Gå til innhold

Harde sko til barn som ikke kan gå. Nødvendig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå begynner det å bli kaldt ute. Når vi ikke bruker voksi posen, bruker vi dress med føtter og votter på. Men når hun ikke har dress på trenger vi egentlig sko til henne? Har hørt at det ikke er helt bra for føttene å putte de små i harde sko. Vil ikke tro at det er helt behagelig heller. Men siden hun ikke går, trenger hun vil ikke sko? Holder det med strømpebukse og ullsokker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er hun for stor til å bruke sånne tøfler som kan strammes litt rundt foten med borrelås? Husker ikke hva det heter, men det er akkurat som votter til beina. Gutten min hadde det, og de fungerte utmerket :-)

Skrevet

Ja, de kan jeg jo bruke. Det var ikke dumt :)

Men har jeg rett med at det ikke er bra med harde sko på små føtter som ikke kan gå? Eller har jeg kanskje drømt... :/

Skrevet

Nå er jo gutten min 5 år, så det er jo en stund siden det var et tema for min del på HS, men jeg mener jeg kan huske at det ikke var bra pga at beina kan ta skade av det, og at de ikke bør øve seg på å gå i sko før de har lært seg å gå skikkelig. Gutten vår var vel 15 mnd før han hadde sko på seg.

Men det er jo 4 år siden, så jeg kan huske litt feil også

Skrevet

Ortopeder og fysioterapeuter anbefaler at barn går mest mulig uten sko til de er minst 2 år.

Når de ikke kan gå er det i alle fall ikke nødvendig.

De du tenker på med borrelås er kanskje Voks-i-sokker, ellers har vi hatt Reima dunsokker/tøfler med hjemmestrikkede ullsokker inni. Helt supert til små føtter!

Skrevet

I prinsippet skal ikke små barn gå med stive sko. Da holder det med myke tøfler eller myke sko hvis man skal holde varmen ute.

Men har man et barn med hypermobile ledd sånn som oss, som blir stående helt skjevt på bena om hun ikke har sko på, så må man bruke stive sko for å rette opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...