Gå til innhold

har begge foreldre rett/krav på å få fri pga barnehagestart?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg bare lurer egentlig...vet det ikke er vanlig at begge er med på oppstart,men har vi krav på det?kan vi få det?

 

noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NEI

 

Faktisk har ingen av dere KRAV på fri. Fri med eller uten lønn er evt. et gode du må takke en velvillig arbeidsgiver for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man har krav på 3 dager ved innkjøring. de fleste får lønn disse dagene. noen arbeidsgivere kan nok sette seg på bakbeina men det har jeg sjeldent vært borti.

 

hilsen bhg ansatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FEIL

 

Man har aldri krav på fri ift tilvenning.

man kan søke velferdspermisjon, bruke feriedager etc, men arbeidsgiver har ingen plikt til å innvilge dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er sikkert jeg feilinformert hvis du er helt sikker. jeg har spurt på jobben ang akkurat det der og fikk som svar at alle har krav på 3 dager ved bhg start med eller uten lønn. men som regel pleier ikke dette å være et problem. og begge ikke får så holder det langt med at den ene foreldreren er med ved oppstart. får ingen disse dagene- ja da sliter man igrunn.

 

bhg ansatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12:14 her... Jeg jobber i kommunen, og her får ALLE fri tre dager ved innkjøring til barnehagestart, med lønn... Står som en rett i arbeidsreglementet her... Måtte sjekke det siden alle dere andre sa nei, mens jeg sa ja... Men da er det vel forskjell da... For her får vi det hvertfall, og står som noe vi har rett på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber privat og vi får 2 dager ulønnet perm. ved innkjøring i barnehage. Far får ingenting og må ta ut feriedager (om han får det) om innkjøringen strekker seg til flere enn 2 dager.

 

Så nei, 3 dager er ikke noe alle har krav på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi det er en framforhandlet rettighet i kommunal og statlig sektor. Så hurra for fagforeningene:)

Men det betyr absolutt ikke at det er en lovfestet rettighet!!

 

Så svaret er fortsat nei; man har ikke KRAV på fri ift tilvenning 8altså krav = lovfestet). Mange steder er imidlertid retten til ulike velferdspermisjon framforhandlet:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...