Gå til innhold

Barnebidrag ved 50/50


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ny i "alene-gamet" og trenger litt hjelp til utregning av barnebidreag. Leser og leser på NAV, men får litt jernteppe...

 

Det står noe om utregneren ikke tar høyde for 50/50 omsorgsdeling??

 

Og det er bare for 1 barn den regner ut, ikke sant?

 

2 barn under 4 år

far tjener 900 000

mor tjener 470 000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere har 50/50-deling er det ingen som skal betale bidrag. Du må ha minst 40/60-deling for å bli regnet som aleneforelder. Altså har du ikke krav på noe når dere har 50/50-deling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidraget blir regnet ut i forhold til inntekt, selv ved 50/50. Siden far tjener såpass mye mer enn deg, kan du kreve bidrag. Spørsmålet er hvorvidt du bør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere delt omsorg får du ikke bidrag og han skal dekke halvparten av alle utgiftene. Her tror jeg dere kan få dobbel barnetrygd hver og skatteklasse 2 annenhvert år.

 

Har du hovedomsorgen og far 50% omsorg skal han betale bidrag men da skal du dekke det som skal dekkes av fritidsutstyr, ytterklær osv. Da får du også dobbelt barnetrygd og skatteklasse 2.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nye regler,og selv om man har 50deling,så skal far evt betale bidrag.Dette kommer an på inntektene deres.

 

Gå inn på nav.no,der har de bidragskalkulator:-)

 

Jeg får 1900,- for et barn,og vi har 50deling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fordi far tjener en del mer enn meg at jeg kan be om bidrag fra ham.

 

Problemet med bidragskalkulatoren er at det står:

 

"Veiledningsmodulen tar ikke hensyn til delt bosted."

 

Betyr det at kalkulatoren ikke kan regne min lønn, hans lønn og trekke fra samvær (som da er 50 %) og gi meg det beløpet jeg ser etter.

 

Altså differansen som oppstår fordi han tjener mer enn meg men vi har delt omsorg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forskjell på om du har 50% delt omsorg(bosted), eller om du sitter med hovedomsorgen og far har 50% av tiden.

 

Kan du ikke ringe Nav prate med de??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...