andre har tenkt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å høre med en av de ansatte i barnehagen om de er interessert i et barnevaktoppdrag? Dere betaler dem for at de enten kommer til dere eller jenta deres kan være med den ansatte hjem hvis fødselen starter på dagtid. Da er det jo i så fall en som hun kjenner godt og er trygg på i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prøvd å alliere meg med noen foreldre i bhg jeg :)

 

Foruten det var jeg selv barnevakt for nabobarnet når den minste kom der.

Da hadde de bare bodd her i 5 uker, men jeg hadde hilst på junior og snakket en del med han, så det var helt greit det. Et veldig trygt barn. :)

 

 

Her på sykehuset er det noe som heter "Sykehusets Venner". De har en egen barnevakttjeneste som kan benyttes i slike tilfeller.

Da vil de bli litt kjent med barnet på forhånd, og stå klar ved fødsel.

En utrolig flott tjeneste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flytter 1 mnd før termin. Både mor og svigermor har tilbud seg å komme å bo hos oss i tiden før termin... Men jeg orker ikke! Jeg vil ha huset for meg selv, uten å måtte ta hensyn til noen (er ganske usosial når jeg har vondt, og det hadde jeg de siste ukene før fødsel sist!).

 

Familien bor 6-8timer med bil unna. Så vi satser på venner der vi bor nå (er på vei til sykehuset).

 

Natta er største frykten vår. Måtte inn på sykehuset midt på natta sist (viste ingenting når vi la oss). Om vi må inn på natta burde jo gutten få fortsette å sove i senga si! Tenkte jeg skulle spørre ei venninne som er sjukmeldt om hun har mulighet til å ta "nattevakt".

 

På dagen er han i barnehagen (i uka iallefall). Og få noen til å hente han er sikkert mulig. I verste fall ta med gutten ned på sykehuset. Det er ganske nære der vi bodde før, og vi får la far leke med han til han noen kan komme å hente han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo skal være med, og venninna mi, i tilfelle sambo svimer av eller noe, stor fare for det ifølge ham selv. Sykehuset er 2 timers kjøretid herfra, så å time det bra blir litt av en utfordring. Jeg blir jo i verste fall sendt med ambulanse, men sambo og venninna mi må kjøre selv (skulle tro det var plass til han også i ambulansen - men han slipper i hvertfall å kjøre alene). Vi er litt skeptiske til kjøreturen om vi må kjøre selv, over vidda i desember - mørkt og trasig, og ALLTID dårlig vær der oppe, så framt veiene er åpne i det hele tatt, vel og merke.

 

Vet enda ikke helt hva vi skal gjøre med hunden, får håpe at søsteren min hvertfall kan komme å lufte henne (mannen hennes er allergisk, så de kan ikke ha henne hjemme hos seg). Hvis ikke svigermor vil komme å passe på, men det ordner seg nok! Mine foreldre bor i utlandet, så hjelp derfra kan vi se langt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...